Teatrul Nottara aduce Festinul pe Bulevard
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-nottara-aduce-festinul-pe-bulevard/

Teatrul Nottara începe toamna în forţă. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituţia organizează prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 şi 19 octombrie.

Un articol de Andrada Văsii|13 septembrie 2013

Teatrul Nottara începe toamna în forță. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituția organizează prima ediție a Festivalului Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 și 19 octombrie.

La conferința de presă, am văzut o parte din spectacolul ,,Matrimoniale”.

O scenă cu recuzită. Lumini. Sala vuiește de nerăbdare. Marinela Țepuș, directoarea teatrului, se așază la marginea scenei și se adresează publicului. Actorii stau undeva pe margine, pe scaune, și ascultă. Începe stagiunea la Teatrul Nottara. Începe și Festivalul Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.

După câteva minute i se alătură și Alice Barb. Regizoarea începe să vorbească despre noul său proiect, ,,Mobilă și durere’’, care are la bază un text de Teodor Mazilu.

,,Iată-mă acum la a patra incursiune în lumea lui Teodor Maziliu. Un text care este excepțional, după părerea mea, Mobilă și durere, un text scris acum 32 de ani, dar care este atât de actual, din păcate, încât pare că a fost scris ieri.”

Alice Barb,

regizor

Ascultând-o pe regizoarea Alice Barb cum vorbește despre producția ,,Mobilă și durere” de la Teatrul Nottara, îți poți da seama că spectacolul promite: e o poveste a îmbogățirilor peste noapte, a oamenilor lipsiți de aspirații și a celor care se refugiază în dorințe meschine.

Alice Barb a creionat cu ușurință pentru toți cei prezenți tipologia personajelor din ,,Mobilă și durere’’: ,,Un spectacol care sper să fie modern în sensul bun al cuvântului. Care sper să scoată la lumină abordările profunde pe care Teodor Mazilu le pune în acest text. Repet, un text pe care eu îl consider foarte important, un text testamentar. Fiind singura comedie scrisă de Teodor Mazilu în care se moare la final, eu am citit-o întotdeauna ca pe o mare tragicomedie.”

Teatrul Nottara

Directorul Teatrului Nottara, Marinela Ţepuş, alături de regizoarea Alice Barb.

În continuare, Alice Barb vorbește despre actualitatea textului lui Mazilu: ,,În lumina întâmplărilor din țara noastră pot să vă spun că începe să mi se pară un text aproape apocaliptic. Pe vremea când a fost scris acest text puteam să ne împărțim în două și să spunem că personajele care evoluează în el nu suntem noi, sunt ceilalți. Și știm foarte bine cine sunt: sunt aceia. Astăzi, granița aceasta mi se pare că a dispărut.’’

,,Un text în care la final, câinele Adolf, pe care Lizica tot speră să îl învețe limba franceză, apare și transmite următorul mesaj: floarea trebuie să ramână floare, câinele trebuie să rămână câine și omul să rămână om; mi se pare un text foarte important.”

Alice Barb

 

Matrimoniale cu complicații

Regizoarea Diana Lupescu a vorbit despre spectacolul ,,Matrimoniale”.

Eva, o femeie foarte bogată, doreşte să se căsătorească. Pentru aceasta apelează la un site de matrimoniale. Alege doi bărbaţi cu care să se întâlnească. Tibi şi Zaharia sunt invitaţi, în acelaşi timp, la întâlnire, pentru a li se da un test. Fiecare dintre ei are moduri complet diferite de a o cuceri.

Tibi este ofensiv, Zaharia pasiv şi sensibil. Lucrurile se complică şi adevărul este dezvăluit atunci când apare, neinvitată, o femeie, Mira. Conştientă, încă de la început, că pretendenţii sunt interesaţi, în principal, de banii ei, Eva va fi uimită să afle că, ceea ce îi face să lupte, sunt motive mai degrabă personale, situaţii grave din prezent şi din trecut.

Teatrul Nottara

Fragment din spectacolul ,,Matrimoniale”. Actorii, de la stânga la dreapta: Lucian Ghimiși, Mihai Marinescu și Ada Navrot.

Din nou întuneric. Zaharia stă la o masă. Tibi în partea alăturată a scenei. Eva ține în mână o pungă. Regulile jocului sunt simple: cei doi pretendenți trebuie să îi spună de ce o plac. După caz, fiecare primește un pai. Schimbul de replici fluent dintre Zaharia și Tibi te face să crezi că iei parte la o luptă între doi combatanți pentru mâna femeii iubite. Acolo. Și atunci. Lucrurile se complică. Apare Mira.

Jocul actorilor te invită să îi urmărești cu sufletul la gură. Cine este Mira, ce dorește ea și cum se vor termina lucrurile pentru Eva? Întrebări la care regizoarea Diana Lupescu a dat indicații clare spre a se primi un răspuns. Rezultatul? Un nou spectacol pentru Teatrul Nottara.

Teatrul Nottara prezintă festinul actoricesc

Noutăţile repertoriului de la Teatrul Nottara sunt cele trei premiere: ,,Matrimoniale” de Lia Bugnar, regia – Diana Lupescu; ,,Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia – Alice Barb şi ,,Un pic prea intim” de Raijiv Joseph, regia – Cristi Juncu. Montările vor ieşi la rampă în luna octombrie, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.

,,Am creionat un proiect inedit care va cuprinde nu doar spectacole de teatru, ci şi lansări de carte, colocvii, spectacole-lectură cu acces liber şi un eveniment stradal dedicat tuturor trecătorilor. Timp de opt zile, teatrul va îmbrăca «haine de festin», cu scopul de a revitaliza comedia bulevardieră.”

Marinela Țepuș,

directorul teatrului Nottara

Festivalul, aflat la prima ediție, propune două secţiuni. Prima secţiune, cea competitivă, a fost denumită emblematic „Criză teribilă, monşer!”, pentru că, în cadrul acesteia, vor intra în competiţie spectacolele, din mai multe ţări (Franța, Serbia, Bulgaria, Austria), concepute pe tematica (prea prezentă, prea cunoscută) a crizei. Cu alte cuvinte, se încearcă ilustrarea prin teatru a unui subiect de actualitate: criza de orice tip (economică, socială, politică, sexuală sau identitară).

A doua secţiune, „Bulevardul Comediei”, prezintă, pe lângă spectacole ale teatrului gazdă, şi ale producții, printre care: „Familia Tót”, (Centrul Cultural Nicolae Bălcescu, regia – Victor Ioan Frunză), „Leonida Gem Session” (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, regia – Tompa Gabor).

 

Foto credit: Teatrul Nottara

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".