Ursul de Aur pentru scurtmetraj, în Competiția BIEFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/ursul-de-aur-pentru-scurtmetraj-in-competitia-bieff-2017/

Competiţia Internaţională BIEFF 2017 invită publicul la introspecţie şi dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age şi Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

Un articol de Petre Ivan|10 martie 2017

Câștigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conștiinței despre momentul acela înfricoșător în care avem revelația condiției noastre muritoare.

La șase ani, Frederico învață la școală că oamenii mor atunci când li se oprește inima; reacția lui, refuzul de a mai merge la culcare, declanșează o călătorie emoțională ai cărei protagoniști sunt el împreună cu mama lui și cu regizorul însuși, care revizitează temeri ale propriei copilării.

Tot din competiția Berlinale revin la BIEFF artiștii Jonathan Vinel și Caroline Poggi, cu tulburătorul Our Legacy, o meditație despre sex, iubire și Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcație între jocul video și cinema-ul digital. În absența părinților, Lucas o invită la el pe Anäis.

Small Town de Diogo Costa Amarante

Small Town de Diogo Costa Amarante

Nimic nu-i oprește să tatoneze, cu naivitate adolescentină, dragostea fizică. E limpede că, pentru Lucas, imagistica legată de sex nu e ceva nou. Tatăl lui, veșnic absent, este regizor notoriu de filme de categoria X și există în viața fiului său exclusiv prin video-producțiile pe care le face.

Relația tată-fiu, violența pornografiei în stare brută, tandrețea primei iubiri și motive fantastice din basmele copilăriei se unesc într-o poveste a pierderii inocenței spusă în sens invers.

Atunci când familia nu reușește să satisfacă nevoi psihologice esențiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate și posibilitatea de a relaționa cu indivizi care împărtășesc aceeași pasiune.

Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfățișarea unui erou puternic, curajos și sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependență distructivă.

Our Legacy

Our Legacy

Unul dintre favoriții festivalurilor internaționale de film în 2017 — fiind proiectat printre altele în prestigioasele competiții de la Clermont-Ferrand, Tribeca, Göteborg, Palm Springs, Uppsala— I Was a Winner, de Jonas Odell, urmărește istoriile personale ale câtorva dependenți de jocuri pe calculator.

Înfățișate ca avataruri, personajele cutreieră prin peisajul virtual al jocului și spun povești incomfortabile despre dificultatea de a evada din virtual. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.

În toate stadiile evoluției umanității, căutarea neobosită a sensului vieții rămâne unul dintre demersurile fundamentale ale condiției umane. Sufletul nostru aspiră să descopere ce se află dincolo de văl, să înfrunte necunoscutul din spatele realității noastre carteziene.

Existând la granița ambiguă dintre real și virtual, în acel teritoriu liminal care ne conectează cu metafizicul, filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experiențe reamintite sau directe, către pragul transcendenței.

Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la granița cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon — câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen — pune problema (im)posibilității de a reprezenta și experimenta spațiul tranzițional al granițelor — văzute ca limite ce separă mai mult decât

I Was a Winner, de Jonas Odell

I Was a Winner, de Jonas Odell

simple geografii.

Prin acuratețea foto-realistă a CGI-ului și imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obișnuit prin zona demilitarizată, sub amenințarea iminentă a inamicului nevăzut, până când un moment de teroare îl iintuiește locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neașteptate locuri.

Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF If It Was, o intervenție lo-fi a subconștientului ludic și copilăros al artistei Laure Prouvost în spațiul muzeal. Artista, câștigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul își poate da frâu liber impulsurilor și dorințelor.

Această democratizare este redată cu asocieri libere și vizualuri tactile, unde inventivitatea ireverențioasă aduce ore de zumba în muzeu și încurajează atingerea exponatelor.

Limbo

Limbo

Acest vârtej înșelător de simplu de artă naivă ne conduce în culisele creației artistice, lasând suficient spațiu pentru jocul senzorial. Filmul este prezentat cu sprijinul distribuitorului britanic LUX — Moving Image.

Subtil și sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani — prezentat în premieră internațională la Festivalul de Film de la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique — este o fabulă meditativă cu rezonanță biblică, ce operează în afara granițelor realității.

Suntem introduși în universul camaraderiei dintre 12 băieți care trăiesc pe un ostrov, împărțindu-și timpul între hoinăreli zilnice și joaca de-a lupta.

Crescuți sub ochiul omniscient al religiei și al adulților nevăzuți, imaginația fertilă a băieților se dezlănțuie odată cu apariția unui tânar misterios și a unor zvonuri despre o balenă eșuată.

Alimentați de atmosfera încărcată de superstiție a mlaștinii, băieții pun la cale un plan care presupune sacrificarea nou-venitului ca ofrandă pentru mamiferul-zeitate.

 Fiesta Forever

Fiesta Forever

Ceea ce vor trăi în schimb îi va purta dincolo de pragul realității cunoscute de ei, oferindu-le un moment în care întrezăresc divinitatea.

Bine ați venit la Fiesta Forever a lui Jorge Jácome, o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experiențelor vieții de noapte.

Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-și declarații de iubire, emoții trecătoare și întâlniri predestinate între suflete pereche.

Acest teritoriu sacru al party-ului devine un spațiu atât al refugiului solitar, cât și al socializării și contactului uman, marcat de experiențele celor care cândva l-au populat. La răsăritul soarelui, tot ceea ce rămâne e o amintire efemeră a unei umanități aflate în căutarea fericirii.

Fiesta Forever este prezentat la BIEFF în parteneriat cu Le Fresnoy — Studio National des Arts Contemporains.

Cea de-a șaptea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF are loc în perioada 28 martie — 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Foto: BIEFF 2017 – bieff.ro

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.