15 momente-cheie la aniversarea de 15 ani a Festivalului SoNoRo
https://www.ziarulmetropolis.ro/15-momente-cheie-la-aniversarea-de-15-ani-a-festivalului-sonoro/

SoNoRo a împlinit anul acesta 15 ani de existenţă, ocazie cu care vă invităm să revizităm momentele aparte ale festivalului, de la primii ani când se repeta în săli de birouri până la regăsiri cu locurile natale şi lucrări de o sensibilitate copleşitoare, care vor rămâne pentru totdeauna în memoria colectivă.

Un articol de Ziarul Metropolis|9 decembrie 2020

Deși aniversarea din acest an a Festivalului SoNoRo nu a avut loc la Carnegie Hall în New York, așa cum s-a întâmplat în 2010 și 2015 și cum era planificat și anul acesta, echipa festivalului a reușit să contureze un eveniment bine închegat, cu muzicieni din țară și străinătate, pentru toți melomanii din lume. La 15 ani de SoNoRo, artiști și membri ai echipei festivalului rememorează cele mai importante momente de la începuturile SoNoRo până azi.

Nicolas Dautricourt (vioară, foto sus), Paris: o excentricitate într-un context formal

„Anul trecut, la concertul de la Palatul Cotroceni, am apărut încălțat în pantofi roșii sport în fața oficialităților și a publicului prezent la deschiderea ediției DaDa.”

Tomoko Akasaka (vioară), Berlin: posterul cu straturi multiple

„Când am văzut posterul festivalului în 2014, am zis: «Da, exact asta e în mintea lui Răzvan Popovici!». Este un muzician cultivat, cu un simț jucăuș și apetență pentru frumos. Posterul are multe straturi de înțelegere, te atrage în primul rând prin culoare, prin vibrația neconvențională și multiplele semnificații care au legătură cu trecutul.”

Tomoko Akasaka

Alexander Sitkovetsky (vioară), Londra: evoluția festivalului

 „Momentul-cheie este primul an de SoNoRo în comparație cu ceea ce reprezintă acum. În ultimii șapte ani am putut vedea o evoluție frumoasă. Țin minte că în primul an de SoNoRo eram în faza de creștere în carieră și de atunci am început să mă plimb mai mult. Am și acum senzația pe care mi-a lăsat-o Bucureștiul în 2005, un oraș pe care l-am simțit un pic sălbatic și haotic. În acel an, la concertul de la Sala Radio erau 40 de oameni. În primii ani se simțea că festivalul este făcut între prieteni, repetam în săli de birouri, nu era mașinăria bine unsă care a devenit în ultimii ani.”

Alexander Sitkovetsky

Jonian Kadesha (vioară), Berlin: destinderea după concerte

„Este greu să numesc un moment, căci pentru mine a fost a doua ediție la care particip, prima fiind în 2018. Momentul-cheie ține de finalul concertelor, atunci când după atâta concentrare avem parte de o dulce eliberare, acompaniată de mâncare, glume și voie bună.”

Jonian Kadesha

Erik Schumann (vioară), Frankfurt: legătura cu trecutul

„Datorită festivalului am avut șansa să revin în Timișoara, orașul natal al tatălui meu, și să mă întâlnesc cu rude pe care nu le mai văzusem de multă vreme. Cu această ocazie, am avut o senzație cu totul specială legată de rădăcinile mele.”

Erik Schumann

Răzvan Popovici (violă), București: aniversările la Carnegie Hall  

„Au fost două momente extraordinare, atunci când am sărbătorit 5 ani (în sala Zankel, cu 600 de locuri) și respectiv 10 ani (în sala I. Weill, cu aproximativ 300 de locuri) la Carnegie Hall din New York. Era planificat și anul acesta, chiar pe 1 decembrie.”

Răzvan Popovici

Alina Pogoskina (vioară), Berlin: concertul cu Gilles Apap

„Concertul din 2009 alături de Gilles Apap de la Ateneul Român. Am improvizat împreună și am creat o energie aparte. Gilles Apap are un spirit molipsitor de echipă, a fost și este o inspirație aparte pentru mine. Mă bucur tare mult să fac parte dintre muzicienii invitați la SoNoRo.”

Alina Pogoskina

Frans Helmerson (violoncel), Berlin: concertul lansării ediției DaDa

„Concertul de deschidere de anul trecut de la Palatul Cotroceni încă îmi pulsează în minte, pentru că a fost o experiență foarte diferită și amuzantă. Momentul în care Justus Grimm a recitat poezia dadaistă este unul memorabil. Am avut multe alte ocazii încântătoare la festival. Sunt impresionat în special de anul acesta, că s-a întâmplat festivalul, având în vedere situația mondială, că Răzvan Popovici, alături de echipa lui, a făcut posibilă organizarea concertelor, cu tot stresul multiplelor schimbări.”

Frans Helmerson

Valentin Răduțiu (violoncel), Berlin: împletirea vieții profesionale cu cea personală

„Cea mai importantă întâlnire a fost în 2015, când l-am cunoscut pe Răzvan Popovici, care între timp nu doar că mi-a devenit un prieten foarte apropiat ci este, din acel an, și nașul meu de căsătorie.”

Valentin Răduțiu

Diana Ketler (pian), Londra: primul an de festival

„Anul în care am decis împreună cu Răzvan Popovici să facem festivalul. Îmi aduc aminte că eram cinci muzicieni și am locuit cu toții într-un apartament în timpul festivalului, căci atât ne permiteam.”

Diana Ketler

Ioan Dragoș Dimitriu (pian), Brașov: colaborarea ca organizator

„Momenul meu cheie este cel din anul 2018, când am colaborat din postura de organizator, mai precis artist manager.”

Ioan Dragoș Dimitriu

Alberto Mersica (chitară), Castelfranco Veneto: concertul pentru copii de la Forumul German

„Cred că frumusețea este elementul atotprezent care-mi vine prima dată în minte și pe care Răzvan, Diana și întreaga echipă de organizare îl compun. Acest element se vede în toate detaliile: de la locurile, programul și muzicienii aleși până la publicul cald și extraordinar. Sunt recunoscător că am putut cânta în locuri renumite precum Ateneul Român și Cercul Militar. Un alt lucru însemnat este faptul că am putut călători și cânta în orașe ca Sibiu și Cluj. Îmi aduc aminte cu drag de concertul pentru copii din 2019, de la Forumul German din Sibiu și de momentele Kurt Schwitters – Ursonate, Bartók interpretat de Katalin Kokas și Barnabas Kelemen, Eric Satie – Trois Gnossiennes cu Louis Lortie la pian, Manuel de Falla și cvartetele de Paganini adaptate de mine și prietenii mei muzicieni – Diana Ketler, Marcelo Nisinman, Zoran Markovic și Tatiana Samouil.”

Alberto Mersica

Ion Bogdan Ștefănescu (flaut), București: întâlniri providențiale

„Întotdeauna am considerat că o personalitate artistică se șlefuiește în timp și depinde de persoanele pe care le întâlnește în viață. Festivalul SoNoRo mi-a prilejuit întâlnirea cu Răzvan Popovici, un artist complex, un muzician grozav, un violist cum rar întâlnești, o prezență scenică adorabilă datorită bazei culturale solide și un organizator capabil să conducă destinul festivalului timp de 15 ani. Felicitări și mulți, mulți ani sonori de aici înainte!”

Ion Bogdan Ștefănescu

Mihaela Tăut (Communications & Events Manager), București: momentul Vladimir Mendelssohn din 2018

„Fiecare întâlnire cu un muzician este memorabilă, în special când aceștia împărtășesc experiența lor personală cu o anumită lucrare pe care o interpretează și ne fac să înțelegem și noi emoția de care sunt pătrunși atunci. Un astfel de moment este concertul din Aula ASE, la ediția din 2018, când înaintea interpretării Cvintetului cu pian de Alfred Schnittke, violistul de origine română Vladimir Mendelssohn a povestit despre întâlnirea lui cu această lucrare, în ’89, în timpul Revoluției române, care pe el l-a prins la Moscova, unde studia. La acel concert, Vladimir Mendelssohn a povestit publicului care a fost momentul care l-a inspirat pe Schnittke în compunerea acestei lucrări, unul deosebit de trist, moartea mamei sale înghețată pe stradă. Marcat de acest eveniment, compozitorul a dorit să afle de la un medic cum se simte moartea prin îngheț. A transpus apoi totul în această compoziție, vuietul vântului, rememorarea momentelor dragi când moartea se apropie – pentru aceasta a introdus câteva note din lucrarea preferată a mamei lui, profesoară de pian, din muzica lui Mozart. Ultimele acorduri au sugerat desprinderea sufletului și zborul său în eter, un moment foarte puternic și emoționant pe care publicul nu l-ar fi putut percepe fără momentul de introducere ce a descris călătoria pe care auditoriul o va face alături de muzicieni prin acea experiență deosebit de dureroasă pentru compozitor. Cred că acesta este cel mai memorabil moment din tot festivalul pentru mine și, după ce uitarea va estompa multe amintiri, emoția puternică a acelui moment o va păstra încă pe aceasta, sper, până la adânci bătrâneți.”

Mihaela Tăut

Veronica Ștefan (PR & Media Relations), București: o simfonie de trăiri

Veronica Ștefan

 „Dacă aș pleca pe o insulă pustie și aș fi invitată să aleg un singur lucru din Festivalul SoNoRo, nici n-aș ști ce să aleg: muzica, oamenii sau locurile? E un melanj perfect armonios între toate aceste elemente, un vârtej de emoții care a intrat în viața mea în urmă cu trei ani, redefinindu-mi toamnele și trăirile, picurându-mi frumusețea muzicii de cameră în suflet, făcându-mă un ascultător mai atent de muzică clasică. Privind în urmă în viața mea profesională, păstrez SoNoRo în cufărul inimii, printre șiraguri de perle, mănuși din dantelă, pudriera Caron, parfumul Quelques Fleurs de la Houbigant, șalul din catifea și partiturile cu Beethoven. A, și neapărat o carte, o ediție mai veche din colecția Biblioteca de artă a Editurii Meridiane – Păsările lui Brâncuși, căci despre zbor avem mereu de învățat. Mulțumiri, Răzvan Popovici și Mihaela Tăut, pentru că mi-ați lăsat deschisă ușa către universul SoNoRo!”

Concertele Festivalului SoNoRo XV „Pasărea Măiastră” pot fi urmărite aici.

Compilație de Mihaela Gheață. Fotografii de Șerban Mestecăneanu.

„În anul în care am decis împreună cu Răzvan Popovici să facem festivalul, îmi aduc aminte că eram cinci muzicieni și am locuit cu toții într-un apartament în timpul festivalului, căci atât ne permiteam.” (Diana Ketler)

26
/08
/21

Dirijorul Ion Marin a primit rolul de Consul onorific al României la Lugano, titulatură ce devine mai mult decât o recunoaștere a eforturilor sale constante de diplomație culturală din ultimele decenii, confirmând implicarea sa permanentă în consolidarea relațiilor bilaterale culturale și diplomatice dintre Elveția și România, în excepționala sa carieră de aproape 40 de ani de performanță artistică.

26
/08
/21

Devenită reper, gong inaugural, avanpremieră a sezonului, Promenada Operei vă aşteaptă şi în 2021, cu Gala extraordinară din 27 august, ora 20:00, care anunţă prin glasurile a 14 dintre soliştii Operei Naţionale Bucureşti revenirea la viaţă a artelor spectacolului, şi îşi propune să deschidă apetitul bucureştenilor pentru muzica bună, oriunde va putea fi ea degustată în sezonul 2021-2022: la Festivalul „Enescu”, la Stagiunea aniversară a Operei, la Sala Radio, la Ateneu, în parcurile bucureştene sau chiar pe Esplanada Operei, între 27 august şi 12 septembrie, în aer liber.

26
/08
/21

Sub sloganul "Opera așa cum nu ai mai văzut-o vreodată!", Opera Națională Română din Cluj-Napoca vă invită pe 28 august de la ora 20.30 în Piața Unirii din Cluj Napoca să participați în contextul proiectului Opera Aperta la Gala Ruxandra Donose 30. Evenimentul, o încununare a 30 de ani de activitate artistică pentru îndrăgita mezzo-soprană, se va desfășura sub conducerea maestrului David Crescenzi, deschizând seria evenimentelor desfășurate în Piața Unirii.

24
/08
/21

Cunoscuta interpretă Teodora Enache-Brody va prezenta versiunea vocală a Rapsodiilor I și a II-a de George Enescu, într-un concert extraordinar pe care îl va susține pe 18 septembrie 2021, la Opera Națională București, împreună cu Călin Grigoriu la chitară, Andrei Kivu la violoncel, Joca Perpignan la percuție și având drept invitat special Corul Operei Române.

20
/08
/21

Lucia vorbește, într-un interviu sub formă de alfabet, despre oameni și pisici, piese preferate și vieți visate, mereu cu o melodie bună pe fundal. Lucia va concerta în cadrul festivalului Living Rock 2021, care are loc în perioada 20-22 august, pe Plaja Tuzla (Constanţa), în data de 22 august, la ora 14.00.

19
/08
/21

Festivalul Regal de Operă “Virginia Zeani” va debuta vineri, 20 august, cu Misa Încoronării de Wolfgang Amadeus Mozart, un spectacol dedicat Zilei Naționale a Republicii Ungare, care va fi găzduit în spațiul Bisericii Reformate din Cetate. Îşi dau concursul Orchestra şi Corul Operei Braşov, sub conducerea muzicală a dirijorului Traian Ichim. Organistul Zsolt Garai deschide acest eveniment cu o prețioasă selecție de lucrări ale unor compozitori precum Daniel Kroner, Martin Schneider sau Terényi Ede.

19
/08
/21

Teodora Moroșanu, solista trupei Rockabella, conturează, într-un interviu sub formă de alfabet, o hartă emoțională și personală a traseului său artistic. Trupa Rockabella va concerta în cadrul festivalului Living Rock 2021, care are loc în perioada 20-22 august, pe Plaja Tuzla (Constanța).

18
/08
/21

Toate operele prezentate la Sala Palatului, la ediția din 2021 a Festivalul Internațional George Enescu, vor fi atât în premieră în România, cât și în format multimedia, cu participarea unor artiști și orchestre renumite, precum și a cunoscutelor regizoare Carmen Lidia Vidu și Nona Ciobanu. Una dintre opere, compusă de faimosul tenor, compozitor și dirijor Jose Cura – Te Deum –, este o premieră mondială și este dedicată aniversării celei de-a 25-a ediții a Festivalului Enescu.

18
/08
/21

Bucharest International Dance Film Festival 2021, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București, prezintă sub tema Potential Worlds, pe lângă cele 34 de titluri din competiții, o selecție de patru documentare puternice și captivante despre deschizători de drumuri și evenimente artistice memorabile: „Sisters with Transistors” (r. Lisa Rovner), „Ailey” (r. Jamila Wignot), „512 Hours” (r. Adina Istrate, Giannina La Salvia) și „Summer of Soul” (r. Ahmir “Questlove” Thompson).

17
/08
/21

Opera comică “Elixirul Dragostei”, de Gaetano Donizetti, se va juca în cadrul celei de-a IV-a ediții a Festivalului Regal de Operă “Virginia Zeani”, eveniment care are loc, în perioada 20-22 august, la Târgu Mureș. Programat pe 22 august, de la ora 19.00, la Palatul Culturii, spectacolul se bucură de participarea extraordinară a orchestrei și corului Operei din Brașov, soliști: tenorul Ștefan von Korch, soprana Katalin Kolcsár și baritonul Adrian Mărcan.