Adele: Capitolele 1 şi 2 – sexul care vinde
https://www.ziarulmetropolis.ro/adele-capitolele-1-si-2-sexul-care-vinde/

Adele: Capitolele 1 şi 2 (La Vie d’Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2013

„Adele: Capitolele 1 şi 2“ („La Vie d’Adèle“: titlul original, „Blue Is The Warmest Color“, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, dar şi declaraţiile actriţelor despre cum au lucrat pentru rolurile lor.

Pelicula a intrat de vineri în cinematografele din România şi este distribuită de Independența Film.

Lungmetrajul regizat de Abdellatif Kechiche spune povestea de dragoste dintre două adolescente, interpretate de actriţele Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux.

După câştigarea celui mai important premiu la Cannes 2013 (Palme d’Or-ul), întrebările presei s-au concentrat, spre nemulţumirea regizorului, pe scena de sex dintre cele două personaje principale. Mai precis, pe declaraţiile făcute de acestea într-un interviu pentru „The Daily Beast” şi apoi pe ieşirile emoţionale pe care actriţele le-au avut fiecare la conferinţa de presă asociată premierei filmului din Los Angeles, SUA.

„Regizorul ne-a avertizat că va trebui să ne dedicăm integral şi să avem încredere oarbă în el. Făcea un film despre pasiune, aşa că a vrut să conţină şi scene de sex, dar fără coregrafie… un fel de scene de sex mai special. Ne-a spus că nu vrea ca personajul său să-şi ascundă sexualitatea, pentru că asta este o componentă importantă în orice relaţie”, a povestit emoţionată Adèle Exarchopoulos.

„Apoi, însă, când am început filmarea propriu-zisă la acea scenă, mi-am dat seama că el chiar vrea  să-i dăm totul… Mulţi regizori nici nu ar fi avut curajul să aducă vorba despre lucrurile pe care el ni le-a cerut să le facem la filmări!”, a dezvăluit Adèle.

Filmul care a stârnit controverse, Adele, a necesitat multe sacrificii

Cealaltă actriţă, Léa Seydoux, a povestit plângând: „Mi-am sacrificat un an din viaţă pentru acest film şi nu am avut viaţă personală în timpul filmărilor. Am dat tot ce-am avut. Eu nu critic regizorul, doar reclam metoda. Era visul meu să lucrez cu el, pentru că în Franţa este unul din cei mai buni regizori ai momentului. Familia mea nu m-a ajutat niciodată! Hai să nu mai vorbim de privilegii aici!”, a exclamat actriţa, care, întâmplător, este şi nepoata lui Jérôme Seydoux, CEO-ul companiei de film Pathé, una dintre cele mai mar companii de producție și de distribuție de film din Franța.

Citiţi şi: CRONICĂ DE FILM Adele: Capitolele 1 şi 2. Educaţie sentimental-erotică

Cele două au recunoscut împreună că lucrul cu regizorul a fost deosebit de dificil, şi au jurat că n-ar mai face-o niciodată.

La un moment dat, regizorul Abdellatif Kechiche chiar a considerat că La Vie d’Adele nici nu ar trebui lansat deocamdată, din cauză că discuţiile din jurul său vor afecta felul în care publicul va aprecia filmul în sine. Ulterior, el a revenit şi şi-a corectat declaraţia, referindu-se apoi şi la alegaţiile controversate ale actriţelor de la conferinţa de presă.

Adele

Adèle Exarchopoulos şi Léa Seydoux în filmul Adele Adele: Capitolele 1 şi 2

„Mi-a fost teamă că discuţiile din jurul filmului vor împiedica oamenii să meargă şi să vadă cu ochii lor ce a declanşat aceste discuţii”, a spus regizorul francez de origine tunisiană într-un interviu acordat Indiewire.com.

Kechiche a precizat că percepţia că actriţele erau furioase după filmările de la Adele: Capitolele 1 şi 2 a fost greşită. Şi că s-au folosit termeni improprii. „Am discutat cu Adèle Exarchopoulos şi mi-a fost clar că ceea ce a spus atunci nu a intenţionat să sune aşa cum a sunat în urechile celor de la conferinţa de presă”, a nuanţat regizorul.

Cât despre Léa Seydoux, actriţă deja celebră în Franţa, Abdellatif Kechiche a fost de părere că ea pur şi simplu „s-a răzgândit” după criza de nervi de la conferinţă.

„A avut o atitudine destul de contradictorie. Am văzut-o (pe Léa – n.red) la Cannes cât de fericită era, aşa că mi-am imaginat că s-a răzgândit. Cred că e posibil să fi fost persoane în jurul ei care să o fi manipulat, să o fi montat împotriva mea, ca să mă submineze. Şi în nici un caz nu mă refer aici la bunicul ei, preşedintele companiei de distribuţie Pathé. N-are de-a face cu el, să fie foarte clar!”, a spus Kechiche.

Adèle: Capitolul „Clarificări, nuanţări, erate”

Ulterior, şi Adele Exarchopoulos a nuanţat lucrurile într-un interviu din 25 octombrie. Întrebată fiind dacă nervozitatea afişată în discuţiile care au urmat premierei a fost cauzată de expunerea ei în film, şi nu neapărat numai în scenele de sex, Adele a răspuns:

„Da, a fost şi asta. Tatăl meu a venit şi el la prima proiecţie. Toată lumea mi-a zis să nu-l aduc, însă m-am gândit că poate nici nu va mai exista un alt film în care să mă vadă. Aşa că am vrut să mă vadă în ăsta. Iar el a fost mândru de mine. A zis că, pe alocuri, nici nu m-a recunoscut.”

După terminarea filmărilor, actriţa recunoaşte că a avut nevoie de un repaos total: „Am mers o săptămînă în Thailanda împreună cu prietenul meu. Asta m-a ajutat mult. Pur şi simplu mi-am spălat creierul. Fără telefoane, fără cineva care să-mi zică «fă asta sau aialaltă!» sau «loveşte-o din nou!». Am făcut masaje şi am fumat iarbă!”

În legătură cu interviul şi cu declaraţiile de la care a pornit tot scandalul, Adele Exarchopoulos a spus: „Cred că este foarte rău că lumea a vorbit despre asta atât de mult. Chiar dacă poate noi i-am provocat. A fost ceva naiv din partea mea şi a lui Léa. Noi doar am povestit nişte lucruri adevărate de la filmări, însă ei au ales doar părţile negative.”

Şi tot ea spune: „Am învăţat atât de mult făcând acest film… Normal că nu te poţi exprima corect când ai trecut printr-o aventură cum a fost turnarea acestei pelicule. Noi trei am tot căutat direcţii împreună, am lucrat la asta împreună. E normal să fie şi ceva conflicte… Am ales să fac acest film în felul în care l-am făcut. Şi mi-a plăcut la nebunie. Mi-e greu să vorbesc despre asta, dar nu pentru că vreau să ascund nişte secrete, ci pentru că totul a fost atât de intens.”

Adele nu merge la Oscar

În ceea ce priveşte participarea lui Adele: Capitolele 1 și 2 / La Vie d’Adèle la premiile Oscar 2014, la secţiunea „Cel mai bun film străin”, aşa cum l-ar fi aşteptat mulţi, se pare că acest lucru nu se va întâmpla.

Pentru că filmul francez să fi fost eligibil pentru Premiile Academiei, ar fi trebuit să fie lansat în Franța între 1 noiembrie 2012 – 30 septembrie 2013, conform regulamentului Academiei Americane. Distribuitorul francez Wild Bunch a ales însă să respecte strategia lansării filmului în Franța și să mențină data de 9 octombrie ca ziua premierei.

Film controversat = succes la box office

De cele mai multe ori, controversele iscate în jurul unui film se concretizează prin încasări la casele de bilete. Este şi cazul lui Adèle: Capitolele 1 și 2 / La Vie d’Adèle.

Aproape 50.000 de spectatori au venit să vadă filmul lui Abdellatif Kechiche numai în prima zi în care acesta a intrat în cinematografele din Franţa. Weekend-ul premierei (9-13 octombrie) a totalizat peste 250.000 de spectatori. În primele 5 zile, circa 260.000 de spectatori au intrat în cinematografe pentru a vedea cîştigătorul Palme d’Or 2013, La Vie d’Adèle.

Deşi puţini s-ar fi aşteptat, avînd în vedere scenele din film şi publicul tradiţional american, şi în SUA lucrurile au stat bine la vânzări: 100.000 $ încasaţi numai în primul weekend în patru cinematografe din New York şi Los Angeles. Aşadar, o medie de 25.000 $ / cinematograf, depăşindu-l pe câştigătorul Palme d’Or-ului de anul trecut, filmul Amour (2012), în regia lui Michael Haneke (şi acesta distribuit în România tot de Independenţa Film), care a adunat numai 22.750 $ / cinematograf numai în primul weekend.

Dar care, ulterior, a strîns 6,7 milioane $ din bilete şi a fost nominalizat la mai multe secţiuni la Oscar.

Foto credit: ©Wild Bunch – Quat’Sous Films, Adele: Capitolele 1 și 2 

01
/07
/17

În cadrul Festivalului Internațional de Film BUZZ CEE, desfășurat la Buzău, în perioada 4 - 9 iulie 2017, publicul va avea posibilitatea de a viziona integrala Nae Caranfil, în prezența îndrăgitului regizor. Doritorii vor putea urmări pe marele ecran filmele regizate de acesta în perioada 1993 - 2016, în ordine cronologică.

30
/06
/17

„Tu ai pus degetul pe rană şi, în plin comunism, ai îndrăznit să arăţi că orice formă de cenzură e dezgustătoare” – fragment dintr-o scrisoare deschisă pentru Lucian Pintilie pe care Andrei Şerban a citit-o la lansarea noii ediţii a volumului „Bricabrac” (Editura Nemira).

29
/06
/17

Unul din cele mai aşteptate documentare româneşti ale anului, „Planeta Petrila”, regizat de Andrei Dăscălescu, va putea fi văzut în premieră la Timişoara în deschiderea celei de-a patra ediţii a festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 20-23 iulie.

28
/06
/17

Vineri, 30 iunie 2017, se lansează în cinematografele din România filmul de acțiune „Baby Driver” - un thriller exploziv, cu trei câștigători de Oscar în distribuție: Kevin Spacey, Jamie Foxx şi Paul Williams. Avându-l drept protagonist pe Ansel Elgort, producția Sony Pictures realizată de Edgar Wright ridică adrenalina la maximum prin curse palpitante de mașini, o poveste atipică de dragoste și o coloană sonoră atemporală.

28
/06
/17

„(...) e suficient să urci o stradă pentru ca, întorcînd capul, să ţi se deschidă o privelişte ce-ţi taie respiraţia... E ca într-o gravură de Escher, unde te aştepţi să vezi oameni mergînd cu capul în jos pe străduţa de dedesubt. (...)” – Alex Leo Șerban. Îndrăgitul criticul de film ar fi împlinit, astăzi, 58 de ani. În amintirea lui Leo publicăm (via liternet.ro) una dintre nenumăratele și savuroasele sale impresii de călătorii (scrisori)

26
/06
/17

„Toţi avem păcate, unele mai mari, altele mai mici. De la minciună şi mândrie, până la invidie, egoism şi ură, de la lene şi gelozie, până la ignoranţă, poftă şi necunoaştere. Toate sunt păcate care, într-un fel sau în altul, sunt pedepsite (...) iar scopul final al acestei judecăţi supreme este reinstaurarea echilibrului între toate” – Dorel Vișan. Actorul născut la Tăușeni, județul Cluj, pe 25 iunie 1937, a împlinit 80 de ani!

26
/06
/17

De numele cărţii „Sinaia, Oraşul Elitelor” scrisă de către arhitectul Dan Manea se leagă mai multe premiere. Ultima noutate absolută pentru piaţa cărţii din România este faptul că o carte despre oamenii, istoria şi arhitectura unui oraş a inspirat un film!

23
/06
/17

A apărut în cinematografele din România ,,Povestea iubirii”, un film în care iubirea și scrisul salvează vieți, un bătrân evreu încă le poartă pică nemților, iar un băiețel se crede Mesia.

23
/06
/17

Ron Howard a fost confirmat ca regizor al spin-off-ului "Star Wars" dedicat personajului Han Solo. Regizorul laureat al premiului Oscar îi înlocuiește la timona filmului pe Phil Lord și Christopher Miller, la care Disney a renunțat în această săptămână, deși au fost implicați în producție timp de șase luni.

22
/06
/17

„Planeta Petrila” (din 23 iunie, în cinematografe) este un documentar în egală măsură fantastic și dureros de adevărat. Tânărul regizor Andrei Dăscălescu a dat – după „Consantin și Elena” – încă o capodoperă.

22
/06
/17

Vineri, 23 iunie, de la ora 19:00, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte primul eveniment independent din cadrul programului de educaţie cinematografică, susţinut de susţinut de criticul, jurnalistul şi scriitorul Cristian Tudor Popescu, „Cinemateca pentru toţi”. Tema noii întâlniri este „Religia în cinemaul românesc”.