A doua oprire după Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a spectacolului japonez „Dojoji“ va fi la Teatrul Odeon
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-doua-oprire-dupa-festivalul-international-de-teatru-de-la-sibiu-a-spectacolului-japonez-dojoji-va-fi-la-teatrul-odeon/

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“ după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Un articol de Andrada Văsii|13 iunie 2013

Teatrul Odeon vă aşteaptă miercuri, 19 iunie, de la ora 19.00, la spectacolul Companiei Yamanote Jijosha din Tokio (Japonia) „Dojoji“, după ce a fost prezentat şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

„Dojoji“ este o poveste veche şi simplă în acelaşi timp, foarte iubită de japonezi. O femeie se îndrăgosteşte de un călugăr şi doreşte să îl revadă. Acesta promite că se va întoarce la ea, dar îşi încalcă promisiunea. Femeia se simte trădată şi pleacă îndurerată în căutarea călugărului.

Din cauza durerii ce o apasă, ea se transformă în şarpe. Încolăcindu-se în jurul clopotului templului Dojoji, unde se ascunsese călugărul, şarpele provoacă un foc care preface în scrum atât clopotul, cât şi pe călugăr.

O legendă cu multe interpretări

În timp, s-au scris mai multe variante ale legendei. Există chiar şi o continuare a acesteia. După ce clopotul a ars, se hotărăşte reconstruirea lui. La ceremonia de sfinţire a noului clopot îşi face apariţia o dansatoare. Aceasta intră în clopot şi se transformă într-un şarpe care repovesteşte întâmplarea călugărului ce a trădat-o. Dansatoarea era chiar femeia înşelată de călugar. În urma rugăciunilor spuse de călugări, femeia şarpe dispare.

Spectacole pe baza poveştii „Dojoji“, sunt frecvent jucate în cele două stiluri teatrale tradiţionale japoneze, no şi kabuki. Iar scriitorii Yukio Mishima şi Torahiko Koori au inclus-o şi ei în opera lor.

 O companie de teatru cu tradiţie în Europa

Yamanote Jijosha este o companie teatrală foarte apreciată în Japonia, înfiinţată în 1984 de către Masahiro Yasuda şi studenţi ai Universităţii Waseda din Tokio.

În ultimii ani, compania a făcut numeroase turnee nu numai în Asia, ci şi în Europa. În 2009 a prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi la Teatrul Naţional din Bucureşti  spectacolul „Titus Andronicus“, de W. Shakespeare.

În 2010, „Oedip Rege“ de Sofocle a făcut parte din nou din selecţia Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. În 2011 aceeaşi companie a prezentat spectacolul „Keisei Hangonko“ atât la festivalul de la Sibiu cât şi la Teatrul Odeon.

Foto credit: Yamanote Jijosha

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.