„Waiting for August”. Când mama e o voce la telefon
https://www.ziarulmetropolis.ro/waiting-for-august-cand-mama-e-o-voce-la-telefon/

CRONICĂ DE FILM Nominalizat la premiile Academiei Europene, „Waiting for August” tratează, în manieră observaţională, dar şi cu un lirism bine temperat, problema copiilor cu părinţii plecaţi în străinătate. Emoţionantul documentar belgiano-român regizat de Teodora Ana Mihai este proiectat în cadrul One World Romania (16-22 martie).

Un articol de Ionuţ Mareş|14 martie 2015

Este aproape inevitabil ca documentarele despre drama pe care o reprezintă plecarea părinților la muncă în străinătate, acutizată în ultimii 15 ani, să emoționeze.

După „Podul de flori” (2008), documentarul realizat de Thomas Ciulei în Republica Moldova, și mai recentul „Aici… adică acolo” (2012), regizat de Laura Căpățână Juller, „Waiting for August” (2014, coproducție Belgia-România), debutul cineastei Teodora Ana Mihai, tratează, fără complexe, aceeași temă, din nou din perspectiva celor rămași acasă.

În acest caz este vorba de șapte frați (trei fete și patru băieți) care locuiesc singuri într-un apartament de la marginea orașului Bacău. Născută în 1981 în București, stabilită de mică în Belgia și cu studii de cinema la New York, regizoarea o urmărește, pe parcursul a circa jumătate de an, pe Georgiana.

Abia împlinind 15 ani și cu un examen de clasa a opta în față, Georgiana a rămas cu grija fraților săi (cel mai mic are șase ani), în așteptarea revenirii prozivorii a mamei lor acasă de la muncă în Italia, în luna august.

Ca în cele mai multe situații de acest fel, mama este doar o voce la telefon, în convorbiri scurte, sub presiunea timpului, sau, uneori, o imagine pixelată, neclară și sacadată pe Skype.

O voce care anunță când vor ajunge pachetele cu cadouri (dulciuri, haine și baloane), care dojenește blând și încurajează ferm. O voce împărțită, pe rând, de fiecare din cei șapte copii, care adresează direct sau doar sugerează aceeași întrebare obsesivă: Când vii acasă?

Stilul observațional, brut, cu cadre scurte, fără „talking heads” sau comentariu din off, adoptat de Teodora Ana Mihai, spart doar pe alocuri de pasaje de legătură descriptive acoperite de o muzică afectivă, nu permite judecăți de valoare.

Nu știm de ce tatăl lipsește și nici ce se întâmplă în afara acestei familii aflate într-o poziție precară (transpare totuși riscul ca cei mai mici dintre frați să-i fie luați mamei de către autorități). Tânăra cineastă nu-și judecă personajele, nu investighează cauzele situației lor și nu oferă explicații.

Camera de filmat este martorul tăcut, invizibil, care îi surprinde pe cei șapte copii în intimitatea lor, dezvăluind candoare și unitate, iubire și maturizare forțată.
Teodora Ana Mihai găsește un echilibru între detașarea necesară și intrinsecă unei abordări observaționale oneste, cât mai apropiate de principiile realismului cinematografic, și un lirism al situațiilor care declanșează implicarea emoțională a spectatorului.

INFO

„Waiting for August” (România, 2014)

Regia: Teodora Ana Mihai

Rating: ●●●●○

 

12
/01
/15

"Omul Pasăre sau Virtutea nesperată a ignoranţei/ Birdman", regizat de Alejandro González Iñárritu şi considerat unul dintre filmele favoritele la Oscar în acest an, va avea premiera în cinematografele din România pe 16 ianuarie,

11
/01
/15

Filmele "Birdman" şi "Boyhood" sunt marile favorite la Globurile de Aur, a doua distincţie ca importanţă din cinematografia americană după Oscaruri, ce vor fi decernate în noaptea de duminică spre luni, într-o gală la care participă nume mari de la Hollywood şi va fi urmărită în lumea întreagă.

10
/01
/15

CRONICĂ DE FILM „Mommy”, al cincilea lungmetraj al indecent de tânărului cineast canadian Xavier Dolan (25 de ani), este o „tectonică a sentimentelor” ambalată în încadraturi, culori și sunete electrizante, folosite cu o dezinvoltură frapantă.

09
/01
/15

“Orașul câinilor / White God” în regia lui Kornél Mundruczó, propunerea Ungariei la categoria Cel mai bun film străin, este inclus în programul “9 pentru Oscar” la Cinema Studio din București. Evenimentul are loc în capitală între 9 și 15 ianuarie, cu o săptămână înaintea anunțării nominalizărilor celei de 87-a ediții a premiilor Academiei Americane de Film. Cele două proiecții sunt programate duminică, 11 ianuarie, de la ora 14:00 și joi, 15 ianuarie, de la ora 20:00.

09
/01
/15

Debutul în lungmetraj al regizoarei Ana Lungu, "Autoportretul unei fete cuminți", va avea premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam (21 Ianuarie- 1 Februarie 2015), secțiunea "What the F?!".

08
/01
/15

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică și regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs și difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eșuează undeva la mijloc.

08
/01
/15

„De ce eu?”, în regia lui Tudor Giurgiu, unul dintre cele mai așteptate filme românești din 2015, inspirat de un caz real care a zguduit România la începutul anilor 2000, cel al sinuciderii procurorului Cristian Panait, va fi lansat pe 27 februarie 2015 în cinematografele din toată țara.

08
/01
/15

Din 16 ianuarie, Russell Crowe revine în cinematografe în dublu rol: regizor și actor. Un tată în căutarea fiilor săi, într-un context istoric incert: la sfârşitul Primului Război Mondial, când lumea este încă devastată de oribilele sale consecinţe.

06
/01
/15

Filmele propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin de România, Republica Moldova, Ungaria, Rusia, Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Canada vor fi proiectate la Cinema Studio din București, între 9 și 15 ianuarie 2015, în săptămâna dinaintea anunțării nominalizărilor la cea de-a 87-a ediție a premiilor Academiei Americane de Film.