„American Buffalo”, textul care a revoluționat teatrul american, montat la TNRS
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-buffalo-textul-care-a-revolutionat-teatrul-american-montat-la-tnrs/

Finalul de săptămână aduce la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu o nouă producţie pentru publicul iubitor de teatru. Este vorba despre spectacolul cu piesa „American Buffalo”, de David Mamet, regia Eugen Gyemant, unul dintre textele care a revoluţionat teatrul american prin îndrăzneala limbajului său.

Un articol de Petre Ivan|31 ianuarie 2020

Spectacolul îi are în distribuție pe actorii TNRS Ciprian Scurtea, Cătălin Pătru și Florin Coșuleț și va fi prezentat în avanpremieră sâmbătă 1 februarie, premiera urmând a avea loc duminică 2 februarie 2020. Următoarele reprezentații vor avea loc luni 3 februarie 2020, miercuri, 4 martie 2020 și duminică 22 martie 2020, la TNRS – Sala Mare.

American Buffalo reconstruiește cu autenticitate un micro-univers tragicomic al antieroilor de cartier într-o interacțiune dialogală alertă și magnetică. Personajele create de David Mamet bifează tipologia rataților cu veleități de răufăcători, ori a pungașilor diletanți care își alimentează propriile vise cu aspirații mai mult sau mai puțin realiste, însă, dincolo de actele de cruzime (atât ale lor, cât și ale lumii în care trăiesc), textul lasă loc și unui strop de umanitate prin care transpar tarele unui destin nefericit ce a marcat o generație întreagă. Inspirându-se din imaginarul american cu inflexiuni de western post-apocaliptic, regizorul Eugen Gyemant orchestrează într-un magazin de vechituri, o „joacă de-a bandiții” a unor adulți-copii care ia o turnură neașteptată.

„American Buffalo este o poveste noir despre cum vorbesc, cum trăiesc, urăsc și se luptă să supraviețuiască trei băieți de cartier în care se amestecă toată inocența, blândețea, violența și umorul clocotitor de care sunt capabile niște ființe omenești și despre cum

într-o noapte ploioasă trebuie să se trezească la realitate și să accepte cine sunt ei cu adevărat. Sub aparența aproape cinematografică a unei întâmplări despre mafie, spectacolul ascunde o parabolă biblică. Trăim cu impresia că relațiile dintre noi sunt relativ stabile, credem că ne cunoaștem unii pe alții sau măcar pe noi înșine, dar lucrurile pot să se accelereze oricând și în câteva ore să descoperim adevărata poziție tragică în care ne aflăm unii față de ceilalți. Un ritm care devine nebunesc, ca un carusel din care nu te mai poți da jos, aduce prietenia a trei bărbați într-un punct critic, iar salvarea proprie nu mai poate fi decât acceptarea celuilalt.” – Eugen Gyemant, regizor

Eugen Gyemant a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București în 2008 și masteratul în regie în 2010. În 2017 a obținut titlul de doctor în artele spectacolului, în urma studiului în cadrul arhivei Liviu Ciulei. În prezent este lector al Departamentului de Artă Teatrală (Facultatea de Litere și Arte, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu), în cadrul căruia a realizat spectacolele „Avioane de hârtie”, „Pisica verde” și „S-a întâmplat într-o joi”, de Elise Wilk. A fost asistentul de regie al lui Silviu Purcărete la spectacolul „Povestea prințesei deocheate” de la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu.

Din 2010 până în prezent a montat 30 de spectacole în teatrul independent și în teatre de stat, iar în 2015 a regizat la Teatrul Act spectacolul „Omul Pernă”, cu care a obținut 8 premii, dintre care unul la Festivalul Internațional de Teatru ArtOkraina de la Sankt Petersburg și un altul la Festivalul Internațional Martin McDonagh.

Printre cele mai recente titluri montate de el se numără „Zbor deasupra unui cuib de cuci”, după Ken Kesey, la Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe, „50 de secunde”, de Daniel Oltean, la Teatrul Național din București, „Leonce și Lena” de Georg Büchner, la Unteatru și „Nu regret nimic”, de Szekely Csaba, la Teatrul Act.

American Buffalo, de David Mamet

REGIA, TRADUCEREA ȘI SCENOGRAFIA: Eugen Gyemant

DISTRIBUȚIE: Ciprian Scurtea, Florin Coșuleț, Cătălin Pătru

MANAGER DE PROIECT: Claudia Maior

ASISTENT REGIE: Corina Predescu, ASISTENT PROIECT: Flavia Pătrășcoiu

Biletele pentru toate spectacolele TNRS pot fi cumpărate online, de pe site-ul oficial al teatrului (www.tnrs.ro/program), la aceleași prețuri ca în agenția teatrală – fără niciun comsion sau cost suplimentar.

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”