14 din 2014 – Cele mai bune filme ale anului, la Cinema Studio
https://www.ziarulmetropolis.ro/14-din-2014-cele-mai-bune-filme-ale-anului-la-cinema-studio/

14 dintre cele mai premiate, apreciate şi discutate filme care au marcat ultimul an vor fi proiectate la Cinema Studio din Bucureşti, între 2 şi 8 ianuarie 2015. Selecţia include titluri semnate de cineaşti precum Lars von Trier, Jim Jarmusch, Joel şi Ethan Coen, David Cronenberg, Michel Hazanavicius sau Corneliu Porumboiu.

Un articol de Petre Ivan|16 decembrie 2014

14 din 2014 / Cinefilii au șansa de a (re)vedea pe ecran mare câteva dintre producțiile care fie au marcat anul cinematografic 2014, fie au fost lansate în sălile din România în acest an.

Seria de proiecții se va deschide vineri, 2 ianuarie 2015, la 17.30, cu o avanpremieră în sălile românești: multi-premiatul La Jaula de Oro (r. Diego Quemada-Díez), urmat de The Search, drama despre războiul din Cecenia regizată de Michel Hazanavicius, de la 19.30.

La Jaula de Oro/ Colivia de aur a adunat peste 65 de trofee în ultimul an, începând cu Premiul Un Certain Talent la Cannes 2013, acordat întregii distribuții. La premiile industriei mexicane de film, și-a adjudecat nouă trofee, inclusiv pentru Cel mai bun film și Cel mai bun debut. Drama hiperrealistă și plină de suspans are în centru patru adolescenți, jucați de actori non-profesioniști, care decid să plece ilegal din Guatemala spre SUA. Titlul filmului este dat de o baladă mexicană despre cei care au reușit să treacă frontiera, dar s-au trezit prizonieri într-o „colivie de aur”.

Filmul a fost proiectat în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest și va fi distribuit de Voodoo Films, în primăvara lui 2015.

Prezentat la București de regizor, alături de actrița Bérénice Bejo, în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, The Search/ Căutarea a concurat pentru Palme d’Or și urmărește patru destine prinse într-un război despre care se știu puține lucruri.

Stations of the Cross

Stations of the Cross

De la Cannes 2014 vine și Maps to the Stars/ Hărți către stele, de David Cronenberg, o drama acidă despre Hollywood-ul drogurilor, al depresiei și al vanității care i-a adus actriței Julianne Moore un premiu de interpretare și îi are în distribuție pe Mia Wasikowska, John Cusack, Robert Pattinson, Olivia Williams.

În program figurează și două dintre „hiturile” competiției Festivalului de la Berlin, ediția 2014: In Order of Disappearance/ În ordinea dispariției (r. Hans Petter Moland), un thriller cu mult umor negru despre un tată care-și răzbună fiul, și Stations of the Cross/ Patimile Mariei (r. Dietrich Brüggemann), o comedie neagră despre o adolescentă care vrea să se sacrifice pe „altarul credinței”, premiată cu Ursul de Argint pentru scenariu.

Cei care au ratat controversatul Nymphomaniac, al lui Lars von Trier, pot viziona ambele volume, 1 & 1, între 2 și 8 ianuarie.

Bizarul și provocatorul Borgman (r. Alex Van Warmerdam) figurează în topul celor mai bune thrillere din 2014 și a fost propunerea Olandei la Oscar. Un crime thriller plin de suspans și de vedete – Clive Owen, Billy Crudup, Marion Cotillard, Mila Kunis și Zoe Saldana – este Blood Ties/ Legături de sânge, un remake regizat de renumitul actor francez Guillaume Canet și plasat în New York-ul anilor 70.

Printre titlurile importante ale ultimului an se află și câștigătorul premiilor Oscar, Globul de Aur și BAFTA pentru Cel mai bun film străin, La Grande Bellezza/ Marea frumusețe, în regia lui Paolo Sorrentino, alături de emoționantul The Broken Circle Breakdown (r. Felix Van Groeningen),

14

Borgman

nominalizat la Oscarul pentru film străin și distins cu trofeul César la aceeași categorie.

Apreciat de critică a fost și filmul lui Corneliu Porumboiu, Când se lasă seara peste București sau metabolism, nominalizat la șapte premii Gopo, la începutul anului, și proiectat la Locarno, New York, Toronto, Vancouver și Rotterdam.

Favoriți ai criticilor în ultimul an au fost și Inside Llewyn Davis, al fraților Joel și Ethan Coen, istoria atașantă a unui artist în lumea muzicii folk din New York-ul anilor 60, cu Oscar Isaac, Carey Mulligan și Justin Timberlake pe afiș, și Only Lovers Left Alive/ Îndrăgostiții mor ultimii, o comedie romantică semnată de Jim Jarmusch, în care Tom Hiddleston și Tilda Swinton au rolurile a doi vampiri sofisticați.

Un „răsfățat” al presei și al publicului, deopotrivă, este filmul Like Father, Like Son/ Așa tată, așa fiu, în regia lui Kore-Eda Hirokazu, povestea a două familii care află, după 6 ani, că băieții lor au fost schimbați între ei la naștere, din greșeală. A câștigat Premiul Juriului la Cannes și Premiul Publicului la San Sebastian, anul trecut, și va avea parte de un remake la Hollywood.

Biletele pot fi achiziționate de la casieria cinematografului Studio.

Foto: 14 din 2014 – filmedefestival.ro.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

09
/10
/20

Cel mai nou film semnat de Marian Crișan, BERLINER, a fost distins cu Premiul ‘Keen Eye’ - Russian Cinema Club Federation la cea de-a 42-a ediție a Festivalului Internațional de film de la Moscova (MIFF) care a avut loc între 1 și 8 octombrie.

08
/10
/20

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animație, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

07
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Babyteeth” (2019), debutul în cinema al regizoarei australiene Shannon Murphy, are o premisă care poate stârni scepticism: o fată bolnavă de cancer, ai cărei părinţi au o relaţie în criză, se îndrăgosteşte de un traficant de droguri ceva mai mare. Însă regia nu doar că salvează scenariul, dar îl transformă într-un film proaspăt.