Alex Nagy, actor: „Teatrul Metropolis este cel mai cel”
https://www.ziarulmetropolis.ro/alex-nagy-actor-teatrul-metropolis-este-cel-mai-cel/

Inaugurăm astăzi rubrica „Ce mai face…”. Primul intervievat: actorul şi regizorul Alex Nagy, unul dintre artiştii remarcaţi în ultimul deceniu (şi) la Teatrul Metropolis.

Un articol de Andrei Crăciun|27 februarie 2019

Alex Nagy, ce mai faci dumneata, pe unde mai joci, unde să vină publicul spectator să te mai vadă, să te mai constate?
Bine fac
(râde), îmi fac curaj să mă ocup de 2019. Am avut un start mai lent, dar recuperez pe parcurs. Montez un spectacol care va avea premiera pe 13 și 14 aprilie, despre Marina Abramović și Ulay, cu nimeni alții decât minunații Maia Morgenstern și Marius Bodochi, la Teatrul Dramaturgilor Români, și asta este provocarea momentului pentru mine. Mai lucrez în paralel la câteva proiecte excepționale, dar nu vreau să spun mai multe. Îmi doresc să se întâmple toate, sunt lucrări diferite, deosebite. E un an plin. Vă recomand spectacolul „Fapte bune”, în regia mea, care poate fi văzut la Teatrul Dramaturgilor Români, unde am avut onoarea să lucrez cu Maestrul Constantin Dinulescu, minunata Carmen Ionescu și o echipă de actori tineri excepționali: Irina Sibef, Liviu Romanescu, Daniel Hara, Sorin Dobrin. Ca actor, joc în continuare la Teatrul Metropolis în „Peretele” și „Două liniuțe” (de și în regia Liei Bugnar) și în „Konkurs” de Alexander Galin, regia Emi Pârvu. Dar și în „Buzunarul cu pâine” de Matei Vișniec, alături de Ștefan Pavel, în regia lui Alex Bogdan, un spectacol special pe care îl jucăm de șapte ani peste tot (Tramvaiul Sibiu-Rășinari, Salina Turda, Uzina de Apă Suceava etc.). Așadar, vă rog, veniți, vedeți, constatați-mă (râde).

Despre dumneata se auzea prin târg că ai geniu (ipoteză de lucru formulată de domnișoara-dramaturg Lia Bugnar). Ai geniu sau nu ai? Timpul a demonstrat? Ai confirmat în ultimii cinci ani sau ce ai făcut – atât ca actor, cât și ca (încă) scandalos de tânăr regizor.

Da, am auzit și eu, și știu și de unde a pornit totul. Lia Bugnar a lansat acest zvon. Lia e minunată, iar eu nu cred că am geniu, am de lucrat foarte mult, în foarte multe privințe. Timpul e relativ, Relule (râde). Am de lucrat, nu de demonstrat. Trebuie să muncim, unchiule, trebuie să muncim.

„Fapte bune”, în regia lui Alex Nagy, la Teatrul Dramaturgilor Români. Foto: Cătălina Drăghici

Ce înseamnă Teatrul Metropolis în biografia dumitale artistică? Dar Teatrul Dramaturgilor Români, unde îți faci mai nou veacul? Și, desigur, Teatrul Independenților Profesioniști?
Teatrul Metropolis este cel mai cel. Sunt mândru că unchiul meu, George Ivașcu, a construit un teatru în București. Teatrul Dramaturgilor Români este primul teatru profesionist din România care mi-a oferit o șansă să montez un spectacol și pentru asta rămâne foarte aproape despre sufletul meu. Cât despre TIP, e un copil care a crescut rapid și frumos și mai ales organic, de la sine, fără presiuni. Ceea ce-mi place teribil. Cu TIP producem cam 1/2 producții pe an. Producția de anul trecut, „În doi”, de Matei Vișniec, s-a bucurat de un mare succes jucându-se în mașină, în autobuz, la Uzina de Apă din Suceava și la Tulcea pe un velier.

„Peretele”, în regia Liei Bugnar, la Teatrul Metropolis

MUZICA. Cu Opera – cu Opera ce mai faci? Că venim să vedem și la Operă, dacă ne arăți calea.
La Opera Națională din București trăiesc o poveste frumoasă, un vis împlinit, care îmi aduce aminte de copilărie. Copilărind acolo din 1996, revenirea mea acolo îmi trezește amintiri foarte frumoase. Sunt prieten cu toată lumea și îi cunosc pe toți, este o instituție cu foarte mulți angajați, cam ca și Teatrul Național, dacă nu chiar mai mulți. Colaborez cu plăcere cu toate departamentele și deja vă pot invita să vedeți Otello de Verdi, unde am făcut asistență de regie. Mă mai ocup de câteva spectacole: Hansel și Gretel, Aida, Nabucco, și am și primul concert în foyer pe 1 Martie – un cadou de Mărțișor pentru melomani și nu numai. Concertele din foyer pot fi un bun început pentru cei mai puțin experimentați în ale muzicii clasice. Sunt student la Master la Canto, la Conservator (clasa profesor doctor Silvia Voinea), așa că în curând sper să mă puteți vedea și în ipostaza asta. Deschisă-i calea…

„Konkurs”, în regia lui Emanuel Pârvu”, la Teatrul Metropolis

VIDEO. Consacrarea în lumea filmului – cum stăm pe partea cinematografică? Te-ai viralizat internațional sau deocamdată nu?
Am avut bucuria extraordinară ca filmul
Moon Hotel Kabul să ia premiul pentru cea mai bună regie la Varșovia. Sper ca filmul să fie recunoscut și în România. Este primul meu rol mai consistent (n.r. – în film) și sunt foarte fericit de această colaborare. Nu m-am viralizat, mi se pare că trăim o perioadă în care se viralizează multe lucruri neplăcute. Dar mă bucur să primesc această nominalizare la Premiile Gopo (n.r. – pentru cel mai bun actor în rol secundar). Aștept gala cu nerăbdare!

Moon Hotel Kabul (regia: Anca Damian)

ROMÂNIA. Ce facem cu țara noastră, Alex Nagy? Rămâi aici, nu mai pleci să studiezi, să joci dincolo de fruntarii, cum ai mai procedat dumneata în prima tinerețe, ce te-ai hotărât?
Aș fi vrut să plec prin Erasmus, acum că sunt din nou student. Dar am deja proiecte tot anul, la care nu vreau și nu pot să renunț. Nu știu cu țara ce facem, încerc să-mi dau seama ce să fac cu mine.

Cuvânt de încheiere de la Alex Nagy, povață pentru cei tineri. Plus: ce i-ar spune Alex de acum celui care era acum zece ani? (vezi că păstrăm răspunsul în arhivă și, dacă mai trăim, peste zece ani te întreb iar).
Nicio povață. Spor la treabă! Actoria e o meserie, chiar dacă nu ai program de birou trebuie să lucrezi cel puțin 6/8 sau 17 ore pe zi. Mie în 2019 mi-aș spune: o să fie super-ok! Stai lin. Spor.

„Buzunarul cu pâine” de Matei Vișniec, în regia lui Alex Bogdan

Alexandru Nagy

Actoria e o meserie, chiar dacă nu ai program de birou trebuie să lucrezi cel puțin 6/8 sau 17 ore pe zi. (Alex Nagy, actor)

12
/06
/17

În a doua zi a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (10 iunie) a fost prezentat spectacolul de dans aerian ”TANGO LA ALTITUDINE II”, semnat de coregrafa argentiniană Brenda Angiel, continuarea unui spectacol prezentat anterior tot la FITS de aceeași companie. Un performance în aer, în lumini, umbre și fum, într-un spațiu care nu mai e spațiu definit de limite ci e libertate și respirație largă.

09
/06
/17

„Mă simt jenată când aud laude”, spune actriţa Tora Vasilescu într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, realizat la Cluj-Napoca. Ea va primi Premiul de Excelenţă al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), la Gala de închidere care va avea loc sâmbătă seară.

08
/06
/17

Între 20-27 mai, Buzăul a devenit scena Festivalului ”Buzău Iubește Teatrul”, un ”nou festival vechi” împrospătat cu un nume și un concept de organizare nou. Spectacole dintre cele mai noi și apreciate din București, dar și două spectacole din Piatra Neamț și Suceava, o secțiune pentru studenți și alta pentru copii, spectacole de stradă și conferințe. L-am prins pe foarte activul director Adrian Găzdaru în mijlocul festivalului și l-am rugat să-și tragă puțin sufletul și să ne povestească despre FBIT.

05
/06
/17

Dramaturgul Saviana Stănescu, născută în România și stabilită în Statele Unite ale Americii, a fost invitată recent să țină, alături de Matei Vișniec, un workshop de scriere dramatică în cadrul programului POINT New Writing, desfășurat la festCO 2017. Despre întâlnirea sa cu tinerii dramaturgi de la noi, dar și despre cum se scrie teatru azi, în rândurile care urmează...

02
/06
/17

"Limitările financiare pot fi luate ca un imbold creativ, dar numai dacă integrezi constrângerile bugetare de la început în procesul creativ", afirmă Antoine Le Bos, consultant de scenariu în cadrul "Less is More", o platformă europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat, care va desfăşura la TIFF un workshop.

30
/05
/17

Diana Cavallioti (31 de ani), rolul principal feminin din filmul românesc de mare succes „Ana, mon amour”, are, mai ales, o frumoasă carieră în teatru. În linii mari, toate acestea se cunosc. Din interviul care urmează veți afla detaliile. Cine, ce, de ce, unde, când, cum. Ca la Ziar.

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

18
/05
/17

Scriitorul din Basarabia se află în plină mică trilogie a marginalilor, din care a publicat primele două volume: „Sectanții” și „Bandiții”. Atenție, urmează un interviu neconvențional! Despre cultură și războaie, despre cărți, tineri și nostalgie. Se pune chiar și întrebarea: „Ești un agent al Kremlinului, Vasile?“

16
/05
/17

Este unul dintre profesorii fondatori ai şcolii de teatru clujene și a instruit cinci generaţii de absolvenţi ai secţiei române de actorie. Miklós Bács vorbește despre povestea sa de viață și teatru și rolul Faust din spectacolul cu același nume în regia lui Silviu Purcărete, jucat la Teatrul Național ''Radu Stanca'' din Sibiu.

11
/05
/17

Profitând de lansarea în limba română a romanului „Cel mai frumos loc din lume e chiar aici” (ed. Humanitas, 2017), de Care Santos și Francesc Miralles, am provocat-o pe celebra scriitoare catalană la un exercițiu de rememorare a traseului său – de la primul concurs literar câștigat, pe când era elevă, la cum arată o zi obișnuită pentru ea acum, ca autoare a unor cărți traduse în peste 20 de limbi.