American Hustle. Farsă în stil hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/american-hustle-farsa-in-stil-hollywoodian/

CRONICĂ DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 ianuarie 2014

CRONICA DE FILM Garnisit cu o mână de staruri şi cu nenumărate nominalizări şi premii, „American Hustle“ este o farsă cu trimiteri la un stil hollywoodian uşor kitsch, practicat în anii ’70. Aproape nimic memorabil în această comedie, totuşi, agreabilă a lui David O. Russell.

Nominalizat sau premiat la Globurile de Aur, BAFTA şi Oscaruri, printre altele, cu un cvartet de actori – Christian Bale şi Amy Adams, în rolurile principale, Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence, în rolurile secundare -, „American Hustle” („Ţeapă în stil american”) confirmă că David O. Russell este unul din cei mai în vogă regizori de la Hollywood.

La fel ca în cazurile precedentelor două succese, „The Fighter” (2010) şi „Silver Linings Playbook” (2012), „American Hustle” are parte de o faimă care îi depăşeşte calităţile reale. Calităţi care presupun în primul rând o regie solidă, dar lipsită de strălucire (ancorată în clasicul câmp-contracâmp şi asezonată cu unele travellinguri scurte); dirijarea inspirată a unei distribuţii de vedete în roluri de compoziţie, atât de dragi actorilor şi Academiei; capacitatea de a recupera ficţional, fără preţiozitate, dar cu ceva umor (în principal de situaţie), un subiect din istoria recentă a SUA.

Mai exact, o operaţiune a FBI din 1978, în care un agent ambiţios, însă nu foarte versat, Richie DiMaso (Bradley Cooper, tot mai dezinvolt), forţează doi escroci cu ştaif, Irving Rosenfeld (Christian Bale, aşa cum ne-a obişnuit – aproape de nerecunoscut) şi Sydney Prosser (Amy Adams, în rochiile sale cu tăieturi îndrăzneţe domină fiecare cadru în care apare), să pună la cale o capcană în care ar urma să cadă oficiali corupţi şi mafioţi.

Şi, ca în orice farsă de manual (de la ale cărei reguli „American Hustle” nu se abate prea departe), lucrurile se complică şi iau diverse întorsături (mai mult sau mai puţin aşteptate), cu „ajutorul” soţiei isterice şi cam prostuţe a lui Irving Rosenfeld, interpretată de cea mai promovată tânără actriţă de la Hollywood, megastarul Jennifer Lawrence.

Spre deosebire de „Argo” (2012), unde regizorul Ben Affleck şi echipa sa au încercat (şi au reuşit) să reconstituie cât mai fidel şi realist o epocă similară, David O. Russell pare interesat, la fel ca Steven Soderbergh în „Behind the Candelabra” (2013), doar de câteva mărci (stridente) ale perioadei, pe care le scoate în evidenţă, ridiculizându-le uşor – cele mai vizibile fiind coafurile, hainele şi accesoriile, dar şi un anume tip de comportament.

Însă Russell nu se mulţumeşte cu atât. Deşi nu este propriu-zis un omagiu, „American Hustle” conţine câteva trimiteri la o anumită lejeritate, la tuşele kitsch care fac deliciul unor comedii din anii ’70 (o referinţă la îndemână este un film celebru ca „Shamboo”, de Hal Ashby).

„American Hustle”, inspirat tradus „Ţeapă în stil american”, este un fals thriller politic, o comedie în care acţiunile şi identităţile personajelor par de asemenea contrafăcute, o butaforie a sentimentelor.

„American Hustle” („Ţeapă în stil american”) a intrat la 17 ianuarie în cinematografele din România, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.

Dacă v-a plăcut articolul, urmăriţi-ne și pe Facebook!

INFO

American Hustle (Ţeapă în stil american, SUA, 2013)

Regia: David O. Russell

Cu: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din American Hustle – capturi film

28
/02
/17

Festivalul Internațional de Film DaKINO aduce la București, în proiecții speciale, în premieră în România, o serie de filme nominalizate la Premiile Oscar. Evenimentul va avea loc în perioada 1-5 martie la: ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, Cinema PRO, Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea.

28
/02
/17

Între 1-5 martie 2017 la Cinemateca Union din Bucureşti va avea loc o retrospectivă In Memoriam, a filmelor regizate de Radu Gabrea, unde spectatorii vor putea vedea o selecţie de 10 filme regizate de regretatul cineast român. Filmele vor fi precedate de documentarul Interviuri cu Radu Gabrea. Intrarea va fi liberă.

28
/02
/17

Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.