A doua oprire după Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a spectacolului japonez „Dojoji“ va fi la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-doua-oprire-dupa-festivalul-international-de-teatru-de-la-sibiu-a-spectacolului-japonez-dojoji-va-fi-la-teatrul-odeon/

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“ după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Un articol de Andrada Văsii|13 iunie 2013

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“, după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

„Dojoji“ este o poveste veche şi simplă în acelaşi timp, foarte iubită de japonezi. O femeie se îndrăgosteşte de un călugăr şi doreşte să îl revadă. Acesta promite că se va întoarce la ea, dar îşi încalcă promisiunea. Femeia se simte trădată şi pleacă îndurerată în căutarea călugărului.

Din cauza durerii ce o apasă, ea se transformă în şarpe. Încolăcindu-se în jurul clopotului templului Dojoji, unde se ascunsese călugărul, şarpele provoacă un foc care preface în scrum atât clopotul, cât şi pe călugăr.

O legendă cu multe interpretări

În timp, s-au scris mai multe variante ale legendei. Există chiar şi o continuare a acesteia. După ce clopotul a ars, se hotărăşte reconstruirea lui. La ceremonia de sfinţire a noului clopot îşi face apariţia o dansatoare. Aceasta intră în clopot şi se transformă într-un şarpe care repovesteşte întâmplarea călugărului ce a trădat-o. Dansatoarea era chiar femeia înşelată de călugar. În urma rugăciunilor spuse de călugări, femeia şarpe dispare.

Spectacole pe baza poveştii „Dojoji“, sunt frecvent jucate în cele două stiluri teatrale tradiţionale japoneze, no şi kabuki. Iar scriitorii Yukio Mishima şi Torahiko Koori au inclus-o şi ei în opera lor.

 O companie de teatru cu tradiţie în Europa

Yamanote Jijosha este o companie teatrală foarte apreciată în Japonia, înfiinţată în 1984 de către Masahiro Yasuda şi studenţi ai Universităţii Waseda din Tokio.

În ultimii ani, compania a făcut numeroase turnee nu numai în Asia, ci şi în Europa. În 2009 a prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi la Teatrul Naţional din Bucureşti  spectacolul „Titus Andronicus“, de W. Shakespeare.

În 2010, „Oedip Rege“ de Sofocle a făcut parte din nou din selecţia Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. În 2011 aceeaşi companie a prezentat spectacolul „Keisei Hangonko“ atât la festivalul de la Sibiu cât şi la Teatrul Odeon.

Foto credit: Yamanote Jijosha

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”