We Should Have Seen The Lights Already – ZILELE UNTEATRU
https://www.ziarulmetropolis.ro/we-should-have-seen-the-lights-already-zilele-unteatru/

În serile de 15 şi 22 aprilie 2016, Institutul Cultural Român din NYC a găzduit premiera americană a spectacolului “We Should Have Seen the Lights Already”, o colecţie de 7 piese scrise de Matei Vişniec.

Un articol de Ana Maria Bândean|5 august 2016

Spectacolul, o producție Piper Theatre Productions, a fost regizat de J.K. Musser, avându-i ca protagoniști pe Aaron Novak și Vasile Flutur (care este și unul din traducătorii textului de origine-în engleză), iar Carolina Do ca scenograf.

Din intenția companiei de a expune publicul american creațiilor semnate Matei Vişniec, s-a născut “un spectacol interactiv și o satiră suprarealista”. Convenția celui de-“al patrulea perete invizibil” a fost abolită încă de la început: spectatorului i se înmânează o cutie de cadou pe care este rugat să o deschidă în momentul declanșării unui anumit semnal; frecvent, îi sunt adresate întrebări la care se așteaptă un răspuns imediat, lăsându-i spectatorului senzația că problemele ridicate în timpul spectacolului îl privesc în mod direct. Și de fapt, îl privesc! Căci în puzzle-ul de piese este vorba tocmai despre umanitate și imperfecțiunea ei! Curiozitatea este sentimentul predominant care torturează publicul până în momentul când misterul conținutului cutiei este elucidat. Experiența este similară celei pe care o resimți urmărind “The Last Godot”, una din cele 7 piese scurte; știm prea bine că autorul l-a făcut pe Godot faimos tocmai pentru acesta permanență “fierbere” în timp ce-și așteaptă Creatorul să vină să-i dea răspunsuri.

Vişniec își descrie piesele ca fiind niște “module teatrale, fragmente de oglindă ciobita”. Această colecție de piese e construită în același fel, ca o “oglinda ciobita” a umanității; ca o imagine dintr-un binoclu inversat, prin care spectatorul poate urmări detalii din viața absurdă pe care o trăim cu toții într-o eră a “birocratiei și tehnologiei”. Uitându-se prin acest binoclu inversat, poate spectatorul va fi astfel determinat să reflecte asupra adevăratului sens al vieții (lui), asupra situațiilor absurde cu care e nevoit să se confrunte în viața sa de zi cu zi și pe care e forțat să le accepte, sau asupra scopului cu care însuși Creatorul său l-a înzestrat odată cu conceperea sa pe Pamant. Dar dacă nu există niciun scop în aceasta concepere și a fost creat din pură întâmplare? Dacă omul a fost adus pe Pământ dintr-o greșeală a însuși Creatorului? Și astfel omul nu ar fi decât rezultatul unui moment prost pe care l-a avut Creatorul?

Acestea sunt întrebări care își vor găsi sau nu răspuns într-o oră și jumătate cât durează colecția de șapte piese scurte scrise de Matei Vişniec.

Chiar dacă este vorba de o colecție de șapte piese, miza în scenă este relativ simplă; actorii: Aaron Novak și Vasile Flutur umplu spațiul și el relativ mic, cu vocile și energiile lor, mânuind o cutie neagră și alte obiecte de recuzită într-un mod inteligent. Intenția briliantă a regizorului J. K. Musser a fost să mute atenția spectatorului mai mult pe ideile transmise, decât pe material. Totul e completat de video proiecțiile care susțin povestea. E o punere în scenă minimal absurdă, iar obiectele de recuzită devin simple vehicule prin care ideile autorului sunt transmise.

Ce este teatrul? Teatrul este hrană pentru suflet și minte. Teatru este pâine. Fără teatru, fără pâine, nu avem nimic. Nici măcar lumină, doar intuneric… Nu ai cum să pleci de la un astfel de spectacol decât având un sentiment de iluminare și totală satisfacție. Așadar, vara asta, stai cu ochii în patru! Piper Theatre Productions își propune mai multe reprezentații în parc, în inima New York-ului sau chiar în țara de origine a autorului, însoțite de cocktailuri și mâncare tradițional românească.

Matei Vişniec este un dramaturg român distins cu premii internaționale, iar piesele sale sunt produse peste tot în lume. Câteva din piesele sale au fost deja montate la Chicago (Trap Door Theatre are în repertoriul său o istorie lungă de piese semnate Matei Vişniec), urmând ca prin această producție și New York-ul să imbrătiseze geniul său. Felicitări în acest sens Piper Theatre Productions pentru această initiativă!

Spectacolul a fost adus asadar in Romania, și face parte din ultima serie de spectacole din cadrul Zilelor UnTeatru, 2, 3 și 4 August (orele 20:00).

We Should Have Seen The Lights Already, o colecție de piese semnate Matei Vişniec; J.K. Musser, regizorul și scenograful spectacolului; cu: Vasile Flutur; Aaron Novak; scenograf: Carolina Do; Piper Theatre Productions.

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.