„Oglinzile Tăcerii“, strigăte mute într-o lume a indiferenței
https://www.ziarulmetropolis.ro/%e2%80%9eoglinzile-t%c4%83cerii%e2%80%9c-strig%c4%83te-mute-%c3%aentr-o-lume-a-indiferen%c8%9bei/

Ca o scânteie care a adus prima suflare a libertăţii şi care se doreşte a fi păstrată vie printre veacuri, prin proiectul expoziţional „Oglinzile Tăcerii“, Manuell Mănăstireanu ne oferă un punct maiestuos de observare a istoriei şi a chinurilor condiţiei umane.

Un articol de Felicia Acsinte, critic de artă|28 ianuarie 2020

Prin picturi ce vizează amprenta lasată de ororile războiului, fără a intra în detalieri concrete de forme sau obiecte cu aluzii clare, artistul adoptă o abordare simbolică.  Portretele sale psihologice și atmosferele metafizice  nu sunt simple memoriale în mod oficial sau simple recipiente pasive de înregistrări veridice ale istoriei, ci ne invită spre o introspecție asupra suferinței, pierderii și mai ales a sacrificiului uman. Traversând limitele temporale, picturile devin documente veridice de mărturie ce vin față în față cu propria noastră existență, căpătând o voce împotriva tăcerii și invizibilității. Picturile artistului transpun reverberațiile spectatorilor ca martori tăcuți ai istoriei, prezentându-se ca item de aducere la cunoștință a unor evenimente netrăite, întrucât nici artistul, nici privitorul nu a perceput direct evenimentele istorice.

Fără a ne confrunta cu rănile fizice sau distrugerile propriu-zise ale unui patos vizual al suferinței, suntem lăsați în fața unor priviri profunde, cu o implicare direct afectivă, priviri psihologice ce ne introduc într-o investigație asupra propriei persoane, lăsându-ne în același timp într-un soi de sunet tăcut. Privirea devine o cameră unde pătrundem și descoperim o durere ce nu poate fi văzută, nu poate fi explicată în cuvinte, ci doar simțită. Sunt lucrări ce se vor a fi putătoare a unității în credință și a suferinței, a  unor semne pentru a nu uita istoria.

Într-o lume axată pe propriile nevoi și interese, în care perspectiva istorică nu mai provoacă nici cea mai mică tresărire tinerilor generații, pictorul se prezintă într-o trăire intensă cu rememorarea trecutului, Oglinzile Tăcerii dovedindu-se vocea simbolică a unionismului celor uitați și dreptul la memoria eroilor știuți și neștiuți. Reprezentând frânturi de istorie, picturile  reflectă în același timp realitatea zilelor noastre. În fața durerii umane omul nu mai are nici statut și nici identitate, Manuell Mănăstireanu dovedindu-se artistul ce deține vocea celor uitați, o voce simbolică esențială în experiența umană.

Cine este Manuell Mănăstireanu

Manuell Mănăstireanu (n. 5 decembrie 1973, Botoșani) este artist vizual, absolvent al Facultăţii de Arte Plastice, Decorative şi Design Iaşi, clasa prof. Dan Hatmanu, secția pictură ( 1999). Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din anul 2001, filiala Iași, artistul a participat, începând cu anul 1997, la expoziții personale (11 la număr), și de grup ( 20 la număr) în țară și în străinătate. Activ în tabere de creație începând cu anul 2003, a obținut în 2010 premiul Editurii ,, Geea” – ,,Teiul de Argint” la Botoșani, iar în 2014 a obținut premiul ,, Pictor al Cetății Iașilor”, acordat de primăria Iași. O mare parte din lucrările sale se află în colecții private din U.S.A.; Canada; Olanda; Belgia; Germania.

Expune la Berlin în cadrul expoziției colective din Langmayer, Germania – ,,La Gare de l’Art în 2016.
La 1 Decembrie 2018 primește cu ocazia aniversării împlinirii a 100 de ani de la înfăptuirea Marii Uniri, Diploma de Excelență Centenarul Marii Uniri ( 1918-2018), din partea Primăriei Municipiului Iași.

Proiectul expozițional Oglinzile Tăcerii, proiect consacrat Centenarului intrării în Primul Război Mondial a Regatului României, a fost adus pentru prima data în luna mai, 2018, pe simezele Casei de Cultură Belgo-Română din Bruxelles, continuând în luna noiembrie, 2018, la Palatul Culturii din Iași. În luna noiembrie 2019, la invitația scriitorului timișorean Robert Șerban, expozița a avut loc la Galeria Calpe din Timișoara.

În perioada 27 ianuarie-14 februarie, expoziția va fi adusă pe simezele Elite Art Gllery din București.

11
/03
/24

Artiștii selectați vor lucra timp de două luni la proiectelor lor, fiind găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția. Proiect co-finanțat de AFCN, Șona AIR abordează modelul rezidențelor individuale, se adresează artiștilor din domenii culturale diverse, atât din România cât și internaționali, și susține […]

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Teatrul de Balet Sibiu prezintă sâmbătă, 2 martie, începând cu orele 19:00, spectacolul de teatru-dans „Despre noi/About Us”. Regia și scenariul poartă semnătura lui Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea, interpretează Teatrul de Balet Sibiu, cu participarea actorilor Naționalului bucureștean Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.