Trei idei despre „The Sisters Brothers” ★★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-idei-despre-the-sister-brothers-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM Turnat în bună măsură în România şi premiat pentru regie la Veneţia, „The Sisters Brothers” (2018) surprinde cel mai mult prin seriozitatea cu care francezul Jacques Audiard îşi asumă genul western şi prin modul în care comicul se transformă treptat în tragic.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 aprilie 2019

Premisele erau ciudate: un celebru regizor francez, Jacques Audiard, multipremiat la Cannes cu filmele sale (inclusiv cu un Palme d`Or pentru un lungmetraj modest, „Dheepan”), face un western cu decor de secol 19, turnat în mare parte în România și cu staruri ca John C. Reilly, Joaquin Phoenix și Jake Gyllenhaal pe afiș.

Ce putea să iasă din asta?

Rezultatul este, totuși, surprinzător: „The Sisters Brothers”, premiat pentru regie la Veneția anul trecut, este un western reușit, iar vizionarea sa pe un ecran mare de cinema poate stimula o reală plăcere cinefilă.

Am încercat să(-mi) explic de ce.

1.Western-ul tradițional nu mai e la modă de ceva timp. Iar atunci când un regizor încearcă, totuși, genul, iese de cele mai multe ori un film postmodern, autoreflexiv, în cheie comică, de obicei cu umor negru, hâtru (de exemplu, ultima năzbâtie a fraților Coen, „The Ballad of Buster Scruggs”). Cu un scenariu bazat pe romanul istoric „The Sister Brothers”, de Patrick de Witt, Audiard ia genul cât se poate de în serios, dar cu o deferență reținută – de la teme și personaje și până scenografie și atenția pe care o acordă peisajului. Trece convenția prin meșteșugul său de regizor experimentat în filmul de gen.

2.Deși sunt construite să reprezinte temperamente cât mai diferite, personajele ies din tipare: au suficientă profunzime și destule nuanțe pentru a fi credibile, iar cei trei actori-vedetă, John C. Reilly, Joaquin Phoenix și Jake Gyllenhaal, cărora li se adaugă Riz Ahmed, sunt extrem de convingători, păstrându-și în același timp stilul și tipul de personaj cu care ne-au obișnuit, trecute însă acum prin filtrul western-ului.

3.O bună parte din film, comicul este dominant. Însă nu este un comic facil, rezultat al vreunei parodii. E un comic care vine din subtilitatea relației dintre excentricii frați jucați de John C. Reilly și Joaquin Phoenix și care nu e scăpat în niciun moment de sub control. Însă pe măsura ce aventura lor avansează, comicul lasă locul unui tragism temperat, astfel că filmul se încheie pe un surprinzător ton melancolic.

„The Sisters Brothers” („Frații Sisters”) a intrat în cinematografe la 19 aprilie, fiind distribuit de Voodoo Films.

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.