A şasea ediţie a Festivalului „Ceau, Cinema!” începe joi la Timişoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-sasea-editie-a-festivalului-ceau-cinema-incepe-joi-la-timisoara/

A şasea ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! se deschide joi la Timişoara cu filmul de epocă „Domnişoara Paradis”, în prezenţa cunoscutei actriţe germane de origine română Maria Drăguş. Timp de patru zile, publicul cinefil va putea să aleagă dintre cele 30 de titluri incluse în selecţia acestei ediţii, care are ca temă filmul „noir”.

Un articol de Petre Ivan|15 iulie 2019

Selectată în festivaluri ca San Sebastián și Toronto, drama de epocă austriaco-germană „Domnişoara Paradis” (2017), regizată de Barbara Albert, va putea fi văzută la Gala de deschidere de la Grădina de Vară „Capitol”, cu participarea actriţei Maria Drăguş, care face un rol memorabil ce i-a adus o nominalizare la Premiile Filmului Austriac.

Proiecţia filmului şi prezenţa actriţei la Ceau, Cinema! sunt posibile cu sprijinul Consulatului Republicii Federale Germania la Timişoara.

În același cinematograf în aer liber va fi proiectat în avanpremieră şi documentarul „Superhombre” (2019), produs la Timișoara, în prezenţa protagonistului, alpinistul Horia Colibăşanu, şi a echipei – realizatorii Lucian Mircu şi Mircea Gherase şi editorul Gabi Basalici.

Festivalul se va închide, tot la Grădina de Vară „Capitol”, cu „Ancheta” (2018), o trăsnită comedie poliţistă franceză, realizată de excentricul regizor Quentin Dupieux și cu actorul Benoît Poelvoorde în rolul unui detectiv aiurit. Proiecţia este organizată cu susținerea Institutului Francez din Timişoara.

De proiecţii speciale vor avea parte filmul românesc „Arest” (2019), regizat de Andrei Cohn și cu Alexandru Papadopol și Iulian Postelnicu în distribuție, prezentat în avanpremieră la Timişoara, şi drama maghiară de epocă „Apusul” (2018), în regia lui László Nemes, cu participarea actorului Vlad Ivanov.

În ton cu ediţia „noir”, Vlad Ivanov va susţine de asemenea un masterclass despre rolurile de „villain” care l-au făcut celebru, între care domnul Bebe din „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” (2007, r. Cristian Mungiu), Franco din „Expresul zăpezii” (2013, r. Bong Joon-ho) şi Samir din „Câini” (2016, r. Bogdan Mirică).

Trofeele Ceau Cinema

Şase filme apreciate, realizate de tineri regizori şi cu premiera mondială în 2018, au fost incluse în competiţia internaţională: „Săritorul” (Rusia) – Ivan I. Tverdovsky, „O zi” (Ungaria) – Zsófia Szilágyi, „Nebuloasa calului mort” (Turcia) – Tarık Aktaş, „Consecinţe” (Slovenia) – Darko Štante, „Beautiful Corruption” (Republica Moldova) – Eugen Damaschin și „Versuri pocite” (Ungaria) – Gábor Reisz.

Juriul format din actorul Vlad Ivanov şi actriţele Maria Drăguş şi Mălina Manovici va desemna câştigătorul Trofeului Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu”, în valoare de 1.000 de euro, acordaţi de Vitas România. Spectatorii vor stabili Premiul Publicului, în valoare de 500 de euro, oferiţi de Conceptual Lab by Theo Nissim.

Juriul va participa de asemenea la o discuţie cu publicul după o proiecţie a filmului „Bacalaureat” (2016, r. Cristian Mungiu), în distribuția căruia se regăsesc toți cei trei actori.

Superhombre

Invitatul special al ediţiei este regizorul-cult Želimir Žilnik, unul dintre cei mai apreciaţi cineaşti sârbi, care va fi omagiat printr-o retrospectivă de trei filme organizată în colaborare cu Bienala Art Encounters 2019: „Opere timpurii” (1969), filmul care i-a adus Ursul de Aur la Berlin și de la a cărui premieră se împlinesc 50 de ani, şi documentarele mai recente „Kenedi se întoarce acasă” (2004) şi „Serbistan_Jurnal de bord” (2015).

În cadrul tradiționalei secţiuni „Filme bănăţene”, vor putea fi descoperite două documentare germane revelaţie realizate la începutul anilor `90 despre noua viaţă de după comunism dintr-o comună bănăţeană („Legea lui Ioan”, 1993) şi despre călătoria unuia dintre localnici în America („Călătorul în timp”, 1995), realizate de  regizorul Dobrivoie Kerpenisan, invitat la Ceau, Cinema!.

Cinci documentare portret realizate de femei regizor vor putea fi văzute în cadrul secţiunii DOC-minică, susţinută în acest an de ISHO: „Popeasca” (România, 2017), de Stanca Radu, „Distanţa dintre mine şi mine” (România, 2018), de Mona Nicoară şi Dana Bunescu, „Cealaltă parte a lucrurilor” (Serbia, 2017), de Mila Turajlić, „Valsul Waldheim” (Austria, 2018), de Ruth Beckerman, şi „Timebox” (România, 2018), de Nora Agapi, proiectat în prezenţa regizoarei.

Apusul

Trei mari filme de gen realizate de regizorii emblematici ai Noului Cinema German din anii `60-`80 fac parte dintr-o retrospectivă specială, care a inspirat tema „noir” a ediției și care este organizată cu sprijinul Centrului Cultural German din Timişoara şi a Institutului Goethe din Bucureşti: „Prietenul american” (1977), de Wim Wenders, „Nosferatu, fantoma nopţii” (1979), de Werner Herzog, şi „Nostalgia Veronikăi Voss” (1982), de Rainer Werner Fassbinder.

De asemenea, în timpul festivalului se va desfăşura şi a doua ediţie a atelierului de film Ceau, Cineva!, iniţiat şi coordonat de actorul Laurenţiu Bănescu şi care îi are ca tutori în acest an pe actorii Alina Grigore şi Robi Urs.

Copiii vor avea parte la rândul lor de două proiecţii, cu animaţia „Lotte şi dragonii pierduţi” (2019) din Estonia şi cu un calup de scurtmetraje de animaţie propus de Festivalul Anim`est, precum şi de două ateliere pregătite de Ludoteca Habarnam – Club de joacă şi lectură.

Grafica ediției este realizată de Alexandru Săvescu.

Programul complet este disponibil pe www.ceaucinema.ro, dar şi pe pagina de Facebook a festivalului.

Abonamentele şi biletele pot fi achiziţionate atât online, în avans, pe site-ul iabilet.ro, cât şi în spaţiile de proiecţie, înaintea filmelor. Un abonament general costă 60 de lei, iar un abonament special, care vine la pachet cu un tricou sau o traistă din colecţia Ceau, Cinema! şi cu un set de stickere desenate de artiştii colaboratori ai festivalului, costă 100 de lei. Un bilet individual costă 10 sau 15 lei.

A şasea ediţie Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 18-21 iulie, la Timişoara şi Gottlob, prima localitate rurală din România cu un cinematograf renovat.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Juriul Ceau Cinema

Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) şi al Consiliului Judeţean Timiş.

Evenimentul este realizat de voluntari şi susţinut de: postul de televiziune TNT, Vitas România, Groupama Asigurări, Conceptual Lab by Theo Nissim, ISHO, Consulatul Republicii Federale Germania la Timişoara, Institutul Francez din Timişoara, Centrul Cultural German din Timişoara, Institutul Goethe, Institutul Balassi – Institutul Cultural Maghiar din Bucureşti, Porsche Timişoara, Hotel Timişoara, Restaurantul Vinto, Restaurantul Intermezzo, Pulcinella, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara, Direcţia Judeţeană de Cultură Timiş, Teatrul Auăleu, Anim`est, Balamuc – loc de joacă ş-altele, Ovride Specialty Cofee, AMBASADA, Librăria „La Două Bufnițe”, iaBilet.ro, Primăria Gottlob.

Foto: Ceau Cinema – facebook

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.