Ana Agopian: „Orice subiect de scenariu are potențial, importante sunt alegerile pe care le face autorul”
https://www.ziarulmetropolis.ro/ana-agopian-orice-subiect-are-potential-de-scenariu-importante-sunt-alegerile-pe-care-le-face-autorul/

INTERVIU „Orice subiect are potenţial. Dar şi o infinitate de posibilităţi de dezvoltare”, afirmă scenarista Ana Agopian, într-un interviu despre importanţa alegerii subiectului la un scenariu şi despre rezidenţa „LIM | Less is More: Creative Pre-writing”.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 septembrie 2020

Într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, scenarista Ana Agopian vorbeşte despre cât de importantă este etapa de alegere a subiectului pentru dezvoltarea unui scenariu, despre ce înseamnă un subiect bun şi despre rezidența LIM | Less is More: Creative Pre-writing dedicată cineaştilor români la început de drum.

Prima ediție a rezidenței LIM | Less is More: Creative Pre-writing din România se va desfășura în perioada 18–23 octombrie și le va avea ca traineri pe Nolwenn Guiziou (consultantă de scenarii din Franța) și Ana Agopian. Workshop-ul se adresează tuturor cineaștilor români aflați la primul sau al doilea lungmetraj sau a căror filmografie cuprinde unul sau mai multe scurtmetraje, cât și artiștilor din alte domenii, scriitorilor sau jurnaliștilor pasionați de dezvoltarea și scrierea unui scenariu.

Înscrierile se fac până la 20 septembrie – toate informaţiile despre proiect sunt detaliate la finalul interviului.

Ionuţ Mareş: Cât de importantă este etapa de alegere a subiectului pentru un scenariu?

Ana Agopian: O să răspund dând un exemplu personal. Alături de Oana (Răsuceanu) și Iulia (Rugină) am lucrat la dezvoltarea scenariului Breaking News timp de aproape 10 ani. Nu înseamnă că 10 ani am scris zi de zi la scenariu, bineînțeles. Dar în perioada aia cred că am scris 14 draft-uri de scenariu. Am pornit de la un subiect, l-am dezvoltat în scenariu. Și apoi am scris draft după draft. Un scenariu are 120 de pagini. Evident, lucram câteva luni la un draft. Am ajuns în momentul în care aveam finanțare de la CNC, iar proiectul trebuia să intre în producție în următorul an. Noi însă nu eram ok cu scenariul.

Am început să lucrăm cu Antoine Le Bos, cel care a înființat Le Groupe Ouest (și cel care a inițiat LIM Less is More și workshop-ul de pre-writing). Antoine ne-a oprit din a scrie draft-uri. Am lucrat inițial la sinopsis  (povestea scrisă pe scurt, într-o pagină). Apoi, la fiecare draft de sinopsis discutam și el ne dădea feedback. Apoi rescriam. O pagină, nu 120. Doar când am fost ok cu o variantă de sinopsis am trecut la treatment (povestea scenariului scrisă în 10-15 pagini). Și, când am fost ok cu treatment-ul, am trecut la draft.

Dacă lucram așa de la început, am fi câștigat foarte mulți ani. Astfel, aș spune că perioada de alegere a subiectului este extrem de importantă. Pentru că dacă nu-i acorzi destul timp, te poți trezi că dezvolți un subiect care nu te interesează, de fapt. În momentul în care alegi subiectul știi că o să petreci cu el mulți ani din viața ta. Și, atunci, ar fi bine să fie un subiect care te interesează real.

Ce înseamnă de fapt un subiect bun?

În primul rând, cred că legătura subiect-autor este una extrem de importantă. Noi, de exemplu, am început dezvoltarea scenariului pentru Breaking News în 2008 cu un subiect care în 2016, când am intrat în producție, era modificat în proporție de 90%. Nu înseamnă că subiectul din 2008 era mai slab decât cel din 2016. Dar cred că subiectul din 2016 era unul mult mai aproape de noi și care ne reprezenta într-o măsură mult mai mare decât cel inițial. Cred că întrebarea pe care trebuie să ți-o pui inițial ca autor nu este asta: Este bun subiectul meu?, ci următoarea: Asta este povestea pe care vreau să o spun în momentul ăsta al vieții mele?

Apoi urmează alegerile pe care le faci. Orice subiect cred că are potențial. Dar orice subiect are o infinitate de posibilități de dezvoltare. Să zicem că un subiect e format din 3 elemente: personaj(e), acțiune și nivel tematic. Un autor poate porni la drum având unul dintre aceste elemente. Dar apoi întrebarea e: Care sunt celelalte două elemente prin care ajung la potențialul maxim al subiectului meu? E ca un puzzle, iar pentru a ajunge la cea mai bună variantă a subiectului tău cred că e important să explorezi. Să nu te oprești la prima idee pe care o ai. Să testezi variante, posibilități, iar apoi, dacă te întorci la prima idee pe care ai avut-o nu este absolut nicio problemă. Este cea mai bună variantă a subiectului tău. Poți merge mai departe cu dezvoltarea scenariului.

Iar în al treilea rând cred că e important să îți știi subiectul. Zis pe scurt, un subiect bun este unul pe care îl știi. Să știi care sunt cele 3 elemente care îl definesc. Poate părea ciudat, dar în etapa de dezvoltare întoarcerea la definirea subiectului este una extrem de complicată. Scrisesem deja cred că vreo 10 draft-uri de scenariu la Breaking News și pur și simplu eram depășite de posibilitățile și direcțiile în care se ducea scenariul. Și am zis ok, hai să facem ceva. Să scriem fiecare, separat, într-o frază nivelul acțiunii (personaje & acțiune) și nivelul tematic. Și da, am scris trei lucruri total diferite.

Am observat asta și în edițiile workshop-ului ­LIM Less is More de până acum. După ce scriu un draft de treatment (nu de scenariu), participanții de multe ori devin confuzi. Se pierd în detalii și nu mai știu despre ce vor să vorbească în scenariul lor. Și cred că ăsta este un motiv pentru care e important să dai timp etapei de alegere a subiectului. Când dezvolți scenariul, să îți fie clară povestea. Sau, cum zice Antoine, nu pune tapet pe pereți înainte să construiești pereții.

Se poate scrie un scenariu din orice premisă, oricât de banală sau de fantezistă?

Am observat asta mai ales la studenții din anul I. Au impresia că dacă propun un subiect ieșit din comun, fantezist cum l-ai numit tu, atunci au și o poveste. Tot timpul la început studenții vin cu propuneri de tipul: personajul e de fapt mort; personajul are dublă personalitate; a fost un atac nuclear și nu există niciun supraviețuitor; etc. Ok, nu am absolut nimic cu subiectele fanteziste, dimpotrivă, dar de multe ori studenții ascund faptul că nu știu despre ce vor să vorbească prin astfel de propuneri. Iar un astfel de punct de plecare nu îți face viața mai ușoară. Trebuie să treci prin același proces de dezvoltare, trebuie să dezvolți personaje și situații complexe, trebuie să știi despre ce vrei să vorbești, de fapt.

Cât despre un subiect banal, nici nu prea știu ce înseamnă asta. Cum ziceam, cred că orice subiect are potențial, importante sunt alegerile pe care le face autorul. Iar un subiect care poate părea banal inițial, poate deveni profund și complex tocmai prin aceste alegeri.

În ce fel influenţează gândirea şi scrierea unui scenariu limitarea dată de un buget mic?

Voi da un exemplu al unei participante la LIM Less is More. Era din Venezuela și scria povestea a doi frați care aflau că tatăl lor este un important traficant de droguri, iar averea familiei era făcută prin crime, șantaje și afaceri ilegale. Un subiect ofertant, iar o poveste din Venezuela actuală este cu siguranță un subiect pe care publicul să vrea să îl vadă. Problema era că ea scria un fel de James Bond în Venezuala. Multe personaje, urmăriri de mașini, elicoptere, multă acțiune și foarte puțină substanță. Într-un punct în timpul workshop-ului a decis să restrângă povestea ei. Tatăl simțea că pierde puterea, viața familiei lui era în pericol, așa că decide să îi închidă pe cei doi frați într-o casă izolată în mijlocul naturii. În momentul ăla autoarea s-a concentrat doar pe povestea familiei. Simțeai James Bond-ul în afara casei, dar nu îl vedeai. Și brusc subiectul ei a devenit mai complex, mai profund și mult mai aproape de povestea pe care ea voia să o spună. Înainte se pierdea în acțiuni complicate și se îndepărta de baza poveștii ei.

Niciodată la LIM Less is More sau la Creative Pre-Writing Workshop trainerii nu o să le spună participanților: tăiați două personaje, trei locații sau cinci secvențe de noapte. Problema nu se pune așa. Nu lucrezi cu bugetul în față și nu te gândești de unde să tai 50.000 de euro. Se discută despre ce vrei să spui de fapt, despre nucleul poveștii tale. Și astfel ajungi, de cele mai multe ori, să îți dai seama că nu ai nevoie de X paranteze pe care să le faci în poveste. Sau, cum spune Antoine, dacă încerci să limitezi arena, ajungi să sapi în adâncime, nu în lateral.

Ce vor presupune, concret, cele cinci zile de rezidenţă?

Există trei etape în cadrul rezidenței: multiplicare, selecție, consolidare. Le oferim participanților un mediu creativ care să îi ajute să genereze cât mai multe variante posibile de subiecte. Încercăm să lucrăm relaxat, să nu existe genul de crispare intelectuală în care fiecare să vrea să demonstreze cât de deștept și inteligent e. E un fel de brainstorming comun în care încercăm să le transmitem participanților că e foarte ok să spună tot ce le trece prin cap. Propunem metode de lucru prin care încercăm să îi surprindem permanent pe participanți. Și tocmai pintr-o astfel de abordare participanții ajung la un fel de libertate pe care nici când lucrează singuri nu și-o permit întotdeauna. Pentru că mereu există piedici pe care ni le punem singuri, ne raportăm la ce credem că ar vrea să vadă festivalul X sau publicul Y. Și poate uităm care este generatorul poveștii pe care noi vrem să o spunem.

După etapa de multiplicare trecem la etapa de selecție a ideilor. Din nou, propunem participanților metode de lucru care să îi ajute în proces. Apoi testăm din noi ideile alese. Și, de fapt, în cinci zile intense participanții câștigă mult timp. Poate că într-un astfel de sistem, aplicat la cazul nostru concret de la Breaking News, am fi câștigat mulți ani. Pentru că am fi testat posibile variante de subiecte înainte de a trece propriu-zis la etapa de dezvoltare.

Și revenind la ce spuneam mai sus. Nu există o variantă corectă a subiectului tău. Există varianta ta. Iar la Creative Pre-Writing Workshop încercăm să găsim cea mai bună variantă pentru duoul autor – subiect. Noi, trainerii, nu încercăm să răspundem la întrebarea: Care e subiectul care îmi place mie?, ci: Cum îl ghidez pe autor să ajungă la povestea pe care vrea să o spună, la cea mai ofertantă variantă a subiectului pe care vrea să îl dezvolte?

Creative Pre-Writing Workshop propune o metodologie testată deja de partenerii noștri de la Le Groupe Ouest (LGO) în țări ca Franța, Lituania, Polonia, Norvegia, Belgia sau Scoția. Iar feedback-ul a fost de fiecare dată foarte bun, în toate aceste țări workshop-ul va continua. Consultanții se schimbă de la o țară la alta, dar metodologia rămâne.

Săptămâna trecută am participat la un training organizat de LGO cu toți consultanții care vor lucra la Creative Pre-Writing Workshop în diverse țări și am trecut noi înșine prin brainstorming-ul pe care îl propunem participanților. Ce putem face mai bine? Care este feedback-ul trainer-ilor? Care e feedback-ul participanților? Ce păstrăm? Ce modificăm? Creative Pre-Writing Workshop propune o abordare nouă a ceea ce înseamnă training-urile de dezvoltare de scenarii în Europa și mă bucur că România și Control N sunt parte din acest proces.

De asemenea, mă bucur că o să lucrez alături de Nolwenn Guiziou, cea care a fost alături de Creative Pre-Writing Workshop încă de la început, a lucrat la conceptul rezidenței și continuă să călătorească (acum în unele cazuri online, în alte cazuri offline) în Europa pentru implementarea rezidenței. Următoarea destinație pentru ea este Scoția (în septembrie), apoi România (în octombrie).

 

*****************************************

Pentru că faza de alegere a subiectului este una vitală, rezidența de creație LIM|Less is More: Creative Pre-writing își propune să ofere un cadru necesar pentru testarea ideilor, afirmă iniţiatorii. La finalul a cinci zile de lucru intensiv, participanții vor avea trei idei structurate, clare și solide pentru un viitor film, realizabil în limitările unui buget foarte mic. Workshop-ul va fi susținut în limba engleză. Locul în care se va desfășura (unul izolat, mergând pe tipicul workshop-urilor LIM, care sunt organizate în zone și spații cât mai rupte de agitația urbană) urmează să fie stabilit, în funcție de evoluția situației actuale din România în raport cu pandemia de COVID-19, care poate duce și la implementarea workshop-ului în varianta online.

Cei 12 participanți, selectați în urma înscrierilor, vor lucra alături de două specialiste în domeniu, care vor aplica metodologia atent studiată a profesioniștilor de la Le Groupe Ouest (scenariști și consultanți) – inițiatorii acestui tip de workshop, unic în Europa. Tehnicile de pre-writing folosite de trainerii rezidenței își propun să îi sprijine pe participanți în procesul inițial de cercetare, explorare și generare de noi idei, oferind posibilitatea unei explorări infinite de baze de pornire pentru un proiect de film de lungmetraj. LIM|Less is More: Creative Pre-writing oferă o experiență rară, prin modul unic de abordare a începutului unui proces de dezvoltare de scenarii de lungmetraj. Prin teorie și exerciții practice, rezidența îi ajută pe participanți să își întărească ideile și direcțiile de interes legate de posibilul subiect ales pentru viitorul film.

Născută în 1977, în Bretania, cu un Master în Modern French and English Litterature (Universitatea Western Brittany, Brest, și Universitatea Wales, Swansea), Nolwenn Guiziou a studiat, de asemenea, și scenografia și construcția de decor la Larkin Art School (Dublin). În 2004, în Dublin, a pus bazele companiei de teatru de stradă The Pirate Puppet Company, alături de care a călătorit într-o lungă serie de turnee în Irlanda, Anglia, Spania sau Portugalia. În 2018 a scris și a regizat propriul serial de televiziune, An Dorioù, un proiect care utilizează tehnica stop motion. A realizat un scurtmetraj folosind tehnica stereoscopică 3D, TxanTxangorri, creat cu actori și marionete, iar în prezent dezvoltă Birds of a Feather, un film de lungmetraj în aceeași tehnică. A început colaborarea cu Le Groupe Ouest (LGO) în 2014 și, datorită experienței sale variate în materiate de arte creative și performative, Nolwenn Guiziou este unul dintre consultanții LGO concentrați și dedicați, în special, workshop-urilor de pre-writing, implementate cu succes în multe țări din Europa.

Ana Agopian a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București (UNATC) și European College of Liberal Arts (ECLA) din Berlin. Din 2018 este doctor în Filologie în cadrul Universității București. Ana Agopian a semnat, alături de Iulia Rugină și Oana Răsuceanu, mai multe scenarii de scurt și mediumetraj (printre care Bună Cristina! Pa Cristina!, Captivi de Crăciun, Să mori de dragoste rănită, Skugos) și trei lungmetraje – Love Building (2013), Alt Love Building (2014) și Breaking News (2017). Cel mai recent lungmetraj ale cărui scenariu este semnat de Ana Agopian, Breaking News, a avut premiera la Festivalul Internațional de Film Karlovy Vary (Competiție Oficială) și a fost recompensat cu o Mențiune Specială a Juriului pentru actrița Voica Oltean. Scurtmetrajul E.T. a fost aici reprezintă debutul ei în regia de film. În calitate de scenarist a colaborat, de asemenea, cu Media Pro Pictures și HBO România. În prezent susține cursuri și workshop-uri de scenaristică (pentru amatori și profesioniști deopotrivă), iar din 2009 predă scenaristică în cadrul UNATC, în prezent fiind lector universitar.

Cei interesați să aplice la prima ediție a rezidenței LIM|Less is More: Creative Pre-writing trebuie să trimită următorul set de materiale:
– Scrisoare de intenție (o pagină, în limba engleză)
– Descrierea unui potenţial subiect / premisă pentru un film de lungmetraj cu buget limitat (1 pagină, în limba engleză)
– CV sau Biografie
– Link către minim un film reprezentativ (scurt sau lungmetraj) sau un scenariu de scurt sau lungmetraj

Materialele vor fi trimise pe adresa de email [email protected], până la data de 20 septembrie.

LIM|Less is More: Creative Pre-writing este co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN).

Susținut de Creative Europe – Programul MEDIA al Uniunii Europene, LIM|Less is More: Creative Pre-writing este inițiat de Le Groupe Ouest (Franța) și dezvoltat alături de Asociația Culturală Control N (România) și Festivalul Internațional de Film Transilvania – TIFF (România) prin platforma unlimited.tiff.ro.

*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

Mai multe detalii despre acest proiect și alte proiecte ale Asociației Culturale Control N pot fi aflate la numărul de telefon 0722678.496 sau pe site-urile și paginile de Facebook ale organizatorilor.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.

09
/06
/22

În lunile iunie și iulie, Institutul Cervantes din București și Happy Cinema propun publicului interesat de artă o serie de proiecții de filme documentare având ca subiect diverse figuri iconice ale artei spaniole contemporane: Salvador Dalí, Generația Buñuel, Dalí, Picasso, Muzeul Prado, Remedios Varo, Antonio López. Proiecțiile vor avea loc în Sala Auditorium a Institutului Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta 38), în fiecare zi de miercuri, de la ora 19.00.

09
/06
/22

Filmul “Metronom” (2022), premiat pentru regie în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, va deschide a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care se va desfăşura în perioada 14-17 iulie. Proiecţia va avea loc în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe Mara Bugarin, originară din Timişoara.

08
/06
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) anunță un parteneriat cu platforma TikTok, prin care își propune să aducă în focus creatorii români de conținut pasionați de cinematografie și să îi invite să-și găsească inspirația la cel mai mare eveniment de film din țară. Parteneriatul include un hashtag challenge, care va culmina cu un eveniment de premiere special la Cluj-Napoca, și un Masterclass VFX pentru adolescenți susținut de Robert Tatoi, în cadrul EducaTIFF.

08
/06
/22

Aurel Marton și-a petrecut peste 20 de ani în detenție. Acum se străduiește să ducă o viață normală, alături de familie. Povestea vieții sale și, mai ales, iubirea față de animalele abandonate, i-au atras atenția regizorului Mihai Dragolea, care l-a distribuit în noul său scurtmetraj. „Aurică, viață de câine”, care spune povestea unui evadat ce trăiește într-un lan de porumb și care se împrietenește cu câinele unui sătean de la care fură mâncare, va avea premiera în competiția Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), joi, 23 iunie, la Cinema Florin Piersic (Cluj Napoca).

08
/06
/22

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, singura manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, anunță deschiderea sesiunii de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a opta ediții, care va avea loc între 8 -11 septembrie 2022, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt: 24 iunie (normal) și 15 iulie (târziu).

07
/06
/22

10 pentru FILM, programul care intermediază întâlnirea între actori români de teatru și lumea cinematografiei, a ajuns la cea de-a 11 ediție. O rampă de lansare pentru peste 100 de artiști talentați de pe scenele teatrelor din România, 10 pentru FILM își continuă misiunea și în 2022, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 - 26 iunie 2022). Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la TIFF, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.

06
/06
/22

Chef-ul Adi Hădean vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2022 pentru o zi specială: Ukrainian Street Food Day. Acesta va pregăti, alături de bucătari din Ucraina, preparate tradiționale din țara vecină, pe care clujenii sunt invitați să le încerce pe 20 iunie la un eveniment special, care va fi organizat pe strada Potaissa din centrul orașului. Toate fondurile strânse în urma acestui eveniment vor fi donate inițiativei #SolidarSocial, care livrează mese calde refugiaților.

02
/06
/22

Fidel misiunii sale de a cultiva pasiunea publicului tânăr și foarte tânăr pentru arta cinematografică, programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie). Calendarul evenimentelor include anul acesta o amplă selecție de filme dedicate copiilor și adolescenților, ateliere creative și cursuri de jurnalism de cinema, dar și o prezentare în premieră a opționalului de educație cinematografică, care va fi testat pe parcursul unui an școlar la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca, la inițiativa Asociației Festivalului de Film Transilvania (AFFT).

02
/06
/22

Pe 8 și 9 iunie, bibliotecarii din județul Gorj vor participa la un nou atelier de educație media organizat de Asociația One World Romania și Mediawise Society – centrul de resurse și formare în domeniul educației pentru competențe media și digitale din România. Am deschis seria de cursuri în Dâmbovița și Tulcea, unde au participat peste 45 de bibliotecari din cele două județe.

02
/06
/22

Lungmetrajele „Light Sleeper”, cu Willem Dafoe și Susan Sarandon în distribuție, și „Dom Hemingway”, cu Jude Law și Mădălina Ghenea, vor avea premiera la Warner TV în primul weekend din luna iunie. „Viața de noapte/ Light Sleeper”, scris și regizat de Paul Schrader, scenarist al unor filme ca „Taxi Driver” și „American Gigolo”, a avut premiera în competiția Berlinalei din 1992.

02
/06
/22

Filmul documentar Delta Bucureștiului, în regia Evei Pervolovici, va fi prezentat, începând cu 6 iunie, în cadrul programului FilMARe a Muzeului de Artă Recentă din București (MARe). Delta Bucureștiului este al doilea documentar de lungmetraj al regizoarei, cunoscută deja publicului pentru Marussia (2013). Povestea este spusă prin vocea actrițelor Sandrine Bonnaire și Ada Condeescu, filmul urmând să aibă premiera în cinematografe în toamna acestui an.