Activismul prin artă dinamizează BIEFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/activismul-prin-arta-dinamizeaza-bieff/

Paradise in Ruins: Visual Art Activism şi The Artist Is Present sunt două programe BIEFF 2016 care provoacă publicul la abandonarea rolului pasiv de privitor. În filmele din aceste secţiuni, artiştii aleg să se includă şi să revendice autoritatea creativă, vorbind despre propriile intervenţii în spaţiul public sau în cel instituţional.

Un articol de Liliana Matei|23 februarie 2016

Priviri cinematografice asupra alienării urbane, filme despre iluzia și decăderea ideologiilor, ajung, între 14 și 20 martie, în București, la BIEFF.

Paradise in Ruins: Visual Art Activism, secțiunea cu filme premiate la Festivalul de Film de Scurtmetraj Oberhausen

Gangster Backstage este o producție pentru care Teboho Edkins s-a aventurat în unul dintre cele mai violente districte ale populației de culoare din Cape Town – unde puțini locuitori albi îndrăznesc să intre – pentru a observa nemijlocit viața adevăraților gangsteri. În loc să-i caute pe gangsteri în habitatul lor natural, regizorul îi convoacă în cadrul neutru al unei săli de curs goale, prin lansarea unui anunț de distribuire a rolurilor. Interviurile, în timpul cărora personajele vorbesc candid despre avantajele și dezavantajele vieții de gangster, alternează cu momente în care pun în scenă propriile temeri și visuri, într-un decor fără conținut, de tip Dogville, cu benzi albe marcând conturul claustrofobic al unei celule.
Shift, al lui Alex Gerbaulet, coboară pe axa amintirilor propriei familii și ale orașului industrial Salzgitter, un fost proiect înfloritor al Germaniei naziste, căminul pentru uzinele Göring și pentru lagărele de muncă adiacente. Redus la reprezentarea ruinelor unei ideologii nereușite, îl așteaptă un viitor și mai cumplit, din moment ce este proiectat să devină locul final de depozitare a deșeului radioactiv.
„Totul era bine. Departe de atingerea oricărui rău” – o voce rostește în mod repetat și convingător la începutul filmului lui Max Philipp Schmid, făcând aluzie la un Paradis (pierdut). În schimb, spectatorul este acaparat într-o seră artificială imitând Grădina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un bărbat de vârstă și clasă socială medii ce recită, la un microfon, citate din Biblie, din Rousseau, Der Spiegel și Hesiod.
În Freedom & Independence, Bjørn Melhus pune sub semnul întrebării schimbarea globală de paradigmă ideologică către noi forme de capitalism religios, confruntând ideile romancierei Ayn Rand, auto-proclamat filosof obiectivist, cu conținutul evanghelic al filmelor comerciale americane.

The Artist Is Present

Programul competițional The Artist Is Present își provoacă publicul la abandonarea rolului pasiv de privitor
Cu un substrat extrem de bogat, Territorial Marking este un minunat exemplu de artă naivă, realizat de Daniel Djamo, câștigătorul Premiului pentru cel mai bun film românesc la BIEFF 2014. Artistul apare pe ecran, fluturând drapelul României într­o pădure. Pe fundal, vocea neliniștită a mamei lui încearcă să­l descurajeze în privința realizării următoarei sale opere de artă controversate, ce ar presupune alterarea drapelului francez. Având încăpățânarea tipică unui artist, Djamo refuză să se supună fricii mamei sale de autoritățile franceze. Se poate descoperi neputința traumatică a imigrantului, accentuată de cicatricea opresiunii comuniste, care se dezvăluie la fel ca drapelul fluturând al lui Djamo.

Pe 22 iulie 2014, New York­ul s­a trezit cu o declarație mută și neașteptată: steagul național de pe Podul Brooklyn dispăruse, fiind înlocuit cu două steaguri albe. Într­un New York post-11 septembrie, acest gest a dinamizat autoritățile și media, dând naștere la reacții automate de frică, furie și panică. Pe scurt, o reacție pe care orice operă de artă ar trebui să o provoace. Construit din materiale de la TV, radio și din online, Symbolic Threats urmărește parcursul intervenției artistice a lui Leinkauf și a lui Wermke, reflectând asupra rolului artei în lume, dar și asupra noastră ca cetățeni.

Carlo Mollino, renumitul designer și arhitect, a plecat dintre noi în 1973, lăsând în urmă o impresionantă moștenire artistică. În Séance, Yuri Ancarani valorifică preocuparea lui Mollino pentru ocult, scurtmetrajul fiind construit ca o scenă de spiritism în care mediumul Albania Tomassini devine  intermediarul arhitectului; prin mijlocirea ei, o voce spectrală vorbește despre opera vieții sale trecute, catapultându­ne în starea de transcendență oferită de actul creației.

Analogia vieții cu cinematografia nu a fost niciodată mai fermecătoare și mai clară ca în scurtmetrajul October Is Over al lui Karen Akerman și Miguel Seabra Lopes. Construit printr­o simplitate formală care dezvăluie în adâncimea sa psihanaliza lacaniană și montajul eisensteinian, scurtmetrajul este un omagiu adus cinematografiei și sclipirii creative care îi dă viață.

Prin adresare directă, Vika Kirchenbauer ne spune Please Relax Now. Calmă și sigură pe ea, Kirchenbauer sparge bariera distanțării impuse de ecran, dezvăluind sistematic raporturile de putere  dintre  artă și consumatorul  acesteia. Ca spectatori, suntem încurajați să subminăm pasivitatea și să  ne revendicăm poziția în spațiul pe care îl ocupăm. Cum? Explorând, acum și aici, principiul plăcerii artei extreme. Politică și jucăușă, premisa aparent simplă a filmului Please Relax Now va deveni una dintre cele mai provocatoare experiențe vizuale la care poți lua parte. Ar trebui să te opui? Nu, doar relaxeaza­te.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.

20
/09
/21

Între 20 septembrie și 15 noiembrie, proiectul interdisciplinar „Noi împotriva noastră. Intervenție culturală pentru destigmatizarea bolilor psihice” continuă derularea la nivel național a seriei de activități artistice și de conștientizare dedicate cu precădere membrilor rețelei de sprijin din jurul persoanelor afectate de boli psihice, dar și publicului larg. 

17
/09
/21

OPINIE Mai mulţi cineaşti români importanţi, deopotrivă producători şi regizori, printre care Stere Gulea, Tudor Giurgiu, Ada Solomon şi Nae Caranfil, îşi exprimă nemulţumirea faţă de felul în care se desfăşoară concursurile de finanţare organizate de Centrul Naţional al Cinematografiei.

16
/09
/21

Caravana Metropolis- cinema în aer liber se întoarce în Piața Sfatului din Brașov cu cele mai bune filme din ultimul an, cu distincții importante la festivaluri de film internaționale prestigioase. Acestea vor putea fi urmărite între 21 și 26 septembrie, de la ora 20:00, în spațiul de proiecție amenajat în centrul Brașovului. Intrarea la proiecții este liberă.

16
/09
/21

Cea de-a 5-a ediție Bucharest Short Film Festival va avea loc în perioada 17-23 septembrie, la Teatrul Godot - Palatul Bragadiru (17 și 23, în aer liber) și Cinemateca Eforie (18 -22).

15
/09
/21

Independența Film lansează în cinema din 17 septembrie, la pachet, două noi titluri ale regizorilor consacrați Gaspar Noé și Pedro Almodóvar: „Lux Æterna”, un mediu-metraj produs de celebra casă de modă Yves Saint Laurent, cu Béatrice Dalle și Charlotte Gainsbourg în rolurile principale, și scurtmetrajul „Vocea umană”/ „The Human Voice”, care o are protagonistă pe Tilda Swinton, purtând haine semnate de Balenciaga.

08
/09
/21

PREVIEW Între 8 şi 12 septembrie, la Cinema Elvire Popesco, Institutul Cervantes și Verde Stop Arena din Bucureşti, se desfăşoară cea de-a 6-a ediție a Película, singurul festival de film și cultură ibero-americană din România. Ulterior, o selecţie de filme vor fi văzute şi la Cluj-Napoca, dar şi online.