TIFF la majorat: primele filme confirmate la ediția 18
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-la-majorat-primele-filme-confirmate-la-edi%c8%9bia-18/

În 2019, Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturităţii. Cea de-a 18-a ediţie va avea loc între 31 mai şi 9 iunie, iar organizatorii au deja veşti bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în cele mai importante festivaluri ale toamnei şi vor avea premiera românească la Cluj-Napoca.

Un articol de Petre Ivan|13 decembrie 2018

Doi dintre regizorii premiați la TIFF revin în selecție cu cele mai recente filme ale lor. Spaniolul Rodrigo Sorogoyen, câștigătorul Trofeului Transilvania în 2014 pentru Stockholm, spune în The Realm (San Sebastian, Toronto) o poveste ce pare inspirată de actualitatea românească, un thriller politic trepidant în care corupția domnește la toate nivelurile puterii.

Filmul tocmai a primit un număr record de 13 nominalizări la Premiile Goya.

Uruguayanul Federico Veiroj, câștigător al Premiului Special al Juriului în 2011 pentru La vida util, creează în Belmonte (San Sebastian, Toronto) portretul emoționant al unui pictor proaspăt divorțat care încearcă să găsească echilibrul între viața sa artistică plină de succes și cea personală, marcată de dependența de fiica sa de 10 ani.

O incursiune în lumea picturii, dar în cu totul alt registru, propune și My Masterpiece (Veneția), noua comedie neagră a argentinianului Gaston Duprat după The Distinguished Citizen, prezentat anul trecut la TIFF.

720 Once a Week

Acuzat de galeristul său că nu face destul pentru a-și promova lucrările, pictorul Renzo Nervi își vandalizează unul dintre tablouri, trăgând câteva gloanțe în el. Ceea ce ar fi trebuit să fie un act de autovandalism este îmbrățișat ca performance – iar acesta e doar începutul unei farse savuroase despre mașinațiile de business din lumea artei.

La un deceniu distanță de la câștigarea Oscarului pentru cel mai bun film străin cu The Lives of Others, Florian Henckel von Donnersmarck revine în cursa pentru acest premiu cu Never Look Away, prezentat în competiția de la Veneția și proaspăt nominalizat la Globul de Aur pentru cel mai bun film străin.

Inspirat de povestea vieții artistului Gerhard Richter, regizorul german traversează patru decenii de istorie germană, de la nazism la comunismul din Berlinul de Est, într-o pasionantă frescă epică despre fantomele Holocaustului și arta într-un regim totalitar.

Never Look Away

Rojo, al treilea lungmetraj al regizorului Benjamin Naishtat, este o poveste tragicomică, plasată într-un mic orășel de provincie din Argentina. O banală seară într-un bar în care un avocat ajunge să fie agresat verbal de către un necunoscut se transformă într-o complicată poveste plină de secrete, tăceri și crime.

Juriul festivalului de la San Sebastian, din care a făcut parte și regizorul Constantin Popescu, a recompensat acest film cu nu mai puțin de trei premii importante, pentru regie, actor și imagine.

Tot de la San Sebastian ajunge la TIFF și Quien te Cantara, filmul ce îi confirmă lui Carlos Vermut (Magical Girl) statutul de succesor al lui Pedro Almodovar. În această melodramă întunecată, care amintește și de Persona lui Ingmar Bergman, un star al anilor ‘90 își pregătește revenirea pe scenă după un deceniu de absență, însă un accident neașteptat îi provoacă o amnezie totală.

In fabric

Pentru a „reînvăța” să cânte, artista recurge la ajutorul unei fane, a cărei plăcere în viață este să-și imite idolul în spectacole de karaoke.

Cum toate producțiile chilianului Matias Bize (The Life of Fish, The Memory of Water) au fost prezentate, de-a lungul timpului, la TIFF, 7:20 Once a Week nu putea fi o excepție. O întâlnire întâmplătoare îi aduce pe Manuel și Julia în situația de a-și reconsidera căsniciile și de a-și dori mai mult de la viață, în timp ce continuă aventura care ar fi trebuit să dureze

doar o noapte.

Despre vieți duble vorbește și Olivier Assayas în comedia pariziană Doubles Vies (Veneția, Toronto). Pare aproape imposibil să regăsești în același film referințe la Star Wars, Taylor Swift și ideile filosofice ale lui Theodor Adorno, dar Assayas reușește strălucit acest lucru în povestea unui editor de succes, silit să se adapteze la era digitală, în care cărțile nu mai există fizic, ideea de cuplu este foarte flexibilă, iar viața în sine pare să se modeleze zilnic în funcție de social media.

The Realm

Britanicul Peter Strickland (Katalin Varga) a revenit anul acesta în marile festivaluri cu un film de groază stilizat, In Fabric (Toronto, San Sebastian), reflecția cinematografică ad litteram a expresiei „o rochie pentru care să mori”.

Deopotrivă o odă adusă puterii de transformare pe care o are moda, cât și o ironie sângeroasă la adresa consumismului, filmul va prilejui spectatorilor români reîntâlnirea cu actrița de origine clujeană Fatma Mohamed, prezență constantă în filmele lui Strickland.

Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania.

Foto: TIFF – tiff.ro

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.