Tipuri de extremism sau Biblia pe post de drog
https://www.ziarulmetropolis.ro/tipuri-de-extremism-sau-biblia-pe-post-de-drog/

Un spectacol care ar trebui prezentat în faţa cât mai multor tineri şi care vorbeşte despre probleme extrem de actuale, prezente într-o formă sau alta cam în toate şcolile din România în acest moment…

Un articol de Monica Andronescu|12 noiembrie 2023

Aceasta a fost concluzia tinerilor care au participat vineri seara, la o dezbatere ce a urmat prezentării spectacolului „Martiri” de Marius von Mayenburg, la Teatrul Metropolis, un spectacol realizat de regizorul Alexandru Mâzgăreanu cu studenții celei mai recente generații de absolvenți masteranzi ai UNATC. „Martiri” este unul dintre textele extrem de incisive ale lui Mayenburg, care atinge probleme foarte la modă în societatea noastră, de la extremism religios, la homosexualitate, de la bigotism la ateism, de la antisemitism la toleranță și intoleranță de toate felurile, ajungând în mod subtil până la parenting și educația în școli și la hărțuire sexuală.

Martiri este un spectacol care vorbește cu cinism despre adolescență, educație și religie. Personajul principal, Benjamin, este un adolescent care, în încercarea de a se găsi pe sine însuși, se rătăcește în versetele biblice, drumul său spre maturizare transformându-se într-un act ratat. El este o victimă a unei societăți în care adulții eșuează ca părinți, profesori sau preoți. Spectacolul aduce în fața publicului opt tineri actori, față în față cu un text puternic, scris de unul dintre cei mai importanți dramaturgi contemporani”, spune regizorul Alexandru Mâzgăreanu.

„Încerc să scriu întotdeauna despre lucruri care mă irită”, declară Marius von Mayenburg, iar piesele lui sunt, în consecință, texte care pun în discuție probleme concrete, incomode și „iritante” ale lumii contemporane. Iar dezbaterea de după spectacol, la care au participat actorii din distribuție, regizorul Alexandru Mâzgăreanu și teologul Alin Bolboașă-Șofaru, a scos în evidență exact acest lucru, interesul aprins pe care îl stârnesc subiectele propuse de el.

Spectacolul, care se va juca pe scena Teatrului Metropolis, un teatru deschis către tineri și care își propune să-i promoveze și să-i transforme în personajele principale ale lumii lor, este construit simplu și ingenios: o frumoasă exemplificare a ideii de „spațiu gol”. Din câteva scaune care se reconfigurează de la o scenă la alta și o turnantă, Alexandru Mâzgăreanu construiește o lume care devine un spațiu al unei dezbateri profunde și încrâncenate.

Într-o societate a începutului de mileniu III, în care fundamentalismul, în diversele lui forme face victime aproape în fiecare zi, povestea acestui adolescent pe nume Benjamin, care devine aproape peste noapte dependent de Biblie, ca de un drog, este extrem de percutantă.

De la prima scenă, în care Benjamin își anunță mama că refuză să mai meargă la lecțiile de înot, pe motiv că nurii colegelor în costum de baie îi rănesc „convingerile religioase”, tensiunea crește, totul căpătând pe alocuri accente de thriller. Ceea ce părea o toană trecătoare a unui adolescent, descoperirea sentimentului religios, se transformă într-un tăvălug care scoate la iveală mai multe tare ale lumii din jur, iar în jocul lui fanatic intră cu o forță fanatic egală profesoara de biologie, doamna Roth.

Iar montarea scoate la iveală, lucru subliniat la discuția de după spectacol și de teologul Alin Bolboașă-Șofaru, faptul că, într-o societate în care educația este absolut deficitară și se face de multe ori pe rețele de socializare, sămânța fanatismului poate încolți ușor, pentru că orice carte sfântă poate fi citită distorsionat, iar versetele pot fi citate, citite și înțelese la bunul plac, în așa fel încât să justifice orice idee fundamental greșită. În esență, este vorba despre un eșec al educației…

Interesant este faptul că montarea lui Alexandru Mâzgăreanu pune față în față două forme de extremism, care se determină și se potențează, la fel de agresive și la fel de nocive, amândouă însemnând în ultimă instanță o formă de privare de libertate și de lipsă de toleranță, care se transformă în principalul inamic al ideilor pe care fiecare dintre ei le propovăduiește. Adolescentul Benjamin devine, prin agresivitatea rece și aproape comică, dacă n-ar fi atât de absurdă și nu s-ar sfârși violent, prototipul fundamentalistului religios, indiferent cărei religii i-ar aparține, etalând de-a lungul diverselor scene o capacitate de manipulare teribilă și teribil de periculoasă. Iar profesoara Roth, care ajunge să dezvolte aproape o obsesie, devine și ea prototip al extremismului ateu, în fond la fel de agresiv în lumea noastră și la fel de intolerant.

Un duel în care intră două forme de extremism… Iar spectacolul, în mod absolut echilibrat, vorbește exact despre sâmburii intoleranței, cu multele ei nuanțe. O femeie aparent emancipată, inteligentă, atrăgătoare, pasionată de ceea ce face, profesoara Roth, dezvoltă o încrâncenare cel puțin la fel de periculoasă ca a lui Benjamin, tocmai pentru că nicio clipă nu se gândește să trateze comportamentul tânărului ca pe o dereglare psihică, ci alege să se ia la trântă cu el, citând la fel de distorsionat din Biblie ca și el și aducând argumente la fel de greșite, în favoarea propriilor idei. Spre exemplu: Iisus și-a iubit apostolii, deci Iisus a fost homosexual…

Războiul dintre Benjamin și doamna Roth va scoate la iveală multe alte probleme ale lumii din jur. Directorul liceului este un posibil exponent al incompetenței în funcții-cheie, incapabil să rezolve conflictul; profesorul de sport e pasiv și total dezinteresat; preotul e doar un exponent al creștinismului formal care, în numele unei așa-zise toleranțe, e de fapt la fel de incapabil să intervină și să găsească o rezolvare; iar mama este depășită de situație și incapabilă, la rândul ei, să stabilească un dialog real cu propriul copil.

Toate aceste personaje sunt bine construite de absolvenții UNATC, care intră și ies din personaje la vedere, rămânând aproape permanent în scenă, într-o construcție deschisă, modernă, nuanțată, în care importantă, până la final, rămâne dezbaterea de idei.

Iar reacția tinerilor din sală, extrem de interesați de subiect, arată că e nevoie de astfel de montări, de confruntări, de povești care să-i așeze față în față cu ei înșiși.

De reținut numele celor opt actori tineri… pentru care „Martiri” e un început frumos de drum: Dragoș Stoica, Iulia Bibu, Ana Radu, Eduard Păuna, Claudia Soare, Cosmin Gaspar, Marian Dumitru, Tudor Bojin.

Foto: Andrei Gîndac

14
/09
/12

Teatrul Metropolis vã invitã sâmbãtã, 15 septembrie, la ora 19:00 sã luaṭi parte la premiera spectacolului Jubileul, de Jean-Marie Chevret şi Michèle Ressi. Având-o în rol principal pe Maia Morgenstern şi beneficiind de îndrumarea regizoralã a lui Radu Beligan, piesa promite a fi un adevãrat spectacol. Autenticitatea piesei şi intensitatea la care este jucatã sunt […]

14
/09
/12

Selecţia celor mai de succes filme româneşti va fi prezentată vineri, în 15 spaţii din patru oraşe din ţară – Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, în cadrul Nopţii Albe a Filmului Românesc.   Potrivit organizatorilor, programul evenimentului cuprinde atât producţii de toate genurile realizate de cineaşti din toate generaţiile, dar nu vor lipsi nici animaţiile […]

14
/09
/12

TVR a anunţat joi printr-un comunicat  suspendarea Canalului TVR Cultural, începând cu data de 15 septembrie 2012, ora 23,59. „Măsura a fost dispusă joi, 13 septembrie 2012, prin Ordin al Preşedintelui-Director General al SRTv, Claudiu Săftoiu, în contextul situaţiei financiare critice a Televiziunii Române”, precizează comunicatul. Comunicatul Televiziunii Publice menţionează că decizia este parte a […]

13
/09
/12

  În 1931, Frankenstein era considerat de către public un film horror de excepţie, deşi a fost realizat cu buget redus, scrie visboo.com. Frankenstein a fost un film de groază cu monştri ce a reuşit să înspăimânte generaţii întregi. Fiind regizat de James Whale filmul i-a avut în roluri principale pe actorii Colin Clive, Mae […]

13
/09
/12

Turneul ce are loc în perioada 15-25 septembrie  face parte din protocolul încheiat pe zece ani între Teatrul de Animaţie Ţăndărică, Guangzhou Performance/ Film Co Ltd şi Teatrul Belei, în urma declarării anului 2012 „Anul dialogului intercultural: Uniunea Europeană-China”. Menit să dezvolte o cooperare structurală între poporul chinez şi instituţii culturale ale Uniunii Europene, proiectul […]

13
/09
/12

Google şi-a schimbat, joi, 13 septembrie, logo-ul pentru a o omagia pe Clara Scumann, pianista şi compozitoarea germană, soţia lui Robert Schumann. Noul logo o prezintă pe Clara Schumann cântând la pian, alături de cei opt copii ai ei.   Născută la 13 septembrie 1819, la Leipzig, Clara Schumann a fost crescută de tatăl ei. […]

13
/09
/12

Peste 20 de trupe din şapte ţări vor susţine spectacole, de joi până duminică, de Zilele Bucureştiului, manifestare organizată de Primăria Capitalei prin ArCuB.   Conform comunicatului Primăriei Municipiului Bucureşti, trupe din şapte ţări (Franţa, Olanda, Spania, Elveţia, Belgia, Germania, România) vor susţine spectacole de teatru de stradă în Piaţa Constituţiei, Piaţa George Enescu, Parcul […]

13
/09
/12

În 1913, a încetat din viaţă, prăbuşindu-se cu avionul său, Aurel Vlaicu, inginer şi constructor de avioane, unul dintre pionierii aviaţiei mondiale (n. 1882).   1592    – A încetat din viaţă scriitorul şi moralistul Michel Eyquem de Montaigne, iniţiator al eseului, ca gen filosofico-literar,  prin capodopera “Eseuri”, prima operă filosofică scrisă în limba franceză (n. […]

13
/09
/12

Aproximativ 250 de lucrări de pictură, grafică, sculptură şi artă decorativă vor fi prezentate la Muzeul Naţional de Artă al României începând de joi, când va avea loc vernisajul expoziţiei „Mitul naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830-1930)”   Expoziţia include lucrări impresionante realizate de cei mai importanţi artişti români moderni, precum Barbu Iscovescu, […]

13
/09
/12

  Radio România informează că violonistul Alexandru Tomescu îşi va lansa, luni, 17 septembrie, pe terasa Librăriei Humanitas Kretzulescu, albumul „Stradivari Obsessions”.   Albumul cuprinde integrala sonatelor pentru vioară solo compuse de Eugene Ysaye iar fiecare dintre cele şase sonate a fost dedicată de compozitorul belgian unui mare violonist, a treia dintre ele fiind scrisă […]

10
/08
/12

După succesul de anul trecut al acestei noi creaţii, Shakespeare’s Globe dă startul turneului european al producţiei. Ca în vremurile când trupele de artişti ambulanţi colindau oraşele, cei opt actori vor însufleţi pieţele publice din mai multe oraşe europene cu acest recent succes al companiei londoneze. Seria de reprezentaţii va debuta la Margate (Marea Britanie) […]

10
/08
/12

TEATRUL METROPOLIS şi COCOR vă invită în Piaţa Timpului Joi, 24 mai, ora 12.00.   Doi artiști compleți, doi oameni desăvârșiți, doi actori unici, Marin Moraru și Iurie Darie vor fi celebrați cu mare onoare și recunoștință primind câte o stea pe Aleea Celebrităților, din Piața Timpului. “Să vorbesc despre Marin Moraru și despre Iurie […]

10
/08
/12

Teatrul Independenților Profesioniști, Comunitatea lui Noe și lorgean theatre vor prezenta la Home Matache anti-piesa „Tabloul” adaptată după Eugen Ionescu de Alexandru Robert Nagy. Spectacolul este distins cu 13 premii naționale pentru regie și interpretare, a fost pre zent în 2007 la Bruxelles, iar marți, 12 iunie, ora 20, la Home Matache, va avea loc […]

10
/08
/12

Programul aniversar pregatit reprezinta o încercare de a recrea experienţa cinematografică din România în anul înfiinţării ANF, filmele avand pe generic nume mari ale istoriei cinematografului autohton. Pentru ca un public cât mai larg să se poată bucura de această sărbătoare nu doar a ANF, ci şi a filmului românesc, accesul spectatorilor în sală este […]

10
/08
/12

Festivalul de Film Serile Filmului Minoritar le este propus clujenilor de Funda?ia Tranzit, în cadrul proiectului ”Generarea încrederii prin cultur? într-un mediu multietnic – Generating Trust by Means of Culture in Multi-ethnic Environment”. Proiectul e realizat cu bani de la Uniunea European? ?i const? în construirea unei re?ele de institu?ii culturale europene printr-un proces de […]

16
/06
/12

Teatrul Masca propune două montări inedite cu piesele lui Caragiale, „O scrisoare pierdută“ şi „O noapte furtunoasă“ cu statui vivante   În Bucureştiul începutului de secol 21, cine s-a aventurat în aceste zile pe străduţele din Centrul vechi, în zona Teatrului de Comedie unde se desfăşoară până la sfârşitul săptămânii Festivalul Comediei Româneşti, s-a întâlnit, […]