Voci feminine în scurtmetrajul românesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/voci-feminine-in-scurtmetrajul-romanesc/

Patru reuşite scurtmetraje româneşti realizate de tinere regizoare şi relansate pe platforma Cinepub. Patru poveşti, patru perspective feminine, patru stiluri diferite, inclusiv o solidă animaţie despre viaţa la bloc. Anti-eroine în căutarea unei schimbări în existenţa lor monotonă.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 aprilie 2016

Dacă există ceva specific în multe din filmele româneşti, de scurt sau lungmetraj, realizate de femei în ultimii ani, atunci este în primul rând alegerea unor protagoniste. Mutarea perspectivei narative dinspre masculin spre feminin.

Nu este însă o regulă strictă, la fel cum nici filmele regizate de bărbaţi nu exclud prezenţa unor personaje centrale femei. Cel mai notoriu exemplu este, probabil, Cristian Mungiu, ale cărui lungmetraje sunt recunoscute pentru că au în centru protagoniste.

Asta nu înseamnă însă că preocuparea sa este şi cea pentru exprimarea unei feminităţi puternice, pentru căutarea unei zone mai puţin explorate în cinematografia română – cea a unei priviri feminine care să excludă clişeele. Eroinele filmelor sale sunt mai curând pretexte în construcţii narative preocupate de alte teme decât cea a feminității.

Anul 2015 a adus totuşi pe marele ecrane două lungmetraje realizate de tinere regizoare. Filme care au protagoniste ce încearcă să scape tiparelor şi caută o libertate proprie.

Unul este „Autoportretul unei fete cuminţi”, un reușit anti-spectacular film regizat de Ana Lungu despre tentativa unei tinere (Elena Popa) de a se elibera de depedenţa de persoanele din jurul său, în special de părinţi.

Cel de-al doilea este „Marussia”. Lansat pentru prima dată la nivel internaţional în 2013 şi cu o carieră ulterioară bună în festivaluri, „Marussia” este filmat în Paris, vorbit în rusă şi franceză şi regizat de o româncă.

Stabilită de câţiva ani în Franţa, Eva Pervolovici foloseşte pentru filmul său o poveste simplă, inspirată dintr-o situaţie reală: o tânără rusoaică nonconformistă, imigrantă de mai mulţi ani care încearcă să obţină azil în Franţa, cutreieră străzile Parisului împreună cu fiica sa de şase ani, căutând în fiecare noapte câte un loc de dormit, după ce este evacuată din fosta locuinţă.

Tot o femeie este şi în centrul unui scurtmetraj de ficţiune anterior al Evei Pervolovici, inclus în tripticul „30-40-50”, la care şi-au mai adus contribuţia Iulia Rugină, tot cu un scurtmetraj de ficțiune, şi Stanca Radu, cu o minunată animaţie.

„30-40-50” este un proiect colectiv de 25 de minute puţin cunoscut, prezentat la TIFF în 2012 şi disponibil în prezent pe platforma gratuită Cinepub.

Titlul provine de la vârstele pe care se presupune că le-ar avea protagonistele din cele trei scurtmetraje.

40 play

Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Filmul Evei Pervolovici este segmentul median – „40” – şi imaginează o emoţionantă întâmplare nocturnă în Bucureşti, când o femeie care coboară, în haine de casă, să arunce doi saci la gunoi asistă la o scenă de sex, într-un colţ ascuns al blocului, între o femeie misterioasă şi un bărbat de culoare la fel de misterios, pe care protagonista începe apoi să îl urmărească.

„40” este un scurtmetraj fără dialog, dar cu o spectaculoasă şi inedită coloană sonoră – un amestec disonant de sunete stranii menit a sugera tulburarea pe care o trăieşte această protagonistă aparent singură la vederea unei scene atât de neaşteptate şi în faţa posibilităţii de a cunoaşte acest bărbat de culoare de care pare a se simţi la rândul ei atrasă.

Eva Pervolovici mizează mult pe forţa sugestiei, pe lucrurile nespuse dar simţite, inserând chiar un moment aproape fantastic – de dans -, rupând ritmul desfăşurării realiste a naraţiunii.

Primul scurtmetraj al tripticului, „30”, este regizat de Iulia Rugină şi are ca pretext narativ o aparent banală întâlnire într-un supermarket între o tânără (Irina Velcescu) care face câteva cumpărături pentru o seară specială a surorii ei şi un bărbat necunoscut (Bogdan Dumitrache).

Ambii vor să cumpere acelaşi produs, din care nu a mai rămas însă decât un ultim exemplar – un sos Tabasco.

30 play

Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Un declanşator neaşteptat – cât se poate de prozaic şi mai ales comic prin ridicolul său asumat – pentru o scurtă naraţiune cu iz de început de romance, în care schimburile de replici şi priviri între cei doi protagonişti, filmaţi într-un clasic plan-contraplan, sunt motorul poveştii.

Un film cu o cromatică specială – culori accentuate -, spartă de un scurt moment alb-negru, dominat de muzică şi apropiat de oniric. Un artificiu care face transferul dinspre privirea obiectivă, din exterior, asupra protagonistei înspre interioritatea ei, într-un punct decisiv al filmului.

Dincolo de firul său narativ – drama unei femei casnice nevoită să trăiască alături de un soţ nepăsător -, ceea ce impresionează în „50”, ultimul scurtmetraj al tripticului, realizat de Stanca Radu, este modul în care atât de cunoscuta viaţă la bloc în România este transpusă în imagini animate.

O animaţie extrem de elaborată, care mizează pe câteva mărci uşor de identificat ale geografiei fizice şi spirituale a simplei existenţe urbane româneşti: de la aleea dintre blocuri – cu tomberon, gunoaie pe jos, o pisică rătăcită şi o maşină acoperită cu prelată – până la bucătăria cu ceas şi calendar creştin ortodox pe perete şi camera de zi cu televizor pe care se află celebrul milieu şi la fel de celebrul peşte-bibelou.

50 play

Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Însă această lume familiară nu este reprezentată în cenușiu, ci în culori calde, în contraste puternice, care insuflă un oarecare optimism, regăsit și în tăria protagonistei.

Un film fără dialoguri, despre incomunicabilitate – chipul soțului nu este arătat deloc, ca și cum ar lipsi din viața femeii, deși urmele existenței „bărbătești” a acestuia sunt prezente: cutia goală de bere, șosetele murdare, mâncarea lăsată pe masă, chiuveta înfundată de la baie.

„Duminică” (2013), de Sînziana Nicola, este realizat în estetica realistă consacrată de Noul Cinema Românesc. Un frate și o soră – jucați de Alexandru Potocean și Cristina Găvruș – merg împreună înspre spital pentru a-și vizita o rudă aflată pe moarte.

duminica play

Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Scurtmetrajul de 13 minute constă în dialogul din mașină dintre cei doi, pornind de la o întâmplare ciudată de cu o seară în urmă pe care tânara i-o povestește fratelui.

Prilej pentru ca neînțelegerile mocnite dintre ei să iasă la suprafață, însă numai pentru ca tensiunea amplificată până atunci să fie relativizată în final, atunci când cei doi se pregătesc să intre în spital și își dau seama că ruda pe care o vor vedea va muri.

Dialogul, atent construit, este bine servit de jocul solid al celor doi actori, filmați aproape numai din semi-profil, ca și cum camera ar fi un martor tăcut pe bancheta din spate a mașinii, ajuns în intimitatea a doi frați.

Cele patru scurtmetraje sunt disponibile, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.



29
/07
/14

 Evenimentul „Cinema în aer liber” se va desfăşura timp de şase săptămâni în perioada 5 august-14 septembrie, în Parcul Alexandru Ioan Cuza - Insula Pensionarilor (acces din str. Baba Novac), unde vor fi proiectate cele mai bune 12 filme europene şi de autor ale momentului, precum şi o selecţie de filme clasice îndrăgite şi apreciate de publicul cinefil.

27
/07
/14

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE. Deși parte a unei posibile cinematografii a disperării apărute în anii ’90, „Privește înainte cu mânie” (1993), în regia lui Nicolae Mărgineanu, găsește un suflu diferit, un echilibru între realismul crud în care este surprinsă actualitatea și portretizarea plină de înțelegere a românilor din tranziție.

25
/07
/14

China va investi un miliard de dolari pentru construcţia unui oraş al filmului în stil franţuzesc şi organizarea unui festival de film similar celui desfăşurat la Cannes, centrul urmând să fie situat în districtul Anji, situat la trei ore de Shanghai.

24
/07
/14

Inclus în Competiţia Oficială Cannes 2014 şi distins cu Grand Prix de către Juriul prezidat de Jane Campion, filmul “Le meraviglie”/ “The wonders”/ “Minuni” va fi proiectat în avanpremieră în deschiderea celei de-a XI-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL, la Bucureşti, pe 12 august.

23
/07
/14

Caravana Metropolis – “Cinema în aer liber” ajunge între 29 iulie și 3 august în Constanța, unde va instala cel mai frumos și performant cinematograf de vară de pe litoral. Filmele, multipremiate și aclamate de critici la festivaluri importante, precum Cannes sau Berlinale, vor putea fi vizionate de către constănțeni în aer liber, în curtea din spatele complexului City Park Mall.

23
/07
/14

Pe 23 iulie începe cea de-a 3-a ediție a Festivalului de Film Horror & Fantastic „LUNĂ PLINĂ”. Timp de cinci zile, spectatorii vor avea parte de 19 dintre cele mai bune lungmetraje de gen, deopotrivă clasice în versiuni restaurate și premiere ale ultimilor doi ani, și de 22 de scurtmetraje fantastice.

22
/07
/14

Scurtmetrajul "Men of crisis : the Harvey Wallinger story", regizat în anii '70 de Woody Allen sub forma unei satire la adresa administraţiei Nixon, care l-a cenzurat în epocă, este în sfârşit disponibil şi poate fi vizionat pe site-ul YouTube, informează telerama.fr.

22
/07
/14

CRONICĂ DE FILM „Planeta maimuțelor: Revoluție”, în regia lui Matt Reeves, conține atât trăsăturile unui blockbuster după rețetă, cu o tramă narativă al cărei conservatorism nu surprinde și nu stimulează, dar și caracteristici vizuale care îl disting de pluton și îl plasează pe traseul clasicizării.

22
/07
/14

Casa personajului Laura Palmer din serialul cult "Twin Peaks", aflată în oraşul Everett din statul american Washington, ar putea fi cumpărată de fanii popularului serial TV din anii '90, care intenţionează să o transforme într-un muzeu şi într-un hotel.

22
/07
/14

Lungmetrajul SF "Planeta Maimuţelor: Revoluţie/ Dawn of the Planet of the Apes", produs de studiourile Fox în 3D, şi-a păstrat poziţia de lider în box office-ul nord-american pentru a doua săptămână consecutiv, cu încasări de 36 de milioane de dolari.

20
/07
/14

Lungmetrajul "Hercules", regizat de Brett Ratner şi care îi are în distribuţie pe actorii Dwayne Johnson, John Hurt şi Ian McShane, va avea premiera în cinematografele din România pe 25 iulie, informează distribuitorul, Forum Film România.