Alexandru Tatos şi două creaţii memorabile, la „Duminica filmului românesc”
https://www.ziarulmetropolis.ro/alexandru-tatos-si-doua-creatii-memorabile-la-duminica-filmului-romanesc/

Filmele „Mere roşii“ (1976) şi „Secvenţe“, de Alexandru Tatos, vor fi prezentate astăzi la „Duminica filmului românesc“.

Un articol de Andrada Văsii|15 decembrie 2013

Filmele „Mere roşii“ (1976) şi „Secvenţe“, de Alexandru Tatos, vor fi prezentate astăzi la „Duminica filmului românesc“.

Şi în această săptămână, TVR 2 a pregătit cinefililor iubitori ai şcolii autohtone de cinematografie, la „Duminica filmului românesc”, două dintre cele mai reprezentative creaţii ale regizorilor români de referinţă.

Absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, Alexandru Tatos (9 martie 1937 – 31 ianuarie 1990) a debutat în 1974, cu serialul „Un August în flăcări”, pe care l-a regizat împreună cu Dan Piţa. Ca şi Liviu Ciulei sau Lucian Pintilie, Alexandru Tatos venea din lumea teatrului iar acest serial a reprezentat iniţierea sa în lumea cinematografică.

Au urmat peliculele „Mere roşii”, „Rătăcire”, „Duios Anastasia trecea”, „Secvenţe”, acestea fiind câteva din cele mai cunoscute capodopere ale regretatului regizor. Alexandru Tatos rămâne unul dintre principalii regizori care a adus un suflu nou, tonic, în cinematograful românesc.

De la ora 14.10, intră în emisie drama „Mere roşii“, după un scenariu de Ion Băieşu, având în rolurile principale actori de prim rang precum: Mircea Diaconu, Florin Zamfirescu, Carmen Galin, Mitică Popescu, Ernest Maftei, Emilia Dobrin.

Alexandru Tatos

Alexandru Tatos, regizorul filmelor „Secvenţe“ şi „Mere roşii“ 

Un tânăr medic chirurg – pasionat consumator de mere roşii – excelent profesionist şi inflexibil în privinţa respectării normelor morale, se află într-o luptă permanentă cu indiferenţa şi ignoranţa semenilor săi, cu micimea lor sufletească, obtuzitatea şi carierismul directorului spitalului.

Bine intenţionat şi lucid, gata de sacrificii personale, el consideră că are pe lume un singur duşman real: moartea, pe care, din păcate, nu reuşeşte întotdeauna s-o înfrângă.

De la ora 20.10 este programată cea de-a doua producţie în regia lui Alexandru Tatos: „Secvenţe“, considerat cel mai reprezentativ film al său. Avându-i în distribuţie pe: Geo Barton, Luminiţa Gheorghiu, Mircea Diaconu, filmul este compus din trei episoade independente: „Telefonul”, „Prospecţie” şi „Patru palme” şi descrie culisele cinematografiei înainte de 1989, cu atmosfera şi cu problemele care apăreau în acei ani pe parcursul filmărilor.

Atmosfera şi problemele specifice realizării unei producţii cinematografice sunt aflate de public din cele trei „scheciuri” în care apare, în rolul regizorului, chiar Alexandru Tatos.

Prima „schiţă” a filmului, „Telefonul”, descrie chinurile unui cineast în criză de inspiraţie, în timp ce a doua parte, „Prospecţia”, este bazată pe confesiunea unui ospătar – undeva în provincie, în timpul unei prospecţii. Episodul „Patru palme” încheie tripticul având ca temă figuranţii, cei din film şi din viaţă.

Foto credit: TVR, Alexandru Tatos

24
/09
/13

CRONICĂ DE FILM Pornit de la un scenariu original de Corneliu Porumboiu, pe care cineastul Igor Cobileanski l-a rescris şi adaptat contextului din Republica Moldova, „La limita de jos a cerului“ este un film revigorant, realizat în cea mai pură tradiţie neorealistă.

24
/09
/13

Geo Saizescu, unul dintre cei mai importanţi regizori români de film, a încetat din viaţă, luni, la vârsta de 80 de ani, la Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta" din Bucureşti. Regizorul avusese o boală la plămâni.

23
/09
/13

Les Films de Cannes a Bucarest a pus în vânzare primele bilete. Grație cererii din anii trecuți și interesului stârnit deja de ediția de anul acesta, care adună cele mai provocatoare titluri din selecția Festivalului de la Cannes, o a treia sală a fost inclusă în program. Astfel, pe lângă cinematografele Studio și Elvira Popescu, vor […]

18
/09
/13

CRONICĂ DE FILM „Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism“ duce la un nou nivel stilistica minimalistă şi tentativa de conceptualizare a realităţii pe care Corneliu Porumboiu le-a început în „A fost sau n-a fost?“ (2006) şi pe care le-a continuat în „Poliţist, adjectiv” (2009).