Anonimul 10. Filmele bune vin de la Răsărit
https://www.ziarulmetropolis.ro/anonimul-10-filmele-bune-vin-de-la-rasarit/

Anonimul 10, retrospectiva de la Cinema Studio din Bucureşti (30 august – 1 septembrie), a propus câteva filme remarcabile, printre care un mediumetraj românesc, o docuficţiune afgană, un thriller rusesc şi o capodoperă din… Kazahstan.

Un articol de Ionuţ Mareş|3 septembrie 2013

Anonimul 10, retrospectiva de la Cinema Studio din Bucureşti (30 august – 1 septembrie), a propus câteva filme remarcabile, printre care un mediumetraj românesc, o docuficţiune afgană, un thriller rusesc şi o capodoperă din… Kazahstan.

Regizat de kazahul de doar 29 de ani Emir Baigazin, „Lecţii de armonie” („Harmony Lessons”, foto sus) a câştigat în februarie Ursul de Argint la Berlin pentru contribuţie artistică deosebită în domeniul imaginii. Şi poate că tocmai îndrăzneala şi radicalitatea discursului cinematografic l-a oprit din a depăşi „Poziţia copilului” în preferinţele juriului condus de Wong Kar-wai pentru marele trofeu Ursul de Aur.

Lungmetrajul, o coproducţie Kazahstan-Germania-Franţa, oferă, în cuvinte puţine şi prin cadre fixe de o compoziţie seducătoare, o meditaţie despre violenţa din societatea kazahă post-sovietică, insuportabila greutate a vieţii la adolescenţă şi căutarea armoniei interioare, prin depăşirea spaimelor produse de propriul corp, de cei din jur şi de natura însăşi.

Fiecare cadru este un tablou vivant, o lecţie despre cum se articulează un limbaj cinematografic capabil să incite prin fiecare detaliu, prin simetrie sau prin jocul contrastelor.

Anonimul 10

Anonimul 10. Imagini din filmul „Harmony Lessons“

Filmul „Maiorul” („The Major”), al rusului Iuri Bîkov, a câştigat, în Deltă, trofeul Anonimul (stabilit prin votul publicului), şi a închis, la Bucureşti, retrospectiva Anonimul 10 de la cinema Studio.

Thriller în tradiţia unui „Serpico”, lungmetrajul demască impunitatea oamenilor legii din Rusia şi portretizează poliţia ca pe o organizaţie mafiotă dispusă la crime pentru ca şefii să-şi menţină privilegiile.

Citiţi şi: VIDEO Lungmetrajul „Maiorul/ The Major“, regizat de Yuri Bykov, a câştigat trofeul Anonimul

În ciuda unor fisuri la nivelul scenariului, care forţează pe alocuri credibilitatea, filmul se remarcă prin intesitate, ritm alert, interpretări actoriceşti puternice şi tentativa reuşită a Iuri Bîkov de a da un suflu proaspăt unor convenţii de gen.

Suferinţa femeii afgane

O surpriză plăcută a fost şi „Wajma” („An Afghan Love Story”), deşi premiul pentru scenariu primit la începutul anului la Sundance de regizorul şi scenaristul Barmak Akram, cineast afgan instruit în Franţa, ar fi trebuit să fie un suficient indiciu al excelenţei.

„Wajma” este un film de autor prin definiţie: Barmak Akram s-a ocupat de regie, scenariu, muzică, imagine şi montaj.

Dincolo de poveste – o fată din Kabul rămâne însărcinată în afara căsătoriei şi ajunge să sufere consecinţe aproape tragice -, „Wajma” impresionează prin naturaleţea actorilor, prin realismul frust, prin evitarea melodramei, prin apelul la nuanţe, prin povestea solid construită, prin semnalul de alarmă pe care îl trage faţă de problema violenţei asupra femeilor.

Radu Jude recidivează

După ce lungmetrajul său „Toată lumea din familia noastră” câştiga la începutul anului cele mai importante premii la Gopo (în lipsa filmului „După dealuri”), Radu Jude a revenit cu un mediumetraj, prezentat în mai la Cannes, în secţiunea Quinzaine des Realisateurs, şi inclus în retrospectiva Anonimul 10.

„O umbră de nor” vorbeşte depre boală, moarte şi raportarea la credinţă, Dumnezeu şi slujitorii Lui (protagonistul, interpretat de regizorul de teatru Alexandru Dabija, este un preot chemat la căpătâiul unei muribunde într-un apartament bucureştean).

Jude continuă realismul din precedentele sale filme, pe care îl condimentează cu tuşe de umor negru, atenuând astfel dramatismul unei situaţii apăsătoare.



06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

02
/02
/17

„Belgica”, filmul care are toate șansele să te teleporteze din sala de cinema direct în club pe ritmuri originale de Soulwax, va intra pe marile ecrane din România pe 17 februarie, distribuit de Transilvania Film.

02
/02
/17

CRONICĂ DE FILM. E dificil de scris despre un debut care se anunţa promiţător, dar care se dovedeşte dezamăgitor, aşa cum este „La drum cu tata”, de Anca Miruna Lăzărescu, o regizoare româncă stabilită în Germania, unde a absolvit Universitatea de Televiziune și Film din München.

31
/01
/17

 „Dictatorii sunt întotdeauna dezinformaţi. E rezultatul fricii pe care o sădesc. Cad în propria lor capcană: a terorii. De fapt, mi-e frică - mi-e frică să spun tot ce gândesc. Dacă acest carnet cade în mâna cuiva? La români, stomacul e mai important decât creierul. Chiar şi decât picioarele...", nota în jurnalul său regizorul Alexandru Tatos, pe 20 mai 1973. Într-o zi de 31 ianuarie (1990) Alexandru Tatos înceta din viaţă.

31
/01
/17

A vrut să se facă aviator și a devenit actor, pentru că așa cum spunea în ale sale memorii “cea mai frumoasă frumusețe este meseria pe care mi-am ales-o și căreia m-am dedicat vreme de 50 de ani. Privind în urmă pot spune că nu aş schimba nimic la viaţa mea. Am avut o viaţă bogată şi fericită. Am avut o imaginaţie suficient de bogată încât să pot să mă închipui în tot felul de situaţii sociale în care aş fi putut să trăiesc şi să-mi dau seama că nu m-ar fi satisfăcut niciuna”.

28
/01
/17

Trei regizori - Gabriel Achim, Ruxandra Ghiţescu şi Andreea Păduraru. Trei poveşti speciale. Trei scurtmetraje româneşti simpatice - "Carne de iepure", "Nina" şi "Bricostory", disponibile pe platforma gratuită Cinepub.

28
/01
/17

Peste 150 de persoane au vizionat, în avanpremieră, la Cinema City din AFI Palace Cotroceni, filmul „Fondatorul”. Acesta prezintă povestea reală a originalului antreprenor american Ray Kroc – un agent de vânzări care a transformat McDonald’s-ul într-un imperiu global şi un brand cunoscut de toată lumea.

26
/01
/17

INTERVIU „Cred că experimentul este obligatoriu pentru un artist”, afirmă regizorul Adrian Sitaru. Despre noul său lungmetraj „Fixeur”, acum în cinematografe, spune că, „fiind un film despre jurnalism şi jurnalişti, am încercat să reproducem şi să amestecăm stilistica de reportaj TV de calitate în cea de cinema clasic”.