„Unu plus minus unu“, spectacolul Ansamblului „Archaeus“, la Chişinău
https://www.ziarulmetropolis.ro/unu-plus-minus-unu-spectacolul-ansamblului-archaeus-la-chisinau/

Institutul Cultural Român (ICR), în colaborare cu „Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română”, „Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România” şi „Filarmonica Naţională Serghei Lunchevici” din Chişinău (Republica Moldova) prezintă spectacolul Ansamblului „Archaeus”, cu opera de cameră în şapte tablouri pentru soprană, tenor şi septet instrumental „UNU PLUS MINUS UNU” op.148-154 de Liviu Dănceanu, în Festivalul Internaţional de Muzică „MĂRŢIŞOR 2015”. Spectacolul va avea loc la Sala Mare a Filarmonicii Naţionale Serghei Lunchevici din Chişinău, marţi 4 martie, ora 18.00.

Un articol de Liliana Matei|17 februarie 2015

LIVIU DĂNCEANU – COMPOZITOR, MUZICOLOG, DIRIJOR

Născut în 1954 la Roman, este absolvent al Conservatorului “Ciprian Porumbescu “ din Bucureşti (1980), secţia compoziţie, la clasa lui Ştefan Niculescu.

Urmează studii post-universitare în cadrul aceleiaşi instituţii (1980-1981), precum şi la Seminarul Internaţional de Compoziţie de la Kazimiersz-Dolny (Polonia, 1984), unde l-a avut profesor pe Xenakis, Kotonski şi Paul Patterson. A întreprins călătorii de studii şi stagii de documentare la Londra (1983), Praga (1984), Varşovia (1984), Moscova, Tallin (1985) şi Paris (1990).

liviu

Este fondatorul şi conducătorul Atelierului de muzică contemporană „Archaeus”, cu care a participat la numeroase festivaluri şi turnee muzicale internaţionale.

A fost preşedintele SIMC – Secţiunea Naţională Română (1991-1994), director artistic al festivalului Săptămâna Muzicii Noi (1991-1996 şi 2001-2002). Susţine conferinţa şi prelegeri la universităţi şi asociaţii muzicale din Torino, München, Münster, Alcoi, Imperia, Carbondale, Moscova, Lyon, Kromeriz, Chişinău, Oldenburg etc.

Realizează numeroase emisiuni de radio şi televiziune, în ţară şi străinătate. A făcut parte din jurii internaţionale de compoziţie şi interpretare muzicală: Alcoi, San Bartolomeo, Torino, München, Chişinău, Bucureşti, Sinaia.

A publicat până în prezent zece volume de muzicologie şi estetică muzicală, precum şi numeroase studii, articole, cronici, interviuri în presa românească şi străină. Din 1990 este profesor de istoria muzicii, compoziţie muzicală, estetică şi stilistică la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Este laureat al mai multor premii naţionale şi internaţionale de compoziţie: „Studium de Toulouse” (1986), „Antidogma Musica” (1994), „Encuentros” (2003), „ACIN” (1988) şi de interpretare: „ATM” (1987),”SOROS” (1997), Premiul Criticii Muzicale (1991) etc.

A compus peste 100 de opusuri, o parte dintre ele fiind comenzi ale unor ansambluri, asociaţii, universităţi, orchestre sau festivaluri din Europa sau America: „Antidogma Musica” (Torino), „ENSEMS” (Valencia), „Alpi Marittime” (Imperia), „GRAME” (Lyon), „Composers Concordance” (New York), „De Paul University” (Chicago), „Cleveland Chamber Symphony” (Cleveland), „Concorde” (Dublin), „Trieste Prima” (Trieste), „Oficina Musical” (Porto), „Spaziomusica” (Cagliari), „Universite Paris 8”, Ministerul Culturii din Franţa, „UNITER” (Bucureşti), Filarmonica „Mihail Jora” (Bacău) etc.
Ansamblul „ARCHAEUS”

Atelierul de muzică contemporană „Archaeus”, al Centrului Naţional de Cultură „Tinerimea Română” din Bucureşti, a luat fiinţă în 1985. Ansamblul s-a angajat în promovarea muzicii noi, participând la numeroase evenimente în România, Albania, Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Anglia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Irlanda, Macedonia, Moldova, Portugalia, Rusia, Spania, Srbia, Slovacia, Elveţia, Ucraina, S.U.A., de asemenea în nenumărate festivaluri din România: „George Enescu” (Bucureşti), „SIMN” (Bucureşti), „Meridian” (Bucureşti), „Zilele Muzicii Contemporane” (Bacău), „Cluj-Modern”, „Craiova Muzicală”, „Festum Musicae” (Iaşi), „Timişoara Muzicală”, „Inter-Media” (Arad) şi din străinătate: „Spaziomusica” (Cagliari), „Antidogma Musica” (Torino), „Huddersfield Festival”, „Romaeuropa”, „Musique en Scène” (Lyon) ş.a

Au interpretat peste 700 de lucrări aparţinân a mai mult de 380 de compozitori. „Archaeus” a înregistrat aproximativ 30 de CD-uri, mii de minute de timp radiofonic şi TV şi coloana sonoră a peste 20 de filme. Ansamblul abordează de asemenea muzică bizantină veche, muzică clasică, jazz.

Premii şi distincţii: Premiul ATM pentru calitatea prezentării de lucrări româneşti în primă audiţie; Premiul UCMR (1990); Premiul Criticii de artă din România (1991); Premiul UCMR pentru promovarea muzicii româneşti contemporane (1992); Premiul SOROS (1997); Diploma de Merit „Magia Dunării de Jos” – Bratislava (2001); „Diploma de Recunoştinţă” Mitropolia Banatului – Timişoara (2002), Diploma de Merit „Nicolae Constantin Fotino” (2004); Diploma de Onoare „Filarmonica Banatul” – Timişoara (2004); Medalia de Onoare „Hochschule für Musik” – München (2005); Medalia Meritul Cultural (2005); Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor (2006).
Din 1997, ansamblul „Archaeus” organizează Festivalul „Archaeus” în luna octombrie a fiecărui an, în Bucureşti.

SIMONA NICOLETTA JIDVEANU

Soprana Simona-Nicoleta Jidveanu îşi elaborează teza de doctorat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, având ca îndrumător pe domnul Prof. Univ. Dr. Liviu Dănceanu. Este Artist Liric Solist la Ateneul Român (Filarmonica „George Enescu”). A realizat rolurile verdiene Violetta Valery („La Traviata”) şi Gilda („Rigoletto”), sub egida „L’Accademia Kairòs” din Verona şi numeroase partituri vocal-simfonice.

jidveanu

A realizat rolul EA în premiera absolută mondială a operei „Unu plus minus unu” de Liviu Dănceanu, în Festivalul Internaţional al Muzicii Noi SIMN 2014. Este implicată în proiecte de operă contemporană ale compozitorului Liviu Dănceanu, proiecte itinerate naţional şi internaţional alături de renumitul ansamblu „Archaeus”. Alături de Ansamblul Archaeus participă la importante festivaluri: „Festivalul Internaţional al Muzicii Noi SIMN” (Bucureşti), Festivalul Internaţional „Zilele Muzicii Contemporane (Bacău), Festivalul Internaţional de Muzică „MĂRŢIŞOR” Festivalul Internaţional „George Enescu” (Bucureşti).

Soprana susţine intensă activitate solistică în: Bucureşti, Iaşi, Suceava, Piatra-Neamţ, Bacău, Botoşani, Galaţi, Câmpina, Cluj, Amsterdam, Verona, Vicenza, Bologna, Milano, Roma, Viena, bucurându-se deopotrivă de aplauzele publicului şi critică de specialitate apreciativă.

CHRISTIAN ALEXANDRU PETRESCU

Născut în 1950 la Bucureşti, a urmat cursurile UNMB, specializându-se în compoziţie cu Dumitru Bughici şi Tiberiu Olah, iar în dirijat cu Constantin Bugeanu şi D. D. Botez. În acest din urmă domeniu urmează ulterior cursuri de perfecţionare cu Ion Baciu şi Alain Paris.

Ca interpret s-a remarcat în dubla ipostază de cântăreţ şi dirijor. Prin multiplele sale participări în calitate de solist în cadrul festivalelor de muzică contemporană din România, Christian Alexandru Petrescu se dovedeşte a fi implicat în promovarea muzicii vocale actuale, pe care o redă printr-o tehnică desăvârşită.

Pe de altă parte, cariera sa dirijorală se desfăşoară din 1990 la pupitrul a numeroase orchestre din ţară, conducând pentru o perioadă de timp şi orchestra de tineret “Jeunesses Musicales”.

În plan componistic este atras în mod special de resursele expresive ale vocii umane, pe care le exploatează la maximum în majoritatea opusurilor sale. Cu toate acestea, din creaţia sa nu lipsesc lucrările instrumentale în genul cameral sau în cel simfonic. Dubla sa activitate, interpretativă şi componistică, a fost premiată de-a lungul timpului cu premii naţionale şi internaţionale.

INFO

ARCHAEUS, Dirijor Liviu Dănceanu
Simona Nicoletta Jidveanu, soprană
Christian Alexandru Petrescu, tenor
Anca Vartolomei, violoncel
Rodica Dănceanu, pian
Ioan Marius Lăcraru, vioară
Ana Maria Radu, oboi
Ion Nedelciu, clarinet
Şerban Novac, fagot
Sorin Rotaru, percuţie
Ştefania Jidveanu, scenografie

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.