Top Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme străine ale anului
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-ziarul-metropolis-cele-mai-bune-filme-straine-ale-anului/

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 decembrie 2013

Cel mai îndrăzneţ film ajuns pe marile ecrane din România în 2013 este din… 2011 – „Calul din Torino“, în regia marelui cineast maghiar Bela Tarr. Topul anului este dominat de filme care au trecut pe la Cannes şi care atrag mai uşor interesul distribuitorilor şi al cinefililor.

Distribuţia inconsistentă a filmelor de autor în România a făcut ca în acest an sălile de cinema să găzduiască, de exemplu, lungmetraje de la trei ediţii diferite ale Festivalului de la Cannes (2011, 2012, 2013), între care şi două producţii premiate cu Palme d’Or („Amour“, de Michael Haneke, şi „La vie d’Adele“, de Abdellatif Kechiche).

Spre deosebire de multe din blockbusterele hollywoodiene, care sunt lansate în România concomitent cu sau la scurt timp după prezentarea lor în SUA, filmele de festival, în majoritate europene, ajung cu întârziere la publicul larg din ţara noastră, comparativ cu statele din vestul Europei.

Chiar şi aşa, puţinii distribuitori care se încumetă să aducă astfel de opere cinematografice provocatoare merită salutaţi şi încurajaţi, în contextul numărului mic de spectatori care aleg filmele „altfel” şi al deficitului de săli deschise pentru astfel de proiecţii.

Citiţi şi: TOP Ziarul Metropolis: Cele mai bune filme româneşti din 2013

Prin urmare, top ten-ul celor mai bune filme străine ale anului cuprinde doar producţiile care au ajuns în regim normal în cinematografe în 2013 – adică au putut fi văzute cel puţin o săptămână în cel puţin o sală de proiecţie. Din cauza inconsistenţei în distribuţie menţionată la început, nu trebuie să surprindă că un asemenea clasament propune filme din trei ani diferiţi (în paranteze este marcat anul premierei mondiale).

Producţiile străine noi care au putut fi văzute de-a lungul anului în diverse festivaluri, gale sau zile ale filmului, dar şi din alte surse au fost lăsate în afara topului oficial. Dar, pentru că multe dintre ele merită din plin semnalate, le-am introdus într-un top ten alternativ.

Topul celor mai bune zece filme străine lansate în cinematografe în 2013:

1. „Calul din Torino“ (2011) – Bela Tarr

2. „Amour“ (2012) – Michael Haneke

3. „La vie d’Adele“ (2013) – Abdellatif Kechiche

4. „Heli“ (2013) – Amat Escalante

5. „Inside Llewyn Davis“ (2013) – Joel şi Ehan Coen

6. „No“ (2012) – Pablo Larrain

7. „Before Midnight“ (2013) – Richard Linklater

8. „Blancanieves“ (2012) – Pablo Berger

9. „În ceaţă“ (2012) – Serghei Loznitsa

10. „Vânătoarea“ (2012) – Thomas Vinterberg

Topul celor mai bune zece filme străine care nu au fost lansate în cinematografe:

1. „The Act of Killing” (doc, 2012) – Joshua Oppenheimer

2. „Stories We Tell” (doc, 2012) – Sarah Polley

3. „Oh Boy” (2012) – Jan Ole Gerster

4. „The Master” (2012) – Paul Thomas Anderson

5. „The Selfish Giant” (2013) – Clio Barnard

6. „To the Wonder“ (2012) – Terence Malick

7. „Harmony Lessons“ (2013) – Emir Baigazin

8. „Nebraska“ (2013) – Alexander Payne

9. „A Touch of Sin“ (2013) – Jia Zhangke

10. „Camille Claudel 1915“ (2013) – Bruno Dumont

Ionuţ Mareş, autorul topurilor,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran
Foto sus – Calul din Torino – captură film

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.