Mult zgomot pentru nimic. Shakespeare vă aşteaptă şi în 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/mult-zgomot-pentru-nimic-shakespeare-va-asteapta-si-in-2014/

CRONICĂ DE TEATRU La Teatrul Nottara din Bucureşti, regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii „Mult zgomot pentru nimic“.

Un articol de Teodora Gheorghe|2 ianuarie 2014

CRONICA DE TEATRU Luna trecută a avut loc premiera spectacolului „Mult zgomot pentru nimic“, la Teatrul Nottara din Bucureşti. Regizoarea Diana Lupescu aduce pe scenă magia operei shakespeariene, într-o adaptare clasică a celebrei comedii.

Cu acest prilej, călătorim în timp, în secolul al XVI-lea, când întoarcerea triumfătoare a lui Don Pedro (Gabriel Răuţă) generează o serie de încurcături hilare. Învingător în luptă, îl vizitează pe Leonato (Ion Haiduc), guvernatorul Messinei, acompaniat de Claudio (Lucian Ghimişi) şi Benedick (Cristian Nicolae).

Fratele său, Don Juan (Dani Popescu), orchestrează din umbră sabotarea celor care-i stau în calea iubirii. Pentru că nu se poate bucura de graţiile fiicei lui Leonato, Hero (Ioana Calotă), el înscenează adulterul acesteia chiar în preajma nunţii cu alesul ei, Claudio. În plan secund, se pune la cale o farsă bine intenţionată. Benedick şi verişoara lui, Beatrice (Andreea Măcelaru – Şofron), vechi duşmani şi celibatari înrăiţi, cad în cele din urmă în plasa lui Cupidon.

Atmosfera medievală este întreţinută de-a lungul momentelor muzicale de excepţie. Maria Balabaş, alături de grupul Einuea, format din Călin Torsan şi Silviu Fologea, conturează din note diafane imaginea idilică a menestrelilor, muzicanţii nomazi ai evului mediu.

Decorul recreează tabloul epocii elisabetane, graţie măiestriei artistice a scenografei Nina Brumuşilă. Ghirlandele din frunze artificiale sunt presărate cu generozitate în spaţiul de spectacol, servind ca martori muţi ai uneltirilor ţesute la umbra lor. Farsa romantică este înlesnită de natura ce îi ascunde pe Beatrice şi pe Benedick şi-i invită totodată să asculte vorbele dulci menite să-i aducă împreună. Într-un colţ al scenei, o lună plină portocalie veghează intenţiile necurate ale intrigantului Don Juan.

Mult zgomot pentru nimic

Imagine din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“, de la Teatrul Nottara

Când acţiunea se mută în biserica unde are loc nunta lui Claudio cu Hero, „vitraliile“ făuresc iluzia înălţimii grandioase, evidenţiind astfel solemnitatea evenimentului. Paleta strălucitoare de costume desprinse parcă din vremea bardului, constituie o reală încântare vizuală. Scena balului mascat oferă prilejul unei colaborări de succes între Nina Brumuşilă şi coregrafa Roxana Colceag, răspunzătoare pentru dansul elegant al protagoniştilor.

Distribuţia numeroasă reuneşte actori talentaţi din toate generaţiile. Ion Haiduc izbuteşte să strecoare un strop de dramatism în sânul comediei. Leonato evaluează conflictele iscate din perspectiva figurii paterne autoritare. El nu-şi permite să îmbrăţişeze viciul amuzamentului pentru că se simte dator să restabilească o ordine ancestrală.

Cristian Nicolae surprinde cu haz încăpăţânarea naivă a lui Benedick, caricaturizându-şi personajul prin gesturi ce-i trădează slăbiciunile camuflate de carapacea indiferenţei. Face o pereche bună cu Andreea Măcealaru-Şofron, care se remarcă prin jocul dinamic, în rolul temperamentalei Beatrice, femeia cu suflet de bărbat. Farmecul ingenuu al Ioanei Calotă o transformă pe Hero în victima ideală a minciunilor urzite în jurul său.

Umorul seducător al spectacolului este asigurat de Alexandru Mike Gheorghiu, întruchipând un Borachio veşnic inspirat de muza alcoolului şi dornic să facă parte din planul machiavelic întocmit de stăpânul său. Nu e mai prejos nici Mihai Marinescu ca sergentul de stradă Dogberry, marcă înregistrată a incompetenţei sistemului justiţiar, adeptul nerecunoscut al malapropismelor.

„Mult zgomot pentru nimic” păstrează cu fidelitate trăsăturile operei lui William Shakespeare. Este o piesă pentru toţi iubitorii marelui scriitor englez, dar şi pentru cei care îşi doresc să savureze o comedie inteligentă.

Foto din spectacolul „Mult zgomot pentru nimic“ – Teatrul Nottara

12
/01
/17

Recent apărut în cadrul unui program al Asociaţiei One World Romania şi sub coordonarea criticului Adina Brădeanu, DVD-ul „Sahia Vintage III”, dedicat temei copiilor, adună zece documentare de scurtmetraj din timpul comunismului, a căror selecţie pune în discuţie memoria istorică, socială şi, mai ales, cinematografică.

12
/01
/17

Pentru prima oară, OSCAR WEEKEND aduce la București opt din cele nouă filme aflate în cursa pentru Oscar la categoria Cel mai bun film străin. „A Man Called Ove” în regia lui Hannes Holm, Cea mai bună comedie a anului (Premiile Academiei Europene de Film 2016) este propunerea Suediei la Oscar și last entry în programul OSCAR WEEKEND.

11
/01
/17

Organizatorii Berlinalei au anunțat un alt lot de filme care vor fi prezentate în cadrul festivalului internațional de luna viitoare, printre care și sequel-ul comediei negre "Trainspotting" din 1996, El Bar (The Bar), ultimul film al spaniolului Álex de la Iglesia - autorul aclamatului "Balada triste de trompeta" -, dar și noul film cu supereroi în care apar Hugh Jackman, Patrick Stewart și Elizabeth Rodriguez. Festivalul de Film de la Berlin 2017 va avea loc în perioada 9 - 19 februarie.

10
/01
/17

Într-o zi de 10 ianuarie (2016), la trei zile după ce își lansase cel de-al 25-lea album, „Blackstar”, se stingea din viață David Bowie, unul dintre cei mai influenți muzicieni ai ultimelor decenii.

09
/01
/17

Face parte din generația tânără de actori și a absolvit două facultăți. Facultatea de Teatru de la UNATC (2010), la clasa Ion Cojar, și masterul la aceeași univesitate, la clasa conf. univ. dr. George Ivașcu și prof. univ dr. Radu Gabriel (2012), și Academia de Studii Economice București, specializarea Administrarea afacerilor în limba franceză.

09
/01
/17

Cartea de povestiri „Dragoste la 17.50 $” (traducere din limba engleză și note de Cristian Neagoe), de Charles Bukowski, a fost publicată la Editura Polirom, în anul 2016.