Mecanica inimii – tic-tacul iubirii nu a sunat niciodată mai frumos
https://www.ziarulmetropolis.ro/mecanica-inimii-tic-tacul-iubirii-nu-a-sunat-niciodata-mai-frumos/

Imaginaţi-vă că în loc de inimă aveţi un ceas. Nu bate la fel de puternic, dar rotiţele lui măsoară ritmul iubirii. Știţi că nu vă permiteţi să vă îndrăgostiţi, altfel mecanismul se va destrăma ca o jucărie uitată în pod la finalul copilăriei. Acum veţi înţelege mai bine povestea băiatului care s-a născut în cea mai friguroasă zi din an, cu o inimă îngheţată.

Un articol de Teodora Gheorghe|3 mai 2014

Chris Simion pune ȋn scenă „Mecanica inimii“, unul dintre cele mai frumoase texte scrise ȋn ultimii zece ani, aparținȃndu-i scriitorului francez Mathias Malzieu. Jack (Marius Manole) vine pe lume ȋntr-un anotimp incert, cȃnd soarele a ȋncetat să-și ȋmpartă căldura cu sufletele oamenilor.

Ȋn acest univers al dezumanizării, Madeleine (Maia Morgenstern), o moașă socotită nebună de ceilalți, ȋi dăruiește lui Jack cel mai frumos cadou cu putință: un ceas care-i ajută inima slăbită să existe, ȋn virtutatea unei mecanici bizare.

Locuiesc ȋmpreună ȋn vȃrful dealului, departe de ochii scrutători ai locuitorilor orașului. Izolarea nu este de ajuns ca să asigure liniștea. Ea trebuie ȋnsoțită de o regulă de aur: Jack nu are voie să simtă prea mult.

Excesele sentimentale ȋi pot aduce moartea. Destinul său cunoaște o turnură dramatică cȃnd o ȋntȃlnește pe micuța cȃntăreață (Medeea Marinescu). Drumul prin hățișurile iubirii nu e ușor. Din umbră ȋl pȃndește veșnic un rival răzbunător, Joe (Șerban Pavlu). Din fericire, Jack se ȋntovărășește cu magicianul pitic Méliès (Marian Rȃlea), un ȋnger păzitor neconvențional.

Trucurile regizorale de excepție – ne aflăm, ȋn fond, ȋntr-o atmosferă de iluzionism și iepuri scoși din pălărie – conturează un splendid cadru artistic unde ni se dezvăluie, prin joc, muzică (Alexandru Andrei) și scenografie (Adina Mastalier), parcursul trist al unui băiat condamnat să trăiască doar pe jumătate.

Magie

Acordurile lui Erik Satie sunt presărate de-a lungul piesei asemenea unui leitmotiv melancolic, amintind de fragilitatea propriei existențe. A urmări această adaptare ȋn pȃntecul teatrului Bulandra se compară cu momentul ȋn care deschizi o cutie muzicală și ȋngădui melodiei să-ți brăzdeze cute adȃnci de nostalgie ȋn suflet.

Proiecțiile video realizate de Imelda Manu & VFX Alexandru Andreica ne poartă ȋn secolul XIX, pe străzile Franței, unde Jack descoperă pentru prima dată framătul vieții cotidiene, dar și ispitele dragostei.

Tot ele ne ȋnfățișează interiorul inimii-ceas care palpită, tremură și iubește ca oricare altă inimă. Pe măsură ce pasiunea pentru micuța cȃntăreață crește, rotițele devin tot mai agitate și mai temătoare. Imaginea lor se contractă, apoi se dilată, părȃnd a cotropi ȋntreaga sală.

Am găsit fascinantă utilizarea panourilor ȋn sprijinul glisării de la o scenă la alta, dar și al elementelor-simbol. Decorul asigură nu numai dinamismul acțiunii, dar este responsabil și pentru ilustrarea ȋncărcăturii lirice de la baza romanului.

Panourile servesc, pe rȃnd, ca ferestre (ȋn casa lui Madeleine), pereți (la spital), oglinzi ȋn care Jack ȋși caută cu disperare identitatea (la circ) sau mijloc de a separa realitatea de iluzie.

Iubiri imposibile

Lui Marian Rȃlea nu i-a lipsit nici o picătură din farmecul Magicianului care a ȋncȃntat mii de copii cu a sa Abracadabra. Omul ăsta are mereu cȃte un as ȋn mȃnecă și nu ezită să suprindă prin numerele sale de prestidigitație actoricească.

Ȋmpreună cu Marius Manole, formează un duo impresionant ce ne vorbește deopotrivă despre candoarea copilăriei și despre suferințele ȋntȃmpinate ȋntr-o societate plină de prejudecăți.

mecanica inimii

Medeea Marinescu și Șerban Pavlu, în „Mecanica inimii“ Foto: Oana Monica Nae

Tonul dulce-sarcatic și alura de prichindel ȋnțelept ȋl fac pe Marian Rȃlea alegerea perfectă pentru rolul lui George Méliès (care poartă nu ȋntȃmplător numele primului realizator de filme francez, de asemenea un bun cunoscător al tainelor magiei.)

Magicianul-ceasornicar este el ȋnsuși o păpușă stricată, dar reușește mereu să-i ridice moralul prietenului său, invitȃndu-l ȋn lumea obscură a circului, ȋntr-o ambianță ce frizează uneori grotescul.

Paradoxurile lui Malzieu sunt de-a dreptul ȋncȃntătoare prin tandrețea cu care sunt strecurate ȋn țesătura poveștii. Lacrimile lui Madeleine, păstrate ȋn sticluțe, au puteri tămăduitoare.

„Mecanica inimii nu poate funcționa fără emoții”, mărturisește unul dintre personaje. Deși ceasul este cel care-l ajută să trăiască, adevărata viață a lui Jack se datorează anatomiei simțurilor.

„Mecanica inimii” a avut premiera miercuri, 30 aprilie, la Teatrul Bulandra. Este cu siguranță o piesă ȋn timpul căreia nu veți privi la ecranul telefonului mobil ca să vedeți cȃte minute s-au scurs.

Vă veți asculta doar ticăitul inimii, același care v-a șoptit ȋncă de la ȋnceput că veți fi martorii unei incursiuni pe tărȃmul magic al iubirilor imposibile. Nu uitați să vă ȋntoarceți ceasurile la ora visării!

Foto din Mecanica inimii – Oana Monica Nae

13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.

13
/06
/17

Luni, 19 iunie, de la ora 19.00, Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – continuă cu scriitorul Lev Grossman, invitat prin skype la o discuție cu Ana Nicolau, coordonatorul colecției. Evenimentul are loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.

13
/06
/17

Asasinarea lui Donald Trump sugerată într-o nouă versiune newyorkeză a spectacolului de teatru "Julius Caesar", inspirat din celebra tragedie omonimă scrisă de William Shakespeare, a generat un val de polemici în Statele Unite. Scena asasinării tiranului face trimitere la o dezbatere politică americană: Cezar (interpretat de un om de afaceri cu părul blond, care seamănă într-un mod bizar cu președintele american) este înjunghiat de o mulțime de femei și de reprezentanți ai grupurilor minorităților.

12
/06
/17

Avea 15 cărţi publicate când a fost dat afară de la catedra de logică și metafizică, din Universitatea București, pe motiv de pornografie în literatură. Mircea Eliade a plecat în străinătate ca diplomat, iar în 1945, când a fost exclus din diplomația română, numărul cărților publicate ajunsese la 25.

12
/06
/17

În deschiderea FITS, prima conferință de presă a adus la întâlnirea cu publicul pe directorul FITS, Constantin Chiriac (director al Teatrului ”Radu Stanca” din Sibiu și omul datorită căruia există și a tot crescut acest festival), criticul de teatru Octavian Saiu (moderatorul conferințelor FITS), precum și coregrafa Brenda Angiel, creatoarea spectacolului ”Tango la altitudine II”, prezentat în festival, și regizorul Alexandru Grecu (președintele UNITER din Republica Moldova).

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

12
/06
/17

Teatrul Național din Timișoara vă invită în zilele de 11, 12 și 13 iunie, de la ora 19:00, la Sala 2, la spectacolul GYPSIES. După ce a avut numeroase reprezentații în Germania, la Deutsches Theater Berlin și la Staatstheater Braunschweig, spectacolul va avea trei reprezentații în România, la Teatrul Național din Timișoara.

11
/06
/17

Mii de oameni au invadat străzile Sibiului în cea de-a doua zi de FITS încă de la orele amiezii, când povestea itinerantă „Zâna, cerbii și tăietorii de lemne” i-a condus pe cei prezenți pe Pietonala Nicolae Bălcescu într-un basm asiatic fermecător. În paralel cu spectacolul de stradă, iubitorii de artă sau discuții culturale au asistat la dialogurile pline de sensibilitate ale lui George Banu cu invitații speciali ai festivalului sau la discuția lui Cătălin Ștefănescu cu Robert Wilson pentru Garantat 100%.

11
/06
/17

Cea de-a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) și-a desemnat câștigătorii, sâmbătă seară, pe 10 iunie, la Teatrul Național Cluj. Trofeul Transilvania, în valoare de 15.000 de euro, oferit de Staropramen, i-a fost acordat lungmetrajului Familia mea fericită/ My Happy Family, povestea georgiană regizată de Nana Ekvtimishvili și Simon Gross. Imaginea filmului este semnată de Tudor Panduru, prezent la eveniment. Gala de închidere, la care marele invitat a fost actorul Alain Delon, va fi difuzată duminică, 11 iunie, de la ora 21.10, pe TVR 1.