„Apărarea lui Socrate”, la Teatrul Naţional din Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/apararea-lui-socrate-la-teatrul-national-din-bucuresti/

Spectacol de succes al Teatrului Naţional al Greciei de Nord, „Apărarea lui Socrate” s-a jucat, într-o unică reprezentaţie, pe 3 decembrie, la Teatrul Naţional din Bucureşti.

Un articol de Monica Andrei|9 decembrie 2015

Platon a trăit între 427 î.Hr. – 347 î.Hr., în Grecia, într-o familie renumită în Atena, unde primisese educația necesară unei cariere politice. Numai că, la 20 de ani, când îl întâlneşte pe Socrate, totul se modifică în destinul său. După opt ani de stat în prejma marelui filosof, acesta e condamnat la moarte sub pretext că ar fi avut o influenţă nefastă pentru tineri. Până în ultima clipă a vieţi sale, Socrate i-a vorbit lui Platon despre ce însemna să gândească liber şi să-şi pună întrebări dificile, dar esenţiale, să găsească răspunsuri. Învăţătura socratică a ajuns la noi prin scrierile lui Platon.

Platon a scris dialogul „Apărarea lui Socrate” pentru că a fost martor al atmosferei generate de acuzaţiile care i-au fost aduse lui Socrate în cursul procesului intentat de tribunalul popular suprem atenian Heliaia. Se spunea despre filosof că nu credea în zeii atenieni, își crease noi zeități și corupsese tineretul.

Textul original, în limba elină, a fost pus în scenă de către regizorul Dimos Avdeliodis, în vara lui 2015, la Teatrul Național al Greciei de Nord (NTNG), cu sprijinul asociației “Diozama”, și au avut loc reprezentaţii pe situri arheologice, în Grecia, precum și numeroase turnee.

La Sala „Atelier” a Teatrului Național din București, am asistat recent la prima punere în scenă din istoria teatrului, a dialogului așa cum a fost el scris în elină. Într-un decor minimal, format din două scaune aflate la o distanţă unul de celălalt, iar pe unul pusă o clepsidră, și o lumină ce venea din părţile laterale, în spatele lor un panou unde se rula traducerea, un actor grec a rostit cam două ore un text în greacă, în fața unui “tribunal” imaginar format din 500 de jurați, argumentele apărării lui Socrate. Celălalt actor a dat verdictul pedepsei cu moartea. După ce a fost judecat, filosoful s-a otrăvit după 28 de zile. La final, actorii nu se întorc la aplauze.

Teatru se poate face din nimic, condiția esențială e ca momentul să aibă teatralitate, pentru că artă înseamnă transfigurarea situaţiei de viaţă pe scenă. Dialogurile lui Platon nu sunt construite cu replici și răsturnări de situaţie, iar scopul regizorului grec a fost acela de a reda înţelesurile pierdute a unei limbi, lucru interesant doar pentru cercetători și pentru ce pasionți de greacă. Omul de rând care vine să vadă un astfel de “spectacol de teatru”, după zece minute, ori adoarme ori pleacă din sală.

Însă meritul actorilor Teatrul Național al Greciei de Nord este că au adus în fața bucureștenilor un omagiu acelui moment istoric.



26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.