FITS 2021: „Artele spectacolului pot face din nou vizibilă frumusețea din oameni”
https://www.ziarulmetropolis.ro/fits-2021-artele-spectacolului-pot-face-din-nou-vizibila-frumusetea-din-oameni/

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu 2021 este, mai mult ca oricând, o celebrare a bucuriei de a fi împreună, de a trăi emoţii vii cu şi despre oameni. Pandemia a creat provocări uriaşe, însă totodată şi oportunităţi extraordinare de a „construi împreună speranţa”, aşa cum spune motto-ul ediţiei.

Un articol de Cristina Enescu Aky|24 august 2021

După dureroasa pauză de anul trecut, când FITS a trebuit să se reorganizeze în online într-un timp ultra-record, anul acesta la Sibiu au revenit spectacolele de toate felurile (teatru, dans, circ contemporan, spectacole stradale), plus multe evenimente conexe precum concerte, conferințe, expoziții și lansări de carte. În mod evident totul e mai complicat anul acesta, însă teatrul și artele performative vorbesc din nou, mereu, despre reziliența omului, despre lucrurile frumoase din interiorul său și nevoia de a fi împreună.

În plină feerie a Festivalului, în cochetul Hub Media de pe „Cea mai frumoasă stradă din Sibiu” (strada Cetății), am povestit cu Vicențiu Rahău (selecționer de mulți ani al spectacolelor internaționale indoor din FITS) despre complexitatea festivalului, unicitatea sa în peisajul evenimentelor internaționale de arte ale spectacolului, și mai ales despre ce aduce important (acum chiar esențial) Spectacolul pentru lumea în care trăim astăzi.

Cum a fost selecția spectacolelor de anul acesta, pentru o ediție ca niciuna alta?

Se spune că FITS este în topul festivalurilor de teatru din Europa (cel puțin), însă de fapt profilul nostru este unic. La festivalurile de la Edinburgh și Avignon, în selecțiile oficiale („in”, pe lângă care mai există și secțiunile „off” la Avignon și „Fringe” la Edinburgh) sunt foarte puține evenimente. Aceste secțiuni din afara selecției oficiale includ foarte multe spectacole, dar acelea nu sunt selectate – adică oricine își permite financiar poate merge în secțiunile „off” să își prezinte spectacolele în acele secțiuni, cu finanțări proprii. La FITS diferența e că absolut toate spectacolele prezentate sunt selectate de echipa noastră, deci ni le dorim aici – iar anul acesta sunt cam 600 de evenimente, în total, spectacole plus evenimente conexe. (Foto: Vicențiu Rahău)

Anul acesta avem o ediție extrem de complexă, în primul rând cu această particularitate a prezentării evenimentelor fizic, online și hibrid (adică avem unele spectacole live dar și cu transmitere online simultană).

O altă particularitate a FITS este specificul de festival „popular”, în sensul „pentru toată lumea”. E un festival de artele spectacolului în care încercăm să avem un program de înaltă calitate, cu spectacole selectat dar totodată accesibile și publicului larg. Avem spectacole pentru critici, pentru super fani și pentru publicul larg. Pentru noi e extrem de importantă educația prin cultură, încercăm să realizăm o ridicare de nivel a gustului publicului, să îl facem să aibă contact cu ce se întâmplă în lume la nivelul artelor spectacolului. E imposibil să selectăm anumite spectacole în festival dacă ele sunt prea departe de ce poate înțelege și publicul nostru. De exemplu, acum 2 ani am adus un artist grec, Euripides Laskaridis, un artist vizionar extrem de special, pe care însă publicul și de fapt nici criticii nu l-au gustat, fiind complet în afara limbajului cunoscut.

Cum găsiți calea de mijloc între ce poate înțelege publicul și obiectivul de a educa printr-un anumit nivel artistic?

E destul de simplu, de fapt, pentru că întotdeauna e vorba de calitatea artistică – oricât de discutabil e acest termen. În afară de ce am învățat în toți acești ani de la dl. Constantin Chiriac, eu după văd un spectacol de teatru, mă gândesc la două persoane: ce ar zice George Banu, dar și ce ar zice tatăl meu, care e țăran din munții Harghitei. Tata nu a văzut niciodată un spectacol de circ sau de dans contemporan, dar a făcut muzică în tinerețe și știe să aprecieze anumite lucruri. Dacă am impresia că atât George Banu cât și tata ar găsi lucruri interesante acolo, chiar dacă în moduri diferite, atunci după mine spectacolul e pentru FITS. Asta mi se pare important, pentru că e important să avem spectacole de nivel înalt, însă ele trebuie să aibă ceva de oferit și publicului larg.

Din perspectiva diferitelor tipuri de companii și spectacole, avem mai multe spații de joc în festival, unele mari precum Fabrica de cultură sau Centrul cultural Ion Besoiu, dar și spații mai mici (Sala Studio a Teatrului Radu Stanca, sau Teatrul Gong) în care încercăm să aducem companii mici, inovatoare. Deci continuăm tradiția de a avea și spectacole consacrate, reprezentative, dar și spectacole noi, inovatoare.

Ce ne puteți spune despre lucrurile inedite din FITS 2021?

Sunt într-adevăr mai multe tipuri de premiere, în primul rând această formulă nouă de prezentare, spectacole live – online – hibrid. Noi transmitem în direct și unele spectacole în timp ce ele sunt jucate live pe alte continente; companiile respective nu au putut veni, spre exemplu spectacolul de dans „Grădina sculpturilor efemere” (regia și coregrafia: Marie Chouinard) – vineri 27 august) vom transmite în direct din Canada spectacolul care se va juca acolo live. La fel a fost și cu Yamamoto Noh Theatre din Japonia (cu spectacolul „Orpheus”).

Printre alte premiere îl avem și pe Israel Galván, un dansator de flamenco extraordinar, inovator, care face aici un spectacol împreună cu 2 pianiste din România, iar această formulă va fi unică, pentru că unde se va mai juca spectacolul va fi cu alți pianiști. Apoi, Charlotte Rampling și Sonia Wider-Atherton Termina la Sibiu repetițiile pentru premiera mondială a spectacolului „SHAKESPEARE – BACH/ La Main du Temps” care va avea loc în FITS.

Flmenco, puterea de a renaște (foto: Adi Bulboacă)

O alt premieră unică și irepetabilă este prezența lui Nassim Soleimanpour, un actor – dramaturg – regizor iranian stabilit în Germania. Stilul lui de lucru particular a început când a fost invitat la un festival iar autoritățile iraniene l-au blocat (pentru că a refuzat să facă serviciul militar obligatoriu, i s-a refuzat eliberarea pașaportului pentru montarea din 2011, de la Edinburgh, a piesei sale „Iepurele alb, iepurele roșu”). Atunci Nassim a venit cu o propunere de a face teatru în următoarea formulă: a scris textul, iar apoi un actor din țara în care urma să se joace spectacolul a citit/ interpretat textul însă la prima vedere pe scenă. Vom avea așadar două reprezentații (24-25 august), prima cu Florin Piersic Jr., el neștiind dinainte absolut nimic despre ce se va întâmpla acolo în afara faptului că Nassim va fi și el parte integrantă din spectacol; va urca pe scenă și abia acolo va deschide plicul cu textul. La fel va fi și cu a doua reprezentație, cu actrița TNRS Diana Fufezan. (Din motive tehnice, spectacolul „Nassim” a trebuit înlocuit, în aceleași condiții de joc, cu „Iepurele alb, iepurele roșu”).

Un lucru inedit, care aduce o plus-valoare umană impresionantă anul acesta, este și faptul că multe companii au făcut sacrificii imense pentru a veni la FITS, spre exemplu artiștii din Japonia sau Israel: toți sunt vaccinați, dar la întoarcerea acasă, deși vor face și test PCR, vor intra în carantină 2 săptămâni – și cu toate acestea au decis totuși să vină la Sibiu.

Ce „speranță construim împreună”, așa cum spune motto-ul FITS 2021?

E speranța de a ne bucura și a construi din nou împreună. Se întâmplă din nou miracolul spectacolului la FITS tocmai pentru că energia pe care o primesc artiștii prin intermediul publicului nu poate fi prezentă altfel decât prin întâlnire vie, chiar dacă există tehnologiile multi-media.

Cum a influențat pandemia selecția de anul acesta?

Foarte grea pregătirea acestei ediții, pentru că pandemia a venit cu multe necunoscute, multe companii au renunțat din diferite motive, și a trebuit să găsim soluții. Din păcate, spectacole de teatru foarte importante nu au mai putut veni, și așa s-a născut o ediție orientată destul de mult spre spectacole de dans (unde partea tehnică e mai simplă decât la cele de teatru), noi străduindu-ne să menținem în orice caz o calitate cât se poate de bună a ceea ce se prezintă în festival. Avem multe exemple de spectacole extrem de interesante, spre exemplu Sol Dance Company, sunt dansatori israelieni, deci vom regăsi la ei un dans plin de bucuria și speranța pe care le apreciem de ani buni la aceste companii în FITS. Apoi spectacolul lui Akram Khan, „Diavolul din noi” – extraordinar prin felul în care face o imersiune în modul cum se poate naște speranța dintr-un loc foarte urât din interiorul nostru, o experiență relevantă pentru vremurile de acum.

Akram Khan (Tristram Kenton/ The Guardian)

Avem și un spectacol super interesant de la Lithuanian National Drama Theatre, „The Door”/ „Ușa”, cu actori care dansează, în coregrafia unui mare coregraf contemporan, Jo Strømgren, care vorbește despre lumi paralele, și cum ușa devine o speranță, de a trece dintr-o lume spre alta. Am avut de asemenea în primul weekend de festival spectacole extraordinare de Eugenio Barba, Declan Donelan, Silviu Purcărete,… L-am avut ca autoinvitat special și pe Tim Burton, care ne-a contactat și și-a exprimat dorința de a vedea Faust-ul lui Purcărete.

Suntem în pandemie, sunt tragedii împrejur, crize economice și multe altele. De ce ne trebuie și la ce ne ajută artele spectacolului, mai ales în această formulă live, față în față?

Dacă vă uitați, multe mari festivaluri s-au născut după mari tragedii: Avignon și Edinburgh au apărut după al Doilea Război Mondial, iar domnul Chiriac a început Festivalul de la Sibiu după Revoluție. E vorba în aceste gesturi cumva despre un nou început pentru ceea ce înseamnă „a trăi împreună”. Acum, Covid-ul ne-a transformat, nu o să mai putem fi așa cum eram înainte. Rolul culturii și mai ales al artelor spectacolului este, în acest moment, aducerea de speranță, speranța că putem fi împreună, că putem fi mai buni… Am văzut în ultima perioadă multe exemple de frică ce provoacă răutate. Oamenii au devenit mai răi, nu pentru că sunt răi ci pentru că le e frică. Fără a filozofa, în mod real, artele spectacolului pot readuce cu adevărat această speranță în bine, și pot face din nou vizibilă frumusețea care e în oameni.



13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Turneul SoNoRo Conac ajunge în 2024 la ediția a XII-a, intitulată „L’heure bleue” – un titlu inspirat de acel interval de timp în care finalul de zi se pregătește să facă loc înserării, apoi nopții. „Ora albastră” va fi – din perspectiva SoNoRo – un spațiu de visare și un răstimp în care muzica se materializează, trece dincolo de contururi și prinde viață în mod desăvârșit, în unele dintre cele mai frumoase edificii din țara noastră.