Festivalul Enescu: „Există un singur fel de muzică, muzica bună, ea ne reconectează spiritual”
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-exista-un-singur-fel-de-muzica-muzica-buna-ea-ne-reconecteaza-spiritual/

Între 28 august şi 26 septembrie, Bucureştiul şi alte 8 oraşe devin scene pentru „O istorie din iubire”, Festivalul G. Enescu. Artişti fabuloşi, muzici de excepţie şi multă energie binefăcătoare.

Un articol de Cristina Enescu Aky|22 august 2021

Desigur, va fi o ediție organizată sub semnul restricțiilor impuse de pandemie, dar încă și mai mult sub semnul unui drag și dor de muzică bună mai mari ca oricând, pentru public și muzicieni deopotrivă.

De fapt, Festivalul Enescu de anul acesta înseamnă poate ceva mai mult decât oricare dintre (splendidele) ediții precedente: e o oportunitate de însănătoșire emoțională, de reconectare spirituală la energia Marii Muzici, la vibrația muzicienilor și a concertelor live. Avem nevoie acum parcă mai mult ca oricând de toată bucuria, frumosul, energia bună și conexiunea (muzicală și umană) pe care le creează acest Festival. Iar anul acesta avem și aniversare enesciană, deci și un program pe măsură.

Despre motivele pentru care evenimentul este o binevenită bijuterie spirituală, muzicală, culturală și chiar o terapie comunitară în aceste vremuri dificile, am discutat cu Mihai Constantinescu, directorul executiv al Festivalului Internațional George Enescu.

 

Mihai Constantinescu

Cum faceți față provocărilor unui Festival organizat în aceste vremuri dificile?

Deși suntem foarte avansați în procesul de organizare, încă nu am depășit toate provocările din calea noastră. Greutăți și probleme apar în continuu. Cu majoritatea ne confruntăm pentru prima dată în activitatea noastră, din cauza pandemiei și a consecințelor ei. Cele mai mari dificultăți nu sunt cu publicul, ci cu orchestrele și artiștii care vin din țări diferite, pentru că au reguli diferite, chiar de la om la om, de la formație la formație.

Provocarea cea mai mare este ca Festivalul să aibă loc în condițiile dificile ale pandemiei, ca publicul să poată veni în condiții civilizate la concerte, artiștii invitați să vină toți și să prezinte programele stabilite. Este o mare răspundere pentru noi, și doar buna organizare făcută de noi nu ajunge. Mai avem nevoie și de sprijinul și înțelegerea publicului (pentru că sunt restricții și condiții speciale de acces în săli) și a artiștilor, precum și de un dram de noroc.

Ce VIP-uri și highlight-uri sunt anul acesta?

Avem un program foarte bogat, demn de o ediție jubiliară, și de-asta și merită să ne luptăm pentru publicul nostru cu toate provocările care apar. De la London Symphony Orchestra cu Sir Simon Rattle, la Orchestra Concertgebouw, de la Scala di Milano și Santa Cecilia cu Daniele Gatti la Orchestra Națională a Franței și Filarmonica din Rotterdam cu renumiții ei soliști și dirijori. Toți sunt importanți pentru noi pentru că au acceptat să vină la Festival în aceste condiții dificile. Trebuie să le fim recunoscători, pentru că au acceptat să „deschidă lumea paralizată de pandemie”, prin muzica, prin interpretarea lor și prin muzica lui Enescu. Din acest motiv nu vreau să fac o clasificare. În schimb îmi exprim aprecierea pentru toți artiștii români și străini care participă la Festival! Și sper ca publicul nostru să facă din fiecare concert, din fiecare moment minunat al muzicii interpretate de ei, un eveniment special: bucuria de a trăi momentul și de fi parte din ceea ce aduce Festivalul Enescu în acest an – o istorie din iubire.

TRAILERUL FESTIVALULUI ENESCU 2021

Ce evenimente conexe concertelor vor avea loc, așa cum e obiceiul în Festival?

Nu atât de multe ca de obicei, din cauza condițiilor impuse de pandemie. Piața Ateneului, de exemplu, din păcate, nu va mai fi organizată. Avem însă alte evenimente, atât în București (le-am grupat din nou sub egida Bucureștiului Creativ – concerte și piese de teatru), cât și în cele 8 orașe care s-au alăturat Festivalului:  Sibiu, Cluj, Timișoara, Iași, Pitești, Ploiesti, Bacău, Râmnicu Vâlcea.

Cum a schimbat izolarea provocată de pandemie experiența întâlnirii cu „marea muzică” live? Și cum anticipați că va fi primită această ediție?

S-a modificat mult situația audițiilor muzicale. Este adevărat și că iubitorii muzicii s-au cam săturat de „conserve”, cum numesc eu transmisiile online. Dar până la urmă – vrem, nu vrem – va trebui să ne obișnuim și cu acest mod de a asculta muzică (așa cum ne-am obișnuit și cu discurile, CD-urile și transmisiunile TV). Dar vizionarea unui concert live este si va rămâne întotdeauna „un eveniment special” de care trebuie să știm întotdeauna să ne bucurăm.

Din păcate, a trebuit și noi să ne adaptăm condițiilor: unele lucrări mari au trebuit să fie înlocuite, dar există muzică bună și pentru instrumente solo sau formații camerale.

Ce ofertă are Festivalul Enescu 2021 pentru publicul tânăr, sau pentru persoanele mai puțin familiarizate cu muzica clasică (veche sau contemporană)?

Nu există muzică clasică pentru „bătrâni” și separat pentru „tineri”. Există un singur fel de muzică –  muzica bună. Interpretările și construcția programelor de concerte le fac atractive pentru toate vârstele. Trebuie să-i atragem pe tineri prin calitatea interpretării, care, uneori, la noi lasă de dorit, iar asta influențează opinia și gusturile tinerilor. Or noi asta facem: aducem pentru public – începător și cunoscător deopotrivă – interpretări de o calitate excepțională. În plus, avem o pleiadă de tineri soliști ce participă în Festival.

Există și efecte benefice colaterale pe care pandemia le-a avut asupra muzicienilor și a publicului?

Poate doar o dorință de perfecționare a echipamentelor tehnice de ascultare, precum și posibilitatea oferită de a asculta și vedea spectacole și concerte transmise de pe marile scene ale lumii. Cei care au dorit și au simțit nevoia muzicii au avut posibilitatea să vadă interpretări, montări de mare calitate. Și poate așa și-au făcut o părere despre ce înseamnă muzica bună, interpretarea bună, literatura muzicală pe care nu au avut până acum ocazia să o descopere.

E un avantaj dar și un dezavantaj aici, până la urmă, pentru că având posibilitatea de a vedea și asculta atât de mult, gusturile se mai și educă, iar pretențiile tale privind calitatea actului artistic cresc.

Cum a fost Concursul Enescu de anul trecut?

Un succes inedit și muncit din greu, atât de echipa organizatoare cât și de artiștii-concurenți și membrii juriilor. A fost cel dintâi concurs internațional de muzică ce a desfășurat primele faze online, lucru apreciat de viața internațională muzicală, de artiști și de publicul apropiat Festivalului. Semifinalele și finalale desfășurate în 2021 au adus live la București concurenți de mare valoare (pe care îi veți putea vedea și în programul Festivalului Enescu din acest an), alături de importanți membri ai juriilor internaționale.

Pentru România, faptul că am ținut acest concurs, când celelalte competiții internaționale se anulau una câte una, a fost o reușită ce a consolidat poziționarea noastră strategică pe piața culturală internațională. În plus, cred că am câștigat și la nivelul calității artiștilor care au intrat în competiție, iar acest lucru s-a văzut în interpretările concurenților și în nivelul câștigătorilor.

Legat de misiunea noastră, de a promova muzica lui Enescu și tinerii artiști, am reușit să o ducem la îndeplinire și cu Concursul de anul trecut, deși am reinventat în online, într-un timp record, modul de organizare al primelor două faze. Să ne amintim de concertul de deschidere a Concursului, care a fost o premieră nu doar pentru România: am făcut un concert fără public, cu o orchestră redusă și transmis în direct. Momentul în care dirijorul și artiștii s-au întors spre sala goală a Ateneului ca să o salute a fost emoționant. Muzica a prins viață în acea sală și a putut ajunge la public prin intermediul transmisiunilor noastre. Am onorat și promisiunea făcută publicului nostru prin mesajul-cheie al ediției: în vremuri extrem de grele pentru toți, am reușit să aducem frumusețe în viața publicului nostru și a artiștilor care au putut să cânte.

De ce este muzica un instrument de însănătoșire psiho-emoțională, mai ales într-o perioadă precum cea de acum?

Deși am încercat să explicăm că muzica este un element important al sănătății noastre, se pare că nu am reușit în totalitate, unii încă nu cred acest lucru. Însă noi mergem înainte, pentru că doar împreună – artiști și public – putem să fim sănătoși. Festivalul Enescu asta urmărește: să ne aducă împreună într-o experiență profundă și să creeze un spațiu spiritual comun, în care să simțim că ne reconectăm la sufletele noastre. Să ne amintim vorbele lui George Enescu, care stau la baza conceptului nostru din acest an, „O istorie din iubire”:A crea înseamnă a iubi – căci muzica este iubire sau nimic”. Așadar, la Festivalul Enescu, împreună, artiști și public, putem crea un spațiu de iubire, datorită muzicii excepționale pe care o trăim împreună.

Ce program enescian vom găsi anul acesta?

Ceea ce face unic Festivalul Enescu este că promovează muzica marelui nostru compozitor. Ne-am dorit ca în acest an, când aniversăm 140 de ani de la nașterea lui, să avem cel mai mare număr de lucrări de Enescu. Când am anunțat programul erau 42 de lucrări; cum suntem la 37 din cauza pandemiei (s-au mai retras din orchestre, iar cele care le-au luat locul nu aveau timp să se pregătească). Este extraordinar că pe Enescu îl cântă și străinii, pentru că ei îl vor duce și peste granițe! Iar oferta enesciană de nul acesta este extraordinară: Vox Maris, Simfonia a III-a, concertele de vioară și violoncel, suitele, muzica de cameră. Doar suntem în anul Enescu, și lui îi datorăm Festivalul și posibilitatea de a vedea atâta lume bună la București.

La urma urmei, dintre toate artele, ce nevoie avem de muzica clasică în vremuri dificile?

Ascultați în momentele cele mai grele ale existenței noastre individuale muzica lui Mozart, a lui Mahler, a lui Enescu, a lui Brahms (ca să enumăr doar câțiva mari compozitori) și veți vedea viața altfel. Și atunci veți simți de ce este nevoie încă de această muzică. În fond, la nuntă se cântă marșul nupțial de Mendelssohn, iar la înmormântare tot o lucrare clasică – Trauermasch de Chopin.

17
/04
/24

După succesul recitalurilor din Iaşi, Suceava, Botoşani şi Neamţ, elevii bucureșteni vor avea ocazia întâlnirii directe cu muzica clasică interpretată de violonistul de talie internaţională Răzvan Stoica. Împreună cu vioara Stradivarius ex-Ernst din 1729 și acompaniat de pianista Andreea Stoica, Răzvan va fi prezent la Colegiul Sfântul Sava pe 22 aprilie şi la la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, pe 25 aprilie, în cadrul programului „Muzica Inspiră”, inițiat de Fundația Culturală Gaudium Animae.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

09
/04
/24

Sorin Zlat Trio propune iubitorilor de jazz un nou concert pe scena Sălii Mari de la ARCUB – Hanul Gabroveni, Changing Times, un mix între cool jazz, post-bop, jazz contemporan și muzică de avangardă, pe 24 aprilie, de la ora 19.00.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.