Protest mut în Centrul Vechi: „Salvaţi studioul de teatru Casandra!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/protest-mut-in-centrul-vechi-salvati-studioul-de-teatru-casandra/

UPDATE / Protestul mut ”Salvaţi Studioul de Teatru Casandra”, anunţat pentru data de 10 noiembrie, ora 13:00, a fost amânat până după alegeri, anunţă
Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” (UNATC).

Un articol de Petre Ivan|7 noiembrie 2014

Organizatorii îi roagă pe participanţi să păstreze tăcerea pe toată durata protestului.

În cadrul campaniei „Salvaţi Casandra!“, UNATC a iniţiat o petiție online, care a strâns, în patru zile, un număr de 1.109 de semnături. „Acest fapt, alături de încurajările venite din partea personalităților din lumea artistică, a absolvenților și a studenților UNATC, ne determină să aducem și mai pregnant în atenția societății necesitatea salvării Studioului de Teatru Casandra“, spun reprezentanţii UNATC. „Dorim să intrăm, din nou, în posesia imobilului care a găzduit Studioul de Teatru Casandra. Dorim să renaștem Casandra ca reper a tot ceea ce înseamnă teatrul tânăr“.

Pentru semnarea petiției on-line accesați următorul link.

Generația actuală de studenți – viitori actori, regizori, scenografi și coregrafi, de la UNATC se află în impas. Le lipsește singurul teatru destinat în exclusivitate spectacolelor studențești, singurul spațiu unde, până acum câțiva ani, s-au întâlnit cu succes creația, cercetarea și experimentul, în fața unui public numeros și fidel.

Studioul a făcut parte din baza materială a UNATC „I. L. Caragiale”, reprezentând un reper cultural unic și oferind o rampă de lansare pentru noile generații de artiști. În anul 2012, ca urmare a unei decizii ilegale, universitatea a fost privată de acest spațiu foarte important, care a oferit vizibilitate pentru producțiile studenților timp de 50 de ani.

În viitorul apropiat, prin campania „Salvați Studioul de Teatru Casandra!” UNATC îşi propune să genereze o mișcare de susținere și sprijin din partea autorităților, a instituțiilor de cultură, a personalităților din sfera artistică și, totodată, a publicului larg.

Următoarele acțiuni vor fi: organizarea unor caravane pentru strângerea de semnături în locuri publice, lână instituții de cultură și universități; strângerea de mesaje din partea artiștilor care au jucat pe scena Studioului de Teatru Casandra și din partea publicului, prin intermediul site-ului oficial dedicat campaniei; filmarea unor testimoniale cu actori, regizori, scenografi, coregrafi – personalități marcante ale teatrului românesc, în vederea sprijinirii campaniei online, demararea campaniei pe posturi de radio și televiziune.

Ce au spus rectorii UNATC I.L.Caragiale, despre Casandra

1953 – 1970
Costache Antoniu (1900 – 1979) – artist al poporului, prof. univ
„La «Casandra» studenții repetă ca orice actor profesionist. Trebuie menționat îndeosebi eleanul şi dăruirea care îi caracterizează. Febrilitatea căutării de mijloace noi de expresie atistică.“

1970 – 1972
George Dem Loghin (1919 – 1987) – prof. univ. emerit, regizor
„CASANDRA” este cutia miracolelor de unde se ivesc, an de an, speranțele de azi, certitudinile de mâine ale teatrului românesc.”

1972 – 1976
Eugenia Popovici (1914 – 1986) – artistă emerită, prof. univ.
„STUDIOUL este un teatru unde în primul rând se învață și apoi se dau spectacole pentru public. Este un laborator de formare a talentelor, nu un podium de afirmare a posibilităților definitive și definite.”

Mircea Drăgan (1976 – 1980) – regizor de film, prof. univ. dr.
„Menirea STUDIOULUI este de a-l pune pe student în relație cu publicul, condiție esențială a oricărui spectacol teatral. Fără cunoașterea acestei relații – care are legile sale destul de complicate – absolventul va fi expus multor primejdii în primii ani ai exercitării profesiunii de actor.”

Octavian Cotescu (1980 – 1985) – prof. univ. dr.
„Spectacolele «CASANDREI» devin evenimente, nu atât în măsura în care propun noi experimente, ci, mai ales, atunci când reușesc să impună pe podiumul celei mai tinere scene noi nume de actori adevărați.”

Ileana Berlogea (1985 – 1991) – prof . univ. dr., critic de teatru, istoric și memorialist
„Ce înseamnă pentru mine «CASANDRA»? Înseamnă imens… Impresii emoționante, descoperiri ale celor mai mari talente ale țării la primii lor pași pe scenă.”

Victor Rebengiuc (1991 – 1996) – actor
„Au și trecut 50 de ani!
Când, Doamne?
Va să zică, interpreții primelor producții inaugurale ale CASANDREI se apropie la rândul lor de aniversarea de 50 de ani de teatru. De 50 de ani, CASANDRA prima scenă, rămâne prima dragoste.”

Florin Mihăilescu (1996 – 2000) – operator imagine, prof. univ.
„CASANDRA este ultima scenă de școală și prima scenă profesionistă. Normalitatea funcționării ei este semnalul normalității teatrelor noastre.”

Florin Zamfirescu (2000 – 2008) – actor, prof. univ. dr.
„Studioul «CASANDRA» este pentru toți actorii români un reper definitiv, pentru că este primul, este o matrice care formează. Din cauza asta este atât de important în viața artistică românească, și de neuitat.”

UPDATE – Protestul, amânat până după alegeri

Protestul mut ”Salvați Studioul de Teatru Casandra”, anunțat pentru data de 10 noiembrie, ora 13:00, a fost amânat până după alegeri, anunţă organizatorii.

Dorim ca protestul să aibă vizibilitate de sine stătătoare și să nu existe posibilitatea de a fi asimilat politic, în aceste momente de tensiune electorală. De asemenea, eforturile conjugate și susținerea pe care am primit-o ne-au adus în condiția redeschiderii dialogului necesar pentru rezolvarea problemei.

Feedback-ul primit ne-a fost extrem de necesar pentru a înțelege că încampania electorală, fără intenția noastră, protestul ”Salvați Studioul de Teatru Casandra” ar putea să capete o coloratură politică, cu posibilitatea de a fi asimilat de o tabără sau alta, lucru pe care nu ni-l dorim.

Mai mult, această manifestare, pe care noi o programasem pentru ziua de luni, 10 noiembrie, nu ar dobândi gradul de vizibilitate onest pe care ni l-am propus.

Drept urmare, am decis să amânăm Protestul mut ”Salvați Studioul de Teatru Casandra” fără a renunța la obiectivul propus, acela de a recupera un spațiu investit de 50 de ani de teatru românesc.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.