TIFF 2020. Roman Polanski, preoți falși și celebrități
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2020-roman-polanski-preo%c8%9bi-fal%c8%99i-%c8%99i-celebrit%c4%83%c8%9bi/

O colecţie de filme multipremiate îi aşteaptă pe spectatori la cea de-a 19-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, care va avea loc între 29 mai şi 7 iunie 2020 la Cluj-Napoca.

Un articol de Petre Ivan|2 decembrie 2019

Roman Polanski, Catherine Deneuve, Juliette Binoche, Kristin Scott Thomas, Jean Dujardin și actori tineri cu ascensiuni spectaculoase sunt protagoniștii primelor titluri confirmate la TIFF 2020, majoritatea în secțiunea Supernova. Iubite de public și apreciate de critică, filmele vin din selecțiile festivalurilor de la Veneția, San Sebastian și Toronto.

J’accuse (An Officer and a Spy), noul film al lui Roman Polanski despre afacerea Dreyfus, câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția, a umplut sălile de cinema din Franța, dar a redeschis controversa legată de viața personală a celebrului regizor. Opinia publică oscilează între laudele aduse filmului și performanței memorabile a lui Jean Dujardin și noile acuzații îndreptate împotriva lui Polanski. „E o lecție de măiestrie absolută despre cum se face un film istoric”, scrie The Guardian. În distribuție: Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric, Melvil Poupaud.

Celebrități franceze aduce și La verité, primul film al maestrului Hirokazu Kore-eda realizat în afara Japoniei, într-o altă limbă. „Unul dintre cele mai bune roluri din cariera sa”, titrează The Times despre Catherine Deneuve, magistrală în ipostaza de celebritate și mamă confruntată de propria fiică (Juliette Binoche) după ce își publică memoriile. Deneuve a fost distinsă cu Premiul pentru întreaga carieră la TIFF, în 2008. La verité a deschis anul acesta Festivalul de la Veneția.

Inspirat din fapte reale, Corpus Christi (r. Jan Komasa), urmărește fascinanta transformare a unui tânăr care vrea să devină preot, în ciuda cazierului său, și preia accidental o parohie, pretinzând că este trimisul Bisericii. Drama intensă și imprevizibilă a câștigat două premii la Veneția și este propunerea Poloniei la Oscar. Tot despre transformare vorbește Martin Eden (r. Pietro Marcello), bazat pe romanul lui Jack London, însă plasat în Italia, în altă epocă. În rolul unui muncitor autodidact, chinuit de aspirații înalte și îndrăgostit de o tânără burgheză, Luca Marinelli „este o forță a naturii”, scrie The Hollywood Reporter. Rolul i-a adus, de altfel, trofeul Copa Volpi pentru Cel mai bun actor la Veneția.

Relația complexă dintre părinți și copii e tema a două filme puternice selectate la Veneția și Toronto. Madre, al cincilea film al lui Rodrigo Sorogoyen, câștigătorul trofeului Transilvania în 2014, cu Stockholm, încorporează scurtmetrajul omonim nominalizat la Oscar în 2017 și continuă povestea mamei care și-a pierdut fiul pe când avea 6 ani. Zece ani mai târziu, ea se mută în orașul în care acesta a dispărut și cunoaște un adolescent de 16 ani care îi aduce aminte fizic de fiul ei. Frică, disperare, speranță, toate se amestecă într-o dramă metafizică de o intensitate rară.

Debutul Babyteeth are la bază tot o istorie dramatică, însă regizoarea australiană Shannon Murphy o infuzează cu umor, emoție și un stil dinamic. Doi părinți descoperă că fiica lor de 16 ani (Eliza Scanlen, starul seriei HBO Sharp Objects), bolnavă de cancer, s-a îndrăgostit de un dealer de droguri. Ce faci mai departe? „Cel mai proaspăt și mai surprinzător film din competiția de la Veneția”, scrie Variety. Cu el, Toby Wallace a câștigat Premiul Marcello Mastroiani pentru actor tânăr.

Pe umor mizează și regizorul fenomenului mondial de acum 20 de ani, The Full Monty, Peter Cattaneo, în comedia Military Wives, prezentată în premieră mondială la Toronto. Bazat pe povestea reală a unor femei care, în lipsa soților plecați în Afganistan, și-au făcut singure un cor care a luat pe sus topurile britanice de muzică, Miliary Wives „e un film onest despre oameni care se simt bine împreună, râzând”, după cum îl descrie chiar Cattaneo. Pe afiș: Kristin Scott Thomas.

Un film cu totul special va face deliciul cinefililor: La Virgen de Agosto (The August Virgin), de Jonás Trueba. O tânără de 33 de ani decide să-și petreacă vara în Madridul pustiit de căldură. Nopțile ei de conversații, de petreceri și de dor evocă stilul lui Eric Rohmer, într-un film tineresc, melancolic și dezarmant de tandru, proiectat la San Sebastian și distins cu mențiune specială la Karlovy Vary.

Filmul J’accuse, al lui Roman Polanski, va fi distribuit în România de Transilvania Film. Independența Film va distribui La verité și Martin Eden, Bad Unicorn va aduce în cinematografe Corpus Christi și Babyteeth, iar Atelier de Film – Military Wives.

TIFF 2020

tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | InstagramYoutube 

Filme oricând și oriunde pe teritoriul României, pe TIFF Unlimited: unlimited.tiff.ro.

***

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.