Tompa Gábor vine la Întâlnirile Yorick
https://www.ziarulmetropolis.ro/tompa-gabor-vine-la-intalnirile-yorick/

Luni, 11 decembrie, de la ora 18.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu va avea loc o întâlnire deschisă cu regizorul Tompa Gábor, cu tema „Artistul faţă cu lumea globalizată”, în cadrul Întâlnirilor Yorick.

Un articol de Petre Ivan|5 decembrie 2017

Cunoscutul regizor Tompa Gábor va fi prezent la o întâlnire cu publicul, moderată de criticul de teatru Monica Andronescu, unde va vorbi despre situația artistului într-o lume globalizată, despre realitățile teatrale ale momentului, despre „înstrăinare”, despre mode și tendințe, despre pericolul ideologiei care invadează teatrul, despre (a)normalitatea în care trăim.

Tompa Gáboreste director al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj din 1990, este unul dintre cei mai cunoscuți regizori din România, cu spectacole puse în scenă în teatre din toată lumea, director de program al Facultăţii de Regie la University of California, San Diego.

Printre cele mai cunoscute spectacole puse în scenă în România se numără „Hamlet” la Teatrul Național din Craiova, „Cabala bigoților” la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, „Woyzeck” la Teatrul Bulandra, sau cele mai recente precum „Vizita bătrânei doamne” la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj ori „Biedermann și incendiatorii” la Teatrul German de Stat Timișoara.

A pus în scenă spectacole în Ungaria, Serbia, Marea Britanie, Franța, SUA. A primit numeroase premii atât în România, cât și în străinătate.

Din păcate discursul teatral a adus această divizare: dacă e documentar, e bine, dacă e teatru de artă, e mort și vetust. Și invers… Mi se pare că niciodată n-am mai trăit asta. Deși trăim într-o lume <liberă>, discursurile au devenit exclusiv ideologice. Nu se mai vorbește de calitate. Dacă un spectacol este etichetat drept teatru de artă sau tradițional sau realist sau postmodernist, un anumit grup îl agreează și-l poartă pe drapel, iar celălalt îl neagă. Mi se pare un lucru de un primitivism nemaivăzut. Corectitudinea politică e o industrie, exact cum e și lupta împotriva cancerului…Cred că graba de a corespunde unor mode și trenduri este mai mare și mai isterică în teatru decât în altă parte. (Tompa Gábor)

În cadrul proiectului Întâlnirile Yorick propunem lunar teme de discuție pornind de la cărți, spectacole sau realități ale teatrului contemporan și ale artelor spectacolului. Printre invitații Întâlnirilor de până acum au fost Victor Rebengiuc, Andrei Șerban, Victor Ioan Frunză,Miklós Bács, Alexandru Darie, Oana Pellea, Radu-Alexandru Nica, David Esrig, Răzvan Mazilu, George Banu.

Foto: Tompa Gábor, Întâlnirile Yorick – facebook

02
/12
/13

Iulia Rugină, Oana Răsuceanu și Ana Agopian inventează povești și le transformă în filme, ca de exemplu „Love Building”, o comedie romantică despre relațiile de cuplu. De ce ai nevoie ca să faci film și cum se scrie un scenariu „în trei”? Ne spun chiar ele, în cinci secvențe.

01
/12
/13

Napasta, spectacol de succes al Teatrului Național din Bucureşti, se va muta în eleganta și spațioasa Sală Studio, începând cu reprezentațiile din 7 și 8 decembrie 2013, beneficiind cu această ocazie de o audiență mult sporită.

01
/12
/13

„Pentru noi, actorii, demarcația dintre generaţii este foarte, foarte vagă”, spunea Aura Buzescu, în anul 1964. Marea actriță a secolului trecut i-a avut ca studenți pe Victor Rebengiuc, Gina Patrichi, Mircea Albulescu.

30
/11
/13

Tablourile ,,Gladiole", de Nicolae Tonitza, estimat la 80.000 - 130.000 de euro, şi ,,Hora", de Camil Ressu, evaluat la 45.000 - 70.000 de euro, vor fi scoase la vânzare la prima licitaţie organizată de Grimberg, ,,Întâlnire cu capodopere", pe 10 decembrie.

30
/11
/13

„Să joci ani de-a rîndul personaje fără o problematică importantă, să te fîţîi pe scenă de colo – colo strîmbîndu-te ca să obţii nişte aplauze cu care să poţi împăuna seara la cîrciumă, mi se pare un lucru foarte trist“, spunea Alexandru Tocilescu, în 1974.