„7 dintr-o lovitură”: râdem, ironizăm, judecăm, dar de fapt pe cine?
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-dintr-o-lovitura-radem-si-ironizam-dar-de-fapt-pe-cine/

Trăim în vremea lui „vrem totul acum, şi din ce în ce mai mult”. Vreţi asta şi la teatru? Se rezolvă, la Teatrul Metropolis. „7 dintr-o lovitură” vă oferă… orice vreţi să înţelegeţi. Dincolo de povestea cu mult umor nonşalant a unei emisiuni TV care nu e ce pare, e un spectacol despre noi vs ceilalţi şi despre perfecţiunea pe care toţi o vrem şi nimeni nu o are.

Un articol de Cristina Enescu Aky|10 mai 2019

Lia Bugnar scrie, regizează și joacă la fel: cu onestitate, neostentativ chiar și atunci când frapează, fără să pară că vrea să șocheze sau să frustreze doar „de amorul artei” sau pentru că te are captiv în întunericul sălii de teatru. Are un umor foarte down to earth și curajul de a ridica la fileul minții și emoțiilor publicului subiecte, personaje, situații din realitatea aparent cea mai banală, dar care deseori te scot binișor din zona de comfort. Ea observă viața cu atenția și curiozitatea care la mulți dintre noi s-au ofilit, și apoi o servește pe scenă într-un mod care te face să îți fie dor să redevii atent la Viață.

Mai știți de unde vine vorba „(a prinde/lovi) șapte dintr-o lovitură”? Croitorașul care caută faima în urma răspândirii falsei vești cum că a doborât șapte de-odată. În realitate șapte muște, în imaginarul colectiv șapte ce-vreți-dumneavoastră-să-vă-imaginați. Așa și aici: șapte anonimi aterizați într-o emisiune de tip Big Brother caută, fiecare în felul lui, să pară mult mai așa și pe dincolo. Diferența față de povestea croitorașului este că, în realitate, fiecare dintre ei este infinit mai interesant și emoționant decât orice imagine pe care se străduiește să și-o construiască în fața lumii.

Ce vrea de fapt tot omul, cei șapte din spectacol și cei nenumărați din afara lui? Pe lângă celebritate (dacă i se oferă ocazia). Să se simtă bine. Cum? Unii prin bani, alții prin relații amoroase, relații cu animale domestice, droguri de diferite tipuri, succes profesional, gâdilarea ego-ului și dominarea celorlalți, etc. Toți vrem să ne simțim mai bine, iar asta ne face adesea să prezentăm lumii ceea ce credem că va fi mai apreciat. E una din temele generatoare de mult haz dar și necaz în acest spectacol, în care oameni ca oricare alții, fiecare cu problemele lui (dependența de droguri, de cinism, de iubire, de singurătate sau de muzică, de erotism, etc) intră fără să știe în ce se bagă într-un fals casting pentru o telenovelă, în realitate un reality show născut din goana isterică și paroxistică după audiență a unei televiziuni. Audiență = telespectatori al căror interes este menținut doar prin prezentarea de lucruri din ce în ce mai șocante. Big Brother aici este ochiul mereu avid de senzațional în doze crescânde, paroxistice, al … cui? Păi nu doar al televiziunilor (reprezentate de dialogul abuziv și umilitor dintre vocea Boss-ului și producătoarea tv din ce în ce mai sub presiune – jucată de Maria Obretin pe o paletă emoțională pendulând între umilire în numele succesului profesional, isterie, vulgaritate și manipulare – trăsături perfect recogniscibile în majoritatea emisiunilor TV), ci în primul rând al publicului. Adică al nostru.

„7 dintr-o lovitură e un manifest împotriva proteveurilor și antenelor, și kanaldeurilor care ne infestează viața. Manifest prin umor și hohot de râs” spune descrierea spectacolului. Ar fi banal dacă ar fi doar asta. Aici râzi de marasmul, superficialitatea și vulgaritatea crescânde ale industriei entertainment-ului, dar și de propriile interese și motivații în modul cum  ne prezentăm în fața lumii. Nu poți să vezi acest spectacol fără să te întrebi măcar în treacăt: ce mă interesează din ce urmăresc în media și mai ales de ce? Cât de mult mă incită vulgaritățile și vedetismele de la TV și din mediul online? Cât de obsesiv îmi doresc să maschez propriile mele imperfecțiunile în fața altora – și care e „imaginea perfectă” pe care mi-o doresc?

Cei șapte necunoscuți-vedete sunt o colecție inegalabilă: cinicul, flegmaticul și greu impresionabilul Nick (Alexandru Nedelcu), care e bățos până la „lupta fizică” pe care ajunge să o ducă cu fantasmele care o chinuie pe Fefe (Alina Rotaru,  o actriță de o sensibilitate dramatică specială, după cum se poate vedea și într-un alt spectacol semnat tot de Lia Bugnar și tot la Teatrul Metropolis, „Două liniuțe”). Fefe are o vibrație emoțională specială, e țepoasă și nesociabilă atunci când o dor corpul și sufletul, și ascunde un munte de delicatețe. Ema (Letiția Vlădescu) reușește să aglomereze într-un corp minion și subțirel cam tot ce e caracteristic vedetelor-pipiță, siliconatelor buzate și hiper-machiate, bombelor sexi care nu știu ce bucăți de piele să mai arate în speranța disperată de a fi mai admirate, dorite, iubite. Boticul roșu țipător, părul vâlvoi-pasiune turbată, mișcările sexi-sexi-știu-că-mă-vrei – o damă-de-televizor mai chintesențială și completă greu veți găsi pe micul ecran.

Clara (Lia Bugnar) e timidă până la stângăcie și banal de normală – asta dacă nu punem la socoteală cu ce trăsnită pasiune vorbește despre cele două iubiri ale ei: harpa și Madam Bovary care miaună. Alexandru Bogdan în interpretează pe Bobo, și e la fel de bine distribuit în acest rol de golan de cartier-descurcăreț în viață-„boss” iute la mânie și aprig la pasiune ca și Cătălin Babliuc, din cealaltă distribuție a spectacolului. Dacă la Capatos (unde abundă de „frați” de-ai lui Bobo, nu vă puteți uita pentru că vă ia destul de repede de la stomac sau cu căscat, pe Bobo trebuie musai să îl vedeți, mai ales în tandrețuri cu Ema.

Gabi este Anghel Damian (uitați de serialul „Vlad” – deși e remarcabil și acolo-, veniți la teatru să vedeți ce Matrioșkă de talente e acest actor). E un asemenea melanj de autentic și fals de se sparie gândul, vorba poetului. Iar Luca (Andrei Runcanu) e, alături de Clara, contraponderea sensibilă a găștii, și are replici imbatabile în situații cu potențial violent.

La sfârșitul spectacolului te-ai amuzat, te-ai oripilat, și poate (dacă ești atent/ă dincolo de frecventele momente de haz) pleci gândindu-te la cât de asemănători suntem în eforturile noastre de a ne masca imperfecțiunile de toate felurile – evident, comparate cu idealuri de perfecțiune aparent universale dar de fapt prefabricate și inexistente. Și poate te gândești și la cât de puțin e nevoie ca să ne asmuțim unii împotriva celorlalți dar și ca să devenim prieteni.

 

„7 dintr-o lovitură”, textul și regia Lia Bugnar

Distribuție:

Nick: Alexandru Nedelcu

Fefe: Alina Rotaru

Marina: Maria Obretin

Ema:    Letiţia Vlădescu

Clara:  Lia Bugnar

Bobo:  Alexandru Bogdan

Gabi:   Anghel Damian

Luca:   Alexandru Nedelcu

www.teatrulmetropolis.ro

 

01
/10
/12

Casa Artelor, un spaţiu nou şi modern situat în sectorul 3, a intrat, începând de duminică, în circuitul cultural bucureştean, la eveniment fiind prezenţi numeroşi artişti. În cadrul manifestării pianistul Horia Mihail a oferit pe noul pian Steinway, achiziţionat special pentru acest edificiu, un concert extraordinar de muzică clasică. Casa Artelor a găzduit, totodată, şi […]

01
/10
/12

‘Vila Klimt’ din Viena, care i-a servit de atelier pictorului austriac Gustav Klimt din 1911 până în 1918, anul morţii sale, şi-a redeschis porţile duminică, după o renovare care s-a ridicat la 2 milioane de euro, finanţată de statul austriac, relatează afp.com. Vila, aflată în vestul Vienei, nu mai seamănă prea mult cu cea care […]

01
/10
/12

1875 – Ion Creangă a debutat în revista „Convorbiri literare” cu „Soacra cu trei nurori”. Este considerat a fi unul dintre clasicii literaturii române mai ales datorită operei sale autobiografice „Amintiri din copilărie”. (n. 1 martie 1837 – d. 31 decembrie 1889) 1855 – A apărut „Steaua Dunării”, jurnal politic, literar şi comercial sub conducerea […]

28
/09
/12

Albumul „Maşinile Regelui”, apărut la Editura Curtea Veche Publishing, aparţinând Principelui Radu al României, a fost lansat, vineri, la Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR). Lansarea, la care a participat Principesa Moştenitoare Margareta, a sărbătorit o pasiune de peste opt decenii a Regelui Mihai I al României – automobilul. „Maşinile regelui fac parte din […]

28
/09
/12

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române Daniel aniversează, duminică, cinci ani de la întronizare (30 septembrie 2007), evenimentul fiind marcat prin organizarea unei serii de manifestări, informează, vineri, Biroul de presă al Patriarhiei Române.   Patriarhul va oficia Sfânta Liturghie în Catedrala patriarhală, de la ora 9.30, înconjurat de ierarhii membri ai Sfântului Sinod al BOR. După […]

28
/09
/12

Artistul francez Laurent Weiss, care a lucrat şi pentru grupul Hermes, este prezent la Bucureşti pentru a realiza o grădină-instalaţie în holul Gării de Nord, care va putea fi admirată în perioada 27 septembrie – 7 octombrie. Specializat în arta tradiţională a împletiturilor din răchită, artistul francez a creat un complex de instalaţii efemere din […]

28
/09
/12

‘După dealuri’ este un film excelent, chiar dacă nu ca ‘lovitura de trăsnet’ intitulată ‘4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile’, iar concepţia strălucitoare a regizorului Cristian Mungiu pare să fi devenit tot mai puternică, scrie Farran Smith Nehme pe blogul New York Post, despre ultima peliculă a celui mai titrat cineast român al momentului, […]

28
/09
/12

În 1991, a încetat din viaţă Miles Davis, cântăreţ de jazz, compozitor şi conducător de orchestră (n. 26 mai 1926). 1737 – Ioan Inochentie Micu Klein a prezentat Dietei ungare un memoriu, în numele „naţiunii române” din Transilvania, faţă de refuzul episcopului de a înlocui termenul „naţiune” cu acela de „români” sau de „plebea românească”. […]

27
/09
/12

Dorina Lazăr, directorul Teatrului Odeon, a fost decorată cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler, de către Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa. Titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor este un omagiu adus personalităţilor care s-au distins prin creaţia lor artistică în domeniul culturii şi comunicării sau prin contribuţia adusă la […]

27
/09
/12

Un spectacol bazat pe o piesă japoneză a dramaturgului Chikamatsu Monzaemon va fi jucat, în premieră, de actori europeni, pe scena Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, prima reprezentaţie fiind programată joi seară. „O poveste japoneză” reprezintă debutul regizorului japonez Masahiro Yasuda pe scena teatrală din România, spectacolul fiind o adaptare după piesa „Asasinarea unei […]

27
/09
/12

„The Casual Vacancy”, primul roman pentru adulţi al scriitoarei britanice J.K. Rowling, a fost lansat joi dimineaţă în librăriile din Marea Britanie. Romanul „The Casual Vacancy” a fost îndelung aşteptat de fanii britanici ai scriitoarei, mulţi dintre aceştia luând cu asalt librăriile încă de la primele ore ale dimineţii. Noua carte a lui J.K. Rowling […]

27
/09
/12

În cadrul iniţiativelor organizate cu ocazia Anului Culturii Române în Italia, Biblioteca Nazionale Centrale din Roma în colaborare cu Asociaţiile culturale Dacia şi Propatria prezintă vineri, 28 septembrie, volumul ”Poeţi români la răscruce: continuitate şi ruptură”, scris în italiană de reputatul italienist şi critic literar Geo Vasile şi apărut de curând la Fundaţia ‘Scrisul românesc’. […]

27
/09
/12

Studioul Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess” sărbătoreşte, miercuri, 3 octombrie, de la ora 19,30, împreună cu publicul său, Ziua Naţională a Germaniei printr-un concert special, informează Biroul de presă al Operei Naţionale Bucureşti (ONB). În cadrul evenimentului, sopranele Edith Borsos, Anda Pop şi Andreea Iftimescu, acompaniate de pianista Verona Maier, vor interpreta lucrări […]

27
/09
/12

Trei dintre scurtmetrajele regizorului Cristian Nemescu, realizatorul celebrului film „California Dreamin'” (2007), vor fi prezentate în acest sfârşit de săptămână în cadrul centrului cultural nonprofit 92Y Tribeca, din New York, conform unui material publicat în L Magazine.  Cele trei scurtmetraje selectate pentru a fi prezentate la New York sunt „Mihai şi Cristina” (2001), „Poveste de […]

27
/09
/12

RCS&RDS a primit, joi, aprobarea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld şi DigiLife, care vor începe să emită de la 1 octombrie, în reţelele companiei de telecomunicaţii.   Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, din nou în şedinţa de joi, solicitarea companiei RCS&RDS de modificare a licenţei audiovizuale […]