Apa de mină – te tulbură
https://www.ziarulmetropolis.ro/apa-de-mina-te-tulbura/

„Apă de mină’’ de Csaba Syekely de la Teatrul Act din Bucureşti sondează universul satului transilvănean postcomunist: erodat de mizerie, sărăcie şi lipsa locurilor de muncă, s-a transformat într-o hazna în care cei mai mulţi se scufundă. Spectacolul se construieşte pe un text foarte bine scris de dramaturgul târgu-mureşan şi pe jocul inspirat al celor cinci actori.

Un articol de Corina Dima|14 martie 2016

Dacă la început ai impresia că priveşti o scenă „firească’’ a spaţiului rural (de oriunde din România postcomunistă) – cu preotul din sat şi fiul său adoptiv (care ajută ca îngrijitor în biserică), cu învăţătorul satului şi cu fiica sa (găzduiţi, prin bunăvoinţa clericului, în locuinţa acestuia, după ce le-a ars casa într-un incendiu), cu o guvernantă uitucă care trebăluieşte de zor… treptat, tabloul se transformă într-o lume macabră. O lume decăzută, fără principii sau valori – cu furturi, abuzuri sexuale, mult alcool şi înjurături (extrem de plastice şi originale!); un univers neagru care se ascunde sub faţada perversă a bunelor intenţii, bunătăţii şi mărinimiei.

Preotul, care ar fi trebuit să fie sprijinul spiritual al întregii comunităţii, este cel care face cele mai multe fărădelegi, ascuns după evlavia prefăcută a sutanei. Descoperi, treptat, un tablou dezolant care îţi lasă un gust amar. Gustul amar al faptelor devoalate progresiv,este accentuat de Csaba Székely cu foarte multe replici pline de umor, un umor de esenţă tare (o combinaţie rar întâlnită în peisajul teatral dâmboviţean).  Un fel de râsu-plânsu şocant în care lacrimile îţi stăruie în ochi de uimire şi râmâi transfigurat, înmărmurit, cu un nod în gât.

Alexandru Potocean, în rolul lui Morton, reuşeşte să creeze un rol magistral – de la tânărul umil, tâmp şi retardat care pare că are nevoie permanentă de ajutor, la tânărul puternic, cu accese de furie şi revoltă, care înţelege perfect realitatea (şi se protejează sub masca omului neajutorat), la artistul care ciopleşte pe ascuns statuete de lemn sau poetul care îi citeşte poezii despre mare (fără rimă) iubitei; mare pe care nu a văzut-o însă niciodată.

El reprezintă licărirea de speranţă, dorinţa de schimbare şi de viaţă cinstită. Dar nu poate să lupte când totul în jurul său se năruie. Aşa cum apar sentimentele lui frumoase, într-un mod diafan, neaşteptat şi subtil, precum spuma unui val, la fel de repede dispar, sunt acoperite de puhoiul negru, de valurile învolburate atotstăpânitoare.

În rolul preotului din sat, Ioan Coman întruchipeză cu mult realism un personaj complex, într-o duplicitate permanantă; actorul Alin Florea, expansiv şi prezent, este învăţătorul, în căutarea dreptăţii, cu un simţ atrofiat al valorilor; Irina Antonie – fiica cea credulă şi naivă a învăţătorului; Virginia Mirea joacă un rol sugestiv, cheie.

Alexandru Potocean  şi Virginia Mirea, alias Marton şi Iren, personajele care întruchipează aparent oameni care au pierdut reperele realităţii,  sunt de fapt cei care păstrează, aşa cum pot ei, sub masca nebuniei, tainele valorilor umane. Dar „ Dumnezeu nu mai vede ce se întâmplă’’ pe acele meleaguri.

Despre dramaturgul Csaba Syekely şi ’’Apă de mină’’

’’Apă de mină’’ reprezintă ultima parte din seria ’’Trilogia minelor’’ semnată de dramaturgul de limbă maghiară Csaba Székely, alături de ’’Flori de mină’’ şi ’’Beznă de mină’’, triptic care surpinde viaţa  satului transilvănean, pe fondul dispariţiei locurilor de muncă. Primele două părţi au fost jucate în limba maghiară la Târgu Mureş iar spectacolul ’’Apă de mină’’ şi-a făcut debutul în limba română la Teatrul Act în anul 2015, piesa jucându-se înainte la Budapesta şi la New York (ca spectacol-lectură).

Dramaturgul Csaba Székely(născut în Târgu Mureş, crescut în Arad şi educat în Cluj) este mai cunoscut în străinătate (decât în ţara natală), unde a fost recunoscut şi cu câteva premii:  Asociaţia Criticilor de Teatru din Ungaria l-a premiat de mai multe ori şi Societatea Autorilor din Marea Britanie i-a acordat premiul pentru cel mai bun scenariu radiofonic pentru piesa ’’ Vă plac bananele, tovarăşi?’’– BBC Audio Drama Award şi Imison Award, fiind primul scriitor ne-britanic nominalizat la acest premiu.

INFO

Apă de mină – de Csaba Székely; Traducere: Sandor Lasylo.

Distribuția: Ioan Coman, Alexandru  Potocean, Virginia Mirea, Alin Florea, Irina Antonie.

Proiect coordonat de Oana Stoica. Mulțumiri speciale domnului Alexandruu Dabija.

Muzica: Bobo Burlăcianu, Scenografie: Vladimir Iuganu.

Durata: 90 min fără pauză; Preţ bilet: 35 de lei. Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani. Teatrul Act: CaleaVictoriei 126, sector 1, Bucureşti.

FOTO: Adi Bulboacă

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

05
/04
/24

Brașov Jazz & Blues Festival, unul dintre marile festivaluri urbane de gen din România, revine între 15 și 18 august 2024, cu cea de-a 12-a ediție, iar orașul Brașov va fi din nou gazdă pentru peste 100 de artiști din toate colțurile lumii, care vor învălui publicul în ritmurile vibrante ale muzicii născute din jazz și blues.

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".