10 întrebări pentru Andrei Crețulescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/10-intrebari-pentru-andrei-cretulescu/

INTERVIU De vorbă cu regizorul filmului „Charleston”, despre cinematografie, Bucureşti, festivaluri şi dezobişnuinţa de a trăi zile obişnuite.

Un articol de Alina Vîlcan|21 iunie 2018

1. Andrei, felicitări pentru Charleston! Cum ai descrie felul în care ai lucrat pentru primul tău lungmetraj acum, când e deja în cinematografe? Ce a fost cel mai dificil?

Am avut o atmosferă extraordinară la filmări – pe măsura echipei. Pe moment, toate păreau dificile; privind în urmă ai zice că a fost floare la ureche.

2. Detaliind un pic, cum ai ales distribuția – atât de bine aleasă, de altfel, sau muzica? Unde ați filmat și cât au durat filmările?

Șerban Pavlu s-a cam impus de la sine, pe Radu Iacoban l-am „studiat” pe furiș vreme de un an. În ceea ce-i privește pe ceilalți, m-am dus la fiecare dintre ei și le-am spus ce rol pun la bătaie. Spre surprinderea și bucuria mea, au acceptat cu zâmbetul pe buze… Am filmat în centrul Bucureștiului, pe autostrada către mare, la Olimp și lângă Vila Scriitorilor, cu totul 26 de zile. Mai mult sau mai puțin… Cât despre muzică, am ales piese care să mă reprezinte și care să completeze și/sau comenteze ceea ce se vede pe ecran.

3. Charleston este un film care a călătorit mult prin festivalurile internaționale. De care dintre acestea te leagă cele mai plăcute amintiri?

A avut un parcurs zdravăn și cumva nesperat… Îmi amintesc cu plăcere de Locarno, unde spectatorii au cerut o extra-proiecție, de Varșovia – unde oamenii stăteau claie peste grămadă, inclusiv pe jos, și de publicul de la Minsk – jumătate de sală râdea, jumătate plângea.

Charleston (Foto: Adi Marineci)

4. Spuneai într-un interviu că este mai ales un film pentru publicul de acasă. Și este, într-adevăr, un film care poate plăcea cu ușurință publicului. Ești mulțumit de cum a fost primit în cinematografe?

Am avut proiecții sold-out la Cluj, proiecții speciale la București, Piatra Neamț, Constanța, care s-au lăsat cu standing ovations și câte 50 de minute de Q&A… Nu e rău. Ne pregătim de TIFF Sibiu și apoi din nou turneu în țară.

5. Spune-ne o poveste de la filmările pentru Charleston. O dimineață, o dublă care nu ieșea, o întâmplare din culise care ți-a rămas în minte…

Filmam secvența de pe bulevardul Dacia, în care Alexandru își cumpără vin și apoi dă de pomană unui boschetar. Mălina Ionescu (scenografia) mi l-a costumat pe respectiv întocmai ca pe un bătrân lup de mare. M-am topit când l-am văzut și m-am trezit că nu i-ar sta rău cu o pipă… De unde pipă, când noi filmam peste cinci minute? „O secundă”, zice Silviu Vartolomei (props) și patru minute mai târziu, nu știu cum și în ce fel, boschetarul nostru avea în gură ditai luleaua…

Andrei Crețulescu

6. Te-ai născut la București, în ‘74. Cum îți amintești de Bucureștiul din copilărie, ce îți place la București și de ce ai ales ca orașul să fie atât de vizibil în primul tău lungmetraj?

Mi-l amintesc cam cum se vede în film – și l-am vrut în film pentru că încă mi-l amintesc. Îl iubesc foarte mult pe Bucureștiul ăsta și mă doare foarte tare când văd că lumea își bate joc de el – îl ciuntesc, îl urâțesc, îl murdăresc, îl șubrezesc sau îl demolează de-a binelea.

7. Cum arată o zi obișnuită pentru tine?

M-am dezobișnuit să trăiesc zile obișnuite… Dar trebuie musai să implice niscai cinema, ceva muzică și o partidă de smotoceală cu motanul.

8. Cum vezi evoluția cinematografiei autohtone în ultimul deceniu? Ce i-ai reproșa?

Nu-i reproșez nimic, din contră. A crescut, e vie, colorată și diversă. Ne mai lipsesc doar spectatorii…

9. Ce va urma după Charleston?

Un scurtmetraj în două personaje, de filmat la toamnă, și un lungmetraj extrem de violent, de filmat iarna, în vârf de munte.

10. Genericul final al filmului include cuvintele „Pentru Ioana”. Ioana este, așadar, un personaj inspirat din viața reală? Cine este Ioana?

Ioana era mama mea. Și, cum povestea din film e parțial inspirată de o poveste din viața ei, filmul îi este dedicat.

Pentru Charleston, am filmat în centrul Bucureștiului, pe autostrada către mare, la Olimp și lângă Vila Scriitorilor, cu totul 26 de zile. (Andrei Crețulescu, regizor)

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.

07
/10
/20

TVR 1 a început luna octombrie în forţă, cu Angelina Jolie şi Antonio Banderas în Păcat originar, şi promite să aducă la fiecare început de săptămână, în fiecare luni de la ora 22.10, filme tari cu distribuţii pe măsură: Secretul de la Cold Creek Manor, cu Sharon Stone şi Christopher Plummer, Revolver, cu Jason Statham şi Ray Liotta, Un oraş violent, cu Charles Bronson, Telly Savalas şi Jill Ireland, G.I.Jane, cu Demi Moore, Viggo Mortensen şi Anne Bancroft, Calea Misterelor, cu Nick Nolte şi Melanie Griffith şi multe alte filme de acelaşi calibru.