Am curajul să fiu eu?
https://www.ziarulmetropolis.ro/am-curajul-sa-fiu-eu/

Festivalul „Buzău Iubeşte Teatru”, ajuns anul acesta la a XVIII-a ediţie, a debutat cu spectacolul-confesiune “Nu sunt eu” în care se deapănă amintiri generatoare de emoţii, se plânge mult, se râde mult, se strigă  mult, fiecare poveste marcând momentele esenţiale în formarea tinerei şi mai apoi a adultului Maia Morgenstern care joacă propriul rol.

Un articol de Alexandra-Alina Popa|22 mai 2023

Totul se derulează cu o repeziciune uluitoare, insesizabilă prin măiestria artistei de a schimba registrul vocal, emoțional, cu fiecare personaj pe care îl interpretează. Dialog aprig, tăceri cu ecou prelung în tumultul lăuntric al personajului plurivalent și accentul moralizator al fiecărui episod, al fiecărui secret destăinuit mă ține captivă și captivată pe întreg parcursul spectacolului.

Amintirile Maiei sunt oglindite într-o multitudine de fotografii,  înșirate peste tot, figuri imobile care prind viață la atingerea Maiei – actorul. Observăm totuși că personajul rămâne personaj, întruchipat de școlărița îmbrăcată în rochie neagră, guler alb, șosete albe și pantofi roșii, lăcuiți, o fetiță care poartă cu mândrie la gât o stea mare, roșie.

Cronologia fragmentată a firului poveștilor împărtășite se armonizează cu firea ei dezorganizată și rebelă, o lipsă de constanță temporală însă necesară și revendicată după fiecare tablou. Spațiul scenic încărcat cu diverse obiecte funcționale ori decorative rostesc separat ori împreună, povestea unui moment, a unei epoci în care Maia dănțuiește cu vioiciune, cu împăcare și detașare, savurându-și victorioasă curajul acestor destăinuiri. Alături de ea, valsez și eu într-o vădită triadă temporală: trecut – prezent – viitor, distorsionată de schimbul de replici cu personajul secundar: doamna profesoară.

Timpul se dilată și se comprimă pe un ax turbulent în care fiecare amintire a Maiei devine aievea, devine un prezent al trăirii și se contopește cu imersiunea proprie în acest spațiu intim al personajului care nu îmi aparține. Această ancorare în trecut și redare cu fidelitate și emoție a fiecărui episod îmi permite salturi cuantice neașteptate, devenind la rându-mi parte din povestea Maiei. Desigur, scena îi aparține, poveștile îi aparțin și cu toate acestea, deschizând cuferele amintirilor, însoțite de frământări, de bucurii, de răzvrătiri, de imaginea părinților, a deschis și porțile emoțiilor noastre.

Un element vizual permanent care o preschimbă pe fetița Maia în acel personajul narator sunt ecranele amplasate în spatele scenei, în care se derulează imagini și titlurile sugestive ale fiecărui episod relatat.  Din  nou, o comprimare temporală de care regizorul a făcut uz cu prisosință. Spațiul ludic este explorat la maxim, alături de o cursă continuă de demonstrații duse uneori la patetism prin recurgerea la arma cel mai des utilizată de femei, dar care nu funcționează întotdeauna: lacrimile.

Călătoria Maiei în dimensiunea nostalgică a copilăriei, a adolescenței și a maturizării devine treptat o incursiune în propriile amintiri, în care jocul scenic capătă fluiditate, iar fragilitatea umană este dată de curajul confruntării cu momentele tensionate, al întâlnirilor cu acel eu, acel tu, cu acele personaje reale îmbrăcate într-o aură mistică, dar necesară, în acest parcurs al vieții noastre.

Ghidușia fetiței Maia însoțită de strictețea și uneori rigiditatea lui Dusea – tatăl, ori a mamei sau chiar a unora dintre profesorii care i-au marcat formarea, se regăsesc în majoritatea tablourilor legate ca într-o pânză de păianjen. Ilustrația muzicală stârnește tot felul de pofte: plimbări romantice, evadări, marcând prin elemente sonore firea plăpândă și puternică, inconsistența și perseverența celei care vrea să fie acceptată, care are nevoie să se accepte pe ea însăși.

Cine a primit și cine a dat lecții în acest spectacol?

Exuberanța și expresivitatea Maiei, confidențele sale, capătă adâncime într-un spațiu simbolic bogat. Suntem purtați în dramele trăite de-a lungul copilăriei până la perioada maturității, până “în ziua în care am îmbătrânit, am obosit un pic”. Povestea ei, un veritabil act de curaj, evocă sincer și redă convingător cumplita perioadă istorică a Holocaustului, a deportărilor în Siberia și a lagărului comunist. Punct. Ce se întâmplă cu poveștile noastre, cu rănile și poate chiar traumele pe care le purtăm? Sunt acceptate ori ascunse sub preș? Cine sunt eu, dacă nu sunt eu? O invitație la introspecție, cu umor, jovialitate, cu multă blândețe și nădejde, căci așa cum bunicul Maiei a avut credința că fiul său trăiește și se va întoarce acasă, astfel suntem îndrumați să rămânem și noi statornici în acceptarea prezentului și în travaliul continuu al acelui Eu la care năzuim.

Distribuția:

Maia Morgenstern

Profesoara: Corina Băjenaru

Direcția de scenă: Victor Ioan Frunză

Scenografia: Adriana Grand

Foto: Andreea Iordache



28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.