Vă place Strindberg?
https://www.ziarulmetropolis.ro/va-place-strindberg/

Am văzut la Sala Nouă a Teatrului de Comedie, lângă Templul Coral din Bucureşti, într-o seară de noiembrie spectacolul “Cea mai puternică”, un spectacol-laborator condus de Antoaneta Cojocaru, pe un text de August Strindberg (1849-1912), cel mai faimos dramaturg suedez.

Un articol de Andrei Crăciun|7 decembrie 2015

Spectacolul acesta însumează doar două actrițe: Mihaela Teleoacă, în rolul Doamnei X și Antoaneta Cojocaru însăși în rolul Domnișoarei Y. Doamna X izbucnește în sfânta noapte de Crăciun într-o infinită sumă de întrebări fără răspuns cu privire la dragostea pe care Domnișoara Y i-a purtat-o soțului ei, al Doamnei X, luptă din care – cu toate sacrificiile – consideră că ea, Doamna X, a ieșit învingătoare.

Textul, scris de Strindberg, în urmă cu mai mult de un secol, nu este perimat, din elementarul motiv că este cam veșnic. Este o demonstrație de forță în cunoașterea implacabilei logici feminine în chestiunea iubirii ca front. De altfel, domnul Strindberg a avut o viață amoroasă foarte complexă, așa cum este îndeobște viața artiștilor, mai ales a acelora din lumea teatrului (să nu uităm, totodată, că Strindberg a fost și pictor, a fost și eseist, a fost și nuvelist, a fost și poet, a fost feminist, apoi a decăzut într-un misoginism teribil, radical, așa că vă puteți da seama…).

În plus, actrițele, precum se știe, comportă argumente cărora e destul de greu să le reziști, mai ales dacă ai sistemul imunitar amoros slăbit. A avut trei neveste. De primele două a divorțat pe când acestea abia trecuseră de frumoasa vârstă de douăzeci și trei de ani. Cu ultima s-a căsătorit pe când aceasta avea aceeași vârstă-fetiș, iar el înainta deja – mintenaș – spre sexagenerie. Biografii dumisale cunosc aspectul: era de o gelozie care sfida paranoia. Un astfel de text, despre complicațiile în amor, este, de altfel, și “Cea mai puternică”. Aceasta este însă doar o cheie de lectură.

Căci Antoaneta Cojocaru a reușit să transfere piesei suedezului fragilitatea, grația, vulnerabilitatea pe care se întemeiază crezul ei artistic. Rolul Mihaelei Teleoacă – greu, dar bine dus – este întemeiat pe retorice. Rolul Antoanetei Cojocaru pe înnebunitoare tăceri. Acest dialog devine, astfel, în definitiv, un cumplit monolog, purtat într-un decor suprarealist care abundă în lalele, un monolog în care se pun întrebările fundamentale în afacerile de inimă. Scenografia (Vladimir Turturică) și coregrafia (Ioana Marchidan) completează fericit un spectacol care are puterea de a zgudui câteva conștiințe.

Antoaneta Cojocaru continuă aici experimentele – poetice, esențializatoare – din spectacolele-laborator cu care s-a remarcat la Bulandra: a reușit să facă din acest Strindberg, care vorbește o limbă mai puțin accesibilă teatrului românesc, o sumă de posibile drumuri spre puritatea unei frumuseți.

FOTO: Mihai Zgondoiu

08
/04
/24

Vineri, 12 aprilie, la ora 19:30, Teatrul Apropo așteaptă publicul, în mereu surprinzătoarea sală de spectacole din cartierul Pipera, la o nouă premieră teatrală: FERICIREA de Eric Assous, un spectacol care tratează cu umor și delicatețe o dilemă a fiecărui cuplu: dacă poți să iubești și poți fi iubit, fericirea are oare termen de valabilitate?

08
/04
/24

„Pictura este singurul mediu în care se poate exprima natura viscerală a lumii”, este de părere Adrian Ghenie, artistul ale cărui lucrări se regăsesc astăzi în cele mai importante colecții din lume – precum Centre Pompidou (din Paris) și The Metropolitan Museum of Art (din New York).

08
/04
/24

Centrul de Comunicare Vizuală anunță cea de-a noua ediție a Conferinței Naționale de Fotografie (CNF2024), care se va derula în perioada 20-21 aprilie, la București, și va marca un moment esențial în calendarul evenimentelor dedicate artei fotografice din țara noastră.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.