Nebun din dragoste: suntem legaţi unul de altul şi aşa vom fi mereu!
https://www.ziarulmetropolis.ro/nebun-din-dragoste-suntem-legati-unul-de-altul-si-asa-vom-fi-mereu/

Spectacolul „Nebun din dragoste“, după textul lui Sam Shepard, regizat de Claudiu Goga, a redeschis Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti.

Un articol de Georgiana Ene|18 noiembrie 2013

Spectacolul „Nebun din dragoste“, după textul lui Sam Shepard, regizat de Claudiu Goga, a redeschis Sala Atelier a Teatrului Naţional Bucureşti.

Am plecat, m-am întors!

Sam Shepard propune o poveste de dragoste bazată pe suferinţă, avându-i ca protagonişti pe May şi pe Eddie şi în care dezvăluie cu emoţie vibraţii din straturile adânci ale vieţii obişnuite. Tema aleasă de autor este cea a obsesiei, care distruge o pasiune întunecată şi care va fi dezvăluită abia în final.

Subiectul gravitează în jurul iubirii – iubire petrecută în trecut, iubire vinovată, iubire asumată sau iubire nevinovată – care dă sens afirmaţiei: pe cine iubim şi cum iubim, nu ştim niciodată!

May (Diana Cavallioti) întruchipează femeia sedusă şi abandonată; femeia care îl acceptă în viaţa ei pe bărbatul pe care îl iubeşte, dar pe care în final se hotărăşte să-l respingă definitiv. Din cauza unei alte femei!

Diana Cavallioti are nerv şi forţă să-şi construiască personajul, să-l aducă în faţa publicului şi să-l controleze prin trăirile ei pasionale, aproape dure. Iubirea căreia îi caută o rezolvare este o iluzie de care se agaţă cu disperare. În esenţă, May este fragilă. Este sensibilă şi este femeia care are nevoie de atenţie, de gesturi simple şi tandre, dar care trebuie să aibă control asupra situaţiei.

Cum ar putea May să pună capăt iubirii tragice în care e prinsă? Deşi se străduieşte din răsputeri, pare că nu va reuşi s-o facă vreodată.

Diana Cavallioti

Cel care îi dă replicile lui May, Eddie – interpretat de Gavril Pătru, reprezintă bărbatul cuceritor şi fantezist – fantezia fiind însuşirea supremă cu care îşi poate înnobila dragostea – care poate obţine orice, de la orice femeie, inclusiv de la May, chiar dacă ea îl respinge, dar la care el se întoarce de fiecare dată!

Fiecare individ, pus într-o asemenea situaţie, îşi va căuta circumstanţe atenuante şi îşi va argumenta fiecare decizie… problema ar fi acceptarea, iertarea, dar acestea vor aduce liniştea, linişte care nu e deloc pe placul publicului şi nici al dramaturgului.

Gavril Pătru

În jocul gălăgios al regăsirii celor doi – multă acţiune fizică şi zgomot puternic de uşi trântite, intenţionat alese pentru a sublinia şi mai bine dragostea lor pasională şi mistică, într-un decor minimalist – intervine din când în când un alt personaj: viziunea lor, Bătrânul.

Spectatorul îl vede încă de la început, într-un spaţiu separat de cel al actorilor principali, stând într-un balansoar, sub o pătură şi cu o sticlă de whisky în braţe. Intervine în conversaţia lor doar în anumite momente, lăsând impresia că este mult mai prezent decât ei.

nebun din dragoste

Mihai Călin, Gavril Pătru şi Diana Cavallioti, în spectacolul „Nebun din dragoste“

May şi Eddie se aud şi atunci când nu scot niciun cuvânt. Gândurile lor sunt sonore prin gesturi şi prin atitudine. Avându-l pe Bătrân în spaţiul lui, care însă în anumite momente interferează cu cel al jocului, spectatorul nu ştie cui să atribuie viziunea: femeii sau bărbatului?

Toate cele trei personaje spun poveşti contradictorii despre trecutul lor comun, iar fiecare poveste scoate la iveală scindarea şi contopirea identităţii, în cadrul legăturilor care îi unesc pe toţi. Conflictul romantic la care asistăm oglindeşte dorinţa bărbatului de a controla povestea femeii.

Acest lucru naşte o întrebare: este Bătrânul doar o proiecţie a conştiinţei în minţile celor doi? Doar spectatorul poate să decidă!

Suntem legaţi unul de altul şi aşa vom fi mereu!

Această afirmaţie este adevăr, iluzie sau minciună? Şi dacă oricare dintre acestea trei ar fi corectă, ce semnificaţie ar avea?

În jocul recunoaşterii şi al asumării faptelor, îşi face apariţia un al patrulea personaj, iubitul actual a lui May. Iubit, care este mai întâi ridiculizat de Eddie şi supus unor chinuri. Nu, nu fizice, ci psihice. Acesta este martorul discuţiei dintre cei doi, în căutarea adevărului.

De altfel, este singurul dintre toţi cei prezenţi care nu are o istorie, deci nu are ce să nege şi nici ce să contrafacă. Toate acestea se regăsesc în întrebările inocente pe care le pune şi în sinceritatea răspunsurilor pe care le dă. La final de poveste însă, iese din scenă schimbat, pentru că are deja o istorie!

Sam Shepard face personajele să-şi recunoască trecutul. Odată cu derularea poveştii, publicul nu ştie ce să mai creadă. Cine sunt cei doi şi de ce ceea ce îi leagă, totuşi îi desparte? Personajul din umbră prinde încet–încet contur şi devine vizibil în amintirile celor doi, iar povestea capătă sens şi, în final, personajele rămân mute de uimire.

nebun din dragoste

Ioan Andrei Ionescu, Gavril Pătru şi Diana Cavallioti, într-o scenă din spectacol

M-am întors, am plecat!

Această afirmaţie se identifică cu Eddie. A plecat, s-a întors, a plecat! Aşa a făcut în trecut, aşa va face şi de data aceasta. La finalul piesei, Eddie o părăseşte din nou pe May. Oare se va mai întoarce la ea, deşi povestea lor pare definitiv încheiată?

Spectacolul merită văzut deoarece oferă confirmarea unei idei, aceea că adevărată vină tragică – un mit vechi elen, transpus adesea de marii tragici greci – nu e reprezentată, nu dobândeşte consistenţă numai prin fapte ca atare.

Aici sunt fapte care au mai mulţi responsabili, unii din trecut, alţii din prezent.

Citiţi şi: Nebun din dragoste – un spectacol cu Diana Cavallioti şi Mihai Călin

Nebun din dragoste este prima încercare a lui Shepard de a crea un personaj feminin pe deplin conturat şi pune în opoziţie „perspectiva masculină asupra lucrurilor” cu perspectiva feminină, prezentând bătălia dintre sexe personificată de May şi Eddie. (Carla J. McDonough – Staging Masculinity, McFarland, 1977).

O poveste cu personaje excepţionale puse în situaţii de viaţă excepţionale; o poveste despre iubiri vinovate, secrete de familie tragice şi trecutul care se transformă într-un demon ce naşte în protagonişti un puternic conflict interior care devine motorul violenţei şi iraţionalităţii pasiunilor şi acţiunilor lor. Nu ştiu dacă Sam Shepard a vrut să scrie o dramă de familie sau o tragedie contemporană. Cu siguranţă însă, piesa Nebun din dragoste trebuie privită ca o citire din perspectiva contemporană a miturilor antice, construită stilistic printr-un amestec seducător de realism psihologic, realism poetic şi suprarealism.

Claudiu Goga

INFO

Teatrul Naţional Bucureşti

Nebun din dragoste

de Sam Shepard
Traducerea: Andrei Marinescu

Regia: Claudiu Goga
Decorurile: Ştefan Caragiu
Costumele: Liliana Cenean
Asistent scenografie: Iulia Popescu
Muzica: Valentin Luca

Cu: Eddie: Gavril Pătru
May: Diana Cavallioti
Bătrânul: Mihai Călin
Martin: Ioan Andrei Ionescu
Figuraţie: Camelia Moise

Foto din spectacolul Nebun din dragoste – Bogdan Spătaru

24
/07
/17

Cartea „Călătoria diletanților (Din amintirile locotenentului în rezervă Amiran Amilahvari)” (în ireproșabila traducere a lui Nicolae Iliescu) a fost publicată la Editura Polirom, în anul 2017.

24
/07
/17

În perioada 25 iulie - 3 august, Radio România Muzical transmite în direct șapte spectacole din cadrul Festivalului “Richard Wagner” de la Bayreuth, unul dintre cele mai importante festivaluri de operă din lume şi un punct de referinţă pentru toţi iubitorii muzicii lui Wagner. Transmisiunile directe pot fi ascultate și la Radio România Cultural.

24
/07
/17

În această seară (24 iulie), de la ora 21.10, iubitorii teatrului pot vedea ”Năpasta” de I.L. Caragiale, în regia lui Miron Niculescu. Spectacolul a fost difuzat In Memoriam Emil Bota (15 septembrie 1911 - 24 iulie 1977), în anul 1970, chiar în ziua în care, acum 40 de ani, poetul, prozatorul și îndrăgitul actor - aici în rolul „Ion” – se stingea din viață.

23
/07
/17

Cine nu s-a bucurat în copilărie de minunata „Lorelei” sau de extraordinarele povești din „La Medeleni”? Lumile lui Ionel Teodoreanu, un scriitor de o sensibilitate aparte, care ne-a fermecat pe toți cu „Ulița copilăriei” și care s-a stins brusc, la vârsta de 58 de ani…

22
/07
/17

„Toate aceste nopți albe / All These Sleepless Nights”, „filmul documentar deghizat în ficțiune, teribil de sexy și năucitor în aparenta lui frivolitate”, după cum îl descrie Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Internațional de Film Transilvania, va intra în cinematografe vineri, 28 iulie.

22
/07
/17

Într-un spațiu cu o istorie tulbure precum cea a Balcanilor, unde în loc de „casă, dulce casă” zici „butoi cu pulbere”, totul se schimbă, chiar și iubirea. De care te bucuri unde, când și cum poți, chiar și pe drum. Pătimașe și variate, poveștile de amor balcanic au prins viață în filme care te însoțesc asemeni celor mai dulci amintiri ale iubirilor de-o vară.

21
/07
/17

Bogdan-Alexandru Stănescu (BAS) coordonează colecția „Biblioteca Polirom”. BAS (39 de ani) este poet și, din acest an, romancier. Cartea sa „Copilăria lui Kaspar Hauser” a fost primită cu entuziasm, primind elogii peste elogii. Ne-am întâlnit să stăm un pic de vorbă despre cărți, nu neapărat ale noastre. A reieșit că situația nu e deloc roz. Iată.

21
/07
/17

Toys este o experienţă teatrală radicală, venită din Los Angeles, unde piesa autoarei Saviana Stănescu a fost pusă în scenă cu două stagiuni în urmă de Gábor Tompa. Acesta a încadrat textul într-o oră, cu o mare economie de cuvinte, un text plin de elipse şi întreruperi. Ca urmare, această sumbră poveste cu zâne nu se pierde în psihologizarea interminabilă a personajelor, cu atât mai puţin în amânarea narcotică a unui final. O concizie rar întâlnită în ziua de azi.

21
/07
/17

Chester Bennington, solistul celebrei trupe americane Linkin Park, s-a sinucis. Cântărețul, în vârstă de 41 de ani, s-a spânzurat în ziua în care prietenul lui, Chris Cornell, de la Soundgarden - care s-a sinucis la rândul lui în luna mai - ar fi împlinit 53 de ani. Solistul trupei Linkin Park i-a scris atunci lui Cornell o scrisoare prin care rememorează ce a însemnat prietenia lor.