Alpin Film Festival, un tribut adus alpinistului Zsolt Török
https://www.ziarulmetropolis.ro/alpin-film-festival-un-tribut-adus-alpinistului-zsolt-torok/

Cea de-a 5-a ediţie Alpin Film Festival este un tribut adus alpinistului Zsolt Török, pornit în 2019 într-o ultimă expediţie, în munţii Făgăraş. Sâmbătă, pe 28 februarie, un eveniment special în memoria celui care a dus numele României pe cele mai înalte culmi va avea loc la Castelul Cantacuzino din Buşteni.

Un articol de Liliana Matei|13 februarie 2020

Personalități emblematice ale alpinismului românesc vor povesti iubitorilor de munte despre ascensiunile lui de succes, dar și despre cele mai importante expediții de-a lungul cărora i-au fost alături. ,,N-ai cum să spui că vrei să cucerești un munte. De fapt, întotdeauna, vrei să te cucerești pe tine”, spunea el.

Îndrăgostit de natură și fascinat de măreția munților, Zsolt Török este considerat unul dintre cei mai tehnici alpinişti români, coordonator a zeci de expediţii pe cei mai impunători munţi din lume, în Himalaya, în Alpi sau în Anzii Cordilieri. Avea doar 16 ani când și-a descoperit atracția pentru înălțimi. Pasiunea unchiului său l-a inspirat, iar poveștile despre vestitele alpiniade din Bicaz, Piatra Craiului și Bucegi au trezit în el dorința de a cuceri Peretele Văii Albe. Cu trecerea anilor, relația lui cu muntele a devenit tot mai strânsă.

Prima sa expediție a avut loc în Munții Făgăraș, pe timp de iarnă, iar sentimentul de împlinire pe care l-a avut atunci l-a determinat să continue. Timp de 30 de ani, a explorat lumea în lung și-n lat, atacând trasee nemaiatinse de om dintr-o dorință constantă de a se auto-depăși. În anii ’90 – 2000 a coordonat unele dintre cele mai dificile trasee de perete din România și a escaladat solitar, cu succes, numeroși pereți cu nivel de dificultate ridicat. În 2000 cucerea Ghețarul Eiger, din Elveția, iar la scurtă vreme ajungea pe vârful Matterhorn (4478m). Visul său din copilărie, acela de a escalada Alpii, s-a împlinit în 2002, când a reușit să atingă vârful Mont Blanc (4807m).

A atacat K2 în 2010, pe traseul Abruzzi, urcând până la 7600m, iar în 2013, Zsolt Török a condus expediţia românească ce a ajuns pe Nanga Parbat (8126 de metri), considerată cea mai mare performanţă în alpinismul românesc. Trei ani mai târziu, a atins cinci vârfuri în Himalaya, Vlad Căpuşan fiindu-I alături în trei dintre ascensiuni.

Credea că muntele ne aduce mai aproape de forța omului interior, testându-ne limitele. ,,Practic, toată activitatea asta este doar un mijloc prin care tu evoluezi ca om, ca spirit. Noi folosim stânca, munții, verticalele, ca pe o unealtă pentru asta – să îți învingi propriile temeri, omul mărunt din tine să dispară și să apară un altfel de Om, în interiorul tău.’’, mărturisea Zsolt într-un interviu acordat publicației România Pitorească.

Cea mai recentă performanță fără precedent la nivel mondial a fost înregistrată la începutul anului 2019, când alături de Teofil Vlad și Romeo Popa, a deschis o nouă rută în Peretele Sudic al muntelui Pumori, care are o altitudine maximă de 7165m. Din cauza pericolelor mari de avalanşă, Pumori, unul dintre cele mai neprietenoase vârfuri montane, este foarte puţin abordat de către alpiniştii profesionişti din întreaga lume. Ei au reușit să cucerească muntele ucigaș, stabilind un nou record internațional.

Zsolt Török  s-a întors în Munții Făgăraș în luna mai a anului 2019, într-o expediție solo care avea să fie ultima, lâsând în urmă, pentru noi toți, un model de disciplină, curaj și dragoste față de natură.

,,Alpin Film Festival îi datorează lui Zsolt faptul că a devenit un festival consacrat, care contează, pentru că a reușit în fiecare an, încă de la înființarea sa, să se ridice la <<mare înălțime>> prin GALA MUNTELUI, unde Zsolt și-a pus tot sufletul încercând să adune în jurul ideii de performanță, de cultură a muntelui, toată  suflarea celor care cunosc bine fenomenul alpinismului de performanță, istoria acestuia în România și succesele care trebuiesc amintite. Tot ce vom face pe mai departe va avea ca sursă de inspirație generozitatea și pasiunea lui Zsolt pentru cultura și educația montană”, a spus Dan Burlac, președintele Alpin Film Festival. Evenimentul, singurul din România dedicat culturii și educației montane, va avea loc  în perioada 24 februarie – 1 martie la Brașov, Bușteni și Predeal.

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.

25
/10
/21

New Draft, prima rezidență online de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, s-a desfășurat în perioada iulie - octombrie, 2021. Dedicată regizorilor și scenariștilor din toată țara, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe (literatură, teatru, arte vizuale, etc.), cu proiecte în faza de început, prima ediție New Draft a dezvoltat 12 proiecte de lung-metraj, totul finalizând cu o sesiune de pitch online în fața unei audiențe formate din producători și regizori români.

24
/10
/21

Ultimele două programe ale actualei ediții a Cineclubului One World Romania, disponibile online, gratuit, până la 18 noiembrie, se concentrează pe activitatea de la Sahia a Mártei Mészáros și Slavomir Popovici, doi cineaști care și-au lăsat amprenta asupra producției studioului de film documentar în moduri foarte diferite.