Turneul național 100 x Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/turneul-na%c8%9bional-100-x-enescu/

Dirijorul Cristian Lupeş reface celebrul turneu enescian, într-un remarcabil concept de promovare a muzicii contemporane româneşti.

Un articol de Petre Ivan|21 august 2018

În toamna acestui an, nonconformistul dirijor Cristian Lupeș și Bucharest Festival Orchestra, prin Asociația Art Contact, propun publicului o inedită apropiere de muzica contemporană românească: Turneul național 100 x Enescu, un eveniment ce reface celebrul turneu inițiat și susținut anual, cu mai bine de un secol în urmă, de tânărul George Enescu, în scopul stimulării creației muzicale românești. 

Aflat sub semnul energiei, vigorii și sensibilității marelui compozitor, Turneul național 100 x Enescu se va desfășura în perioada 31 august – 8 noiembrie, la Tescani (31.08), Satu Mare (23.09), Oradea (24.09), Cluj-Napoca (25.09), Onești (28.09), Craiova (24.10), Sibiu (27.10) și București (23.10 și 08.11).

Director artistic și dirijor al Bucharest Festival Orchestra, Cristian Lupeș a obișnuit deja publicul cu aparițiile sale electrizante, atât la pupitrul marilor orchestre românești – printre care Camerata Regală, Camerata Dorin Teodorescu, Orchestra Națională Radio etc., cât și al celor din străinătate – Île-de-France, Paris, Berna-Elveția, Bamberg-Germania, Skopje-Macedonia, Grosseto și San Remo, Italia, dar și în cadrul unor manifestări artistice multimedia, pe care le concepe managerial și artistic.

Este, însă, pentru prima dată când inițiază și organizează un turneu național de promovare a muzicii contemporane românești, eveniment ce are ca parteneri Filarmonica Mihail Jora din Bacău, Filarmonica Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica Oltenia din Craiova, Filarmonica din Sibiu, Biblioteca Municipală Radu Rosetti din Onești, Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj, Filarmonica din Oradea, Muzeul Național Cotroceni din București și Universitatea Națională de Muzică București.

Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

O avanpremieră a turneului a avut deja loc la Artmark, în luna martie a acestui an, bucurându-se de un public frumos și numeros.         

Ideea Turneului național 100 x Enescu de promovare a muzicii contemporane românești în an Centenar, i-a venit lui Cristian Lupeș ca o continuare firească, la 100 de ani distanță, a turneelor pe care marele compozitor le susținea pentru a strânge fonduri și a oferi, an de an, Premiul Național de Compoziție „George Enescu“ celor mai talentați creatori români de muzică academică. În 1918, Premiul Național de Compoziție ajunsese la a cincea ediție. Era un premiu pe care Enescu îl înființase pe când era foarte tânăr (și pe care avea să-l organizeze, timp de mai bine de 30 de ani) observând amploarea pe care o luaseră, la vremea aceea, stilurile muzicale facile – romanțe, vodeviluri, operetă – și dorindu-și să stimuleze și să direcționeze creația muzicală românească spre Vest. 

„Am toată încrederea în destinele tinerei muzici românești“, mărturisea Enescu. „Avem talente destule, le-au lipsit numai încurajarea și prilejul să se manifeste. Această credință mi-o întăresc rezultatele obținute de la înființarea premiului meu de compoziție. E o adevărată eflorescență de talente.“ (George Enescu – Interviuri, vol. II, ediție îngrijită de Laura Manolache) 

Turneul național 100 x Enescu duce mai departe, astăzi, la un secol distanță, roadele eforturilor lui George Enescu, reunind în program lucrări semnate de laureați ai Premiului Național de Compoziție „George Enescu“ sau compuse de elevi ai acestora.

„Enescu și-a propus ca, din punct de vedere muzical, România să intre în Europa. Și a reușit. Ne vom reaminti atât de inițiatorul cât și de câștigătorii acestui demers salvator al muzicii academice românești, interpretând, în cadrul turneului, lucrări a trei compozitori români, creatori de școală și vizionari: Béla Bartók – poate cel mai atras compozitor de activitatea de culegere de muzică tradițională și folclor, pe care apoi a teoretizat-o și a introdus-o în propriile lucrări, Liviu Dănceanu – profesor al majorității muzicienilor din cadrul Bucharest Festival Orchestra, un mare compozitor dar și un scriitor și eseist al problematicilor muzicale teoretice și estetice și, nu în ultimul rând, George Enescu, vizionarul care a pus bazele compoziției românești de sorginte europeană.“ (Cristian Lupeș) 

Instrumentiștii Bucharest Festival Orchestra care vor însufleți concertele sunt: vioară – Diana Jipa, Cristina Pașa, Tiberiu Branga, Alexandru Marian; violă – Emanuel Vots, Mădălina Penciu; cello – Bogdan  Postolache, Eduard Zecheru.

Programul concertelor Turneului național 100 x Enescu cuprinde:

Dansuri românești de Béla Bartók

5 of Millenium de Liviu Dănceanu

O reinterpretare originală a Octuorului lui George Enescu

„La vârsta de 19 ani, la care a compus Octuorul, Enescu aproape că nu avea timp de scris, pentru că era întotdeauna în turnee, întotdeauna de la un concert la altul. Absolvise Conservatorul de la Viena, se mutase la Paris. Era un cosmopolit. Un om care, la fiecare vizită în țară, locuia la Palatul Regal; un bărbat frumos, un bărbat inteligent și șarmant, un „rock star“ al vremii, iar muzica pe care a scris-o a fost întotdeauna înaintea timpului său.

Noi, în turneu, îl vom cânta pe Enescu exact cu această energie.“ (Cristian Lupeș) 

Turneul național 100 x Enescu va debuta vineri, 31 august, la Conacul Rosetti Tescanu – George Enescu, din Tescani, județul Bacău, iar după un periplu în 7 orașe ale țării, se va încheia, la începutul lunii noiembrie, în București.

26
/02
/15

Madonna a căzut de pe scenă în timp ce cânta la ceremonia Brit Awards 2015, desfăşurată miercuri seară în Londra. Cântăreaţa a aterizat dur, dar s-a ridicat rapid şi a continuat spectacolul.

25
/02
/15

În luna martie, două recitaluri cu acces liber (în limita locurilor disponibile), se vor derula în Studioul Alfred Alessandrescu, spaţiu mai intim dedicat muzicii şi situat tot în clădirea Radio România (ca şi Sala Radio). Cele două evenimente vă propun întâlnirea cu partituri semnate de doi „titani” ai muzicii clasice – Mozart şi Beethoven.

24
/02
/15

În continuarea tradiţiei muzicale iniţiate de marele violonist Ion Voicu, fiul său, Mădălin Voicu – în ipostază de dirijor – şi nepotul său, Mădălin Voicu jr. - la pian – vor urca pe scena Salii Radio, la concertul pe care îl vor susţine vineri, 27 februarie, de la ora 19.00, alături de Orchestra Naţională Radio.

21
/02
/15

Sâmbătă, 28 februarie, în cadrul seriei de concerte bilunare Jazzaj la ARCUB, va avea loc concertul ,,We must believe in spring”, susținut de Mircea Tiberian Ensemble, împreună cu Nadia Trohin, o tânǎrǎ artistă cu o evoluţie spectaculoasă pe scena românească a jazzului din ultimii ani, și experimentatul saxofonist Cristian Soleanu.

18
/02
/15

O călătorie către cea mai elegantă şi mai opulentă curte regală a barocului european – Curtea lui Ludovic al XIV-lea, legendarul Rege Soare - într-o perioadă de înflorire pentru toate artele, este ceea ce vă propune Orchestra de Cameră Radio, în concertul programat miercuri, 25 februarie (19.00), la Sala Radio.

17
/02
/15

Institutul Cultural Român (ICR), în colaborare cu "Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română", "Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România" şi "Filarmonica Naţională Serghei Lunchevici" din Chişinău (Republica Moldova) prezintă spectacolul Ansamblului "Archaeus", cu opera de cameră în şapte tablouri pentru soprană, tenor şi septet instrumental "UNU PLUS MINUS UNU" op.148-154 de Liviu Dănceanu, în Festivalul Internaţional de Muzică "MĂRŢIŞOR 2015". Spectacolul va avea loc la Sala Mare a Filarmonicii Naţionale Serghei Lunchevici din Chişinău, marţi 4 martie, ora 18.00.

17
/02
/15

Ceainăria ARCUB găzduieşte joi, 26 februarie, de la ora 19.00, întâlnirea dintre autorul Radu Paraschivescu si omul de televiziune si de radio Luca Niculescu, în cadrul căreia vor dezbate tema "... în lume nu-s mai multe Românii". Discutia va fi completată de recitalurile solo, în aceeasi notă, ale naistei Cornelia Tihon.

16
/02
/15

Biletele pentru 10 concerte din seria celor Camerale (Ateneul Român) s-au epuizat și 4 din seria Mari Orchestre (Sala Palatului) sunt în curs de epuizare, potrivit cifrelor furnizate de Eventim. Cele 25.000 de bilete pentru Festivalul Enescu 2015 vândute până la ora 12.30 PM reprezintă în jur de 55% din totalul celor 46.500 de bilete puse în vânzare luni dimineață, la ora 10.00 AM

16
/02
/15

Doi compozitori al căror destin artistic este legat prin relaţia conflictuală descrisă (în formă ficţionalizată) în celebra piesă de teatru „Amadeus” (şi în pelicula cinematografică omonimă) - MOZART şi SALIERI – şi doi muzicieni români de mare valoare - dirijorul CRISTIAN MĂCELARU şi violonistul ALEXANDRU TOMESCU - se întâlnesc pe scena Sălii Radio!

13
/02
/15

Danny McCulloch, basistul trupei The Animals, a murit la vârsta de 69 de ani, în urma unui infarct pe care l-a suferit pe 29 ianuarie. Copiii rockerului britanic - Natasha, Nina, Tara şi Alistair - au anunţat această veste cu ocazia unui concert tribut organizat în memoria tatălui lor.