Actorul britanic Albert Finney a murit la vârsta de 82 de ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/actorul-britanic-albert-finney-a-murit-la-v%c3%a2rsta-de-82-de-ani/

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele „Tom Jones”, „The Dresser”, „Murder on the Orient Express” şi „Erin Brockovich”, a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

Un articol de Petre Ivan|9 februarie 2019

A fost premiat cu trofeul BAFTA Fellowship (echivalentul premiului Oscar pentru întreaga carieră) în 2001. El a câştigat şi un premiu Emmy pentru interpretarea lui Winston Churchill, alături de Vanessa Redgrave, soţia sa în film, în producţia din 2002 „The Gathering Storm”.

Academia Americană de Film l-a nominalizat pe Finney pentru rolul principal din „Tom Jones” (1963), regizat de colaboratorul său frecvent Tony Richardson, pentru interpretarea misteriosului detectiv belgian Hercule Poirot în filmul lui Sidney Lumet „Murder on the Orient Express”; pentru performanţa din „The Dresser” (1983) ca Peter Yates, dar şi pentru rolul unui consul alcoolic britanic din „Under the Volcano” (1984), de John Huston.

Finney a primit o altă nominalizare la Oscar, la categoria „cel mai bun actor în rol secundar”, pentru că l-a portretizat pe avocatul Ed Masry în „Erin Brockovich” (2000).

La niciuna dintre nominalizări nu a participat. „Este un drum lung să mergi acolo şi să stai într-un loc unde nu se fumează, nu se bea şi să ai neşansa de a-ţi fi strigat numele”, a declarat el în 2011 pentru The Telegraph.

Poate cel mai spectaculos rol al actorului a fost un mafiot irlandez din epoca prohibiţiei Leo O’Bannon din filmul fraţilor Coen, „Miller’s Crossing” (1990).

Legendar pentru rolurile shakespeariene, el a primit şi nominalizări la premiul Tony în 1964 şi în 1968 pentru „Luther” (rolul Martin Luther), respectiv „A Day in the Death of Joe Egg”.

Albert Finney & Anouk Aimee

Adesea, Finney era de nerecunoscut în spatele machiajului sau a costumului, fiind celebru pentru măestria cu care folosea accentele.

Alte filme în care a jucat sunt: „Gumshoe” (1971), de Stephen Frears, „Wolfen” (1981), „Looker” (1981), „Shoot the Moon” (1982), „Rich in Love” (1992), „The Browning Version” (1994), „A Man of No Importance” (1994), „Breakfast of Champions” (1999), „Traffic” (2000),” Big Fish” (2003), „A Good Year” (2006), de Ridley Scott, şi în ultimul film al lui Lumet, „Before the Devil Knows You’re Dead” (2007).

În televiziune, a intrat în pielea unor personaje ofertante, jucând rolul titular din serialul CBS „Pope John Paul II” (1984), apoi în miniseria BBC din 1990 „the Green Man”.

În 1977, Finney a înregistrat un album de balade folk lansat de Motown, viaţa sa fiind sursă de inspiraţie pentru un alt artist faimos născut la Manchester, cântăreţul Morrissey.

Finney a fost căsătorit cu actriţa britanică Jane Wentham din 1957 până în 1961, cu actriţa franceză Anouk Aimee – între anii 1970 şi 1978, şi cu Penelope Delmage, agent de turism, până în 2006.

Foto: Albert Finney – facebook

18
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Proiectat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, „Borgman”, în regia olandezului Alex van Wardermam, se înscrie în seria fabulelor care au ca ţintă predilectă materialismul societăţii moderne şi acea clasă de mijloc blazată în rutina sa emoţională şi familială.

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.