„Arrival”. Întâlnire cu necunoscutul
https://www.ziarulmetropolis.ro/arrival-intalnire-cu-necunoscutul/

Regizat de Denis Villeneuve, „Arrival” („Primul contact”) este un SF de atmosferă – poetic, lent, plin de suspans şi de mister.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 noiembrie 2016

La fiecare apropiere a echipei conduse de Louise (Amy Adams) şi Ian (Jeremy Renner) de interiorul obiectului spaţial neidentificat aterizat în SUA, coloana sonoră este invadată de un amestec de sunete misterioase, stranii, de o monumentalitate copleşitoare (autorul muzicii este Jóhann Jóhannsson).

Este doar unul din mijloacele prin care regizorul canadian Denis Villeneuve sugerează că întâlnirea oamenilor cu fiinţele venite din vastitatea Universului este un moment de o încărcătură colosală. O revelaţie aproape în sens religios (Steven Spielberg a consacrat importanţa unei astfel de secvenţe în „Întâlnire de gradul trei”).

Iar asta se vede extrem de pronunţat în special pe chipul protagonistei jucate de Amy Adams, punctul de echilibru al filmului. Neliniştea la contactul cu necunoscutul absolut, curiozitatea în faţa unei taine, tulburarea la descoperirea unei alte civilizaţii, dorinţa firească de a găsi o cale de comunicare – toate acestea sunt transmise de chipul transfigurat pe care Amy Adams, una din marile actriţe ale momentului, îl împrumută eroinei pe care o întruchipează cu eleganţă.

Însă până la momentul primei întâlniri, dublată, în punctul culminant, de o apropiere şi mai mare a lui Louise de enigmaticele creaturi, într-o secvenţă suprarealist-onirică, aproape psihedelică, Villeneuve are grijă să construiască o tensiune şi o aşteptare demne de un mare film de suspans.

Accentul este mutat de pe aterizarea celor 12 nave în tot atâtea locuri de pe Pământ – presupusa invazie este, de altfel, redată doar prin prisma jurnalelor de ştiri transmise la televiziunile din întreaga lume. Se evită astfel capcana periculoasă a senzaţionalismului – haosul în care riscă să cadă omenirea este mai curând sugerat prin câteva imagini şi informaţii.

În centrul atenţiei se află, în schimb, Louise, lingvistă experimentată, cooptată de armată să descifreze comunicaţiile extratereştrilor (înfăţişaţi nu ca nişte creaturi cu eventuale trăsături omeneşti sau cu reflexe de distrugători, ci ca forme de inteligenţă care se manifestă diferit, numite heptapozi).  Întreaga naraţiune este, de altfel, construită din perspectiva protagonistei (a cărei voce din off deschide şi închide filmul).

Villeneuve reuşeşte să inducă o nelinişte permanentă – însă nu una în care predomină teama, ci mai curând aşteptarea, curiozitatea. Şi o face într-un mod subtil – prin mişcări foarte lente ale aparatului de filmat: fie scurte panoramări orizontale şi verticale, fie transfocări aproape imperceptibile pe chipurile uluite ale personajelor. O regie discretă, care permite spectatorului să devină un martor activ la misterul unei adevărate „întâlniri de gradul trei”, redată însă într-un registru reținut, cât mai apropiat de unul realist.

„Arrival” a intrat în cinematografe la 11 noiembrie, fiind distribuit de InterComFilm Distribution.

28
/01
/22

„Miracol”, thrillerul psihologic regizat de Bogdan George Apetri, își începe circuitul pe marile ecrane din România chiar înainte de data premierei și va avea parte de avanpremiere și de proiecții speciale, urmate de Q&A cu echipa filmului, în Cluj, Timișoara, București, Sibiu și Piatra Neamț.

26
/01
/22

CRONICĂ DE FILM La fel ca „Neidentificat” (2020), prima parte a unei preconizate trilogii filmate la Piatra Neamţ şi în împrejurimi, „Miracol (2021) este prins între dorinţa de a spune lucruri tari din sfera dramelor morale şi încărcate psihologic şi înclinaţia de a testa convenţiile unui amestec de thriller şi policier.

20
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Regizorul mexican Michel Franco atinge o nouă culme a teribilismului cu „Nuevo orden”/"Noua ordine" (distribuit acum în cinematografele de la noi de Transilvania Film), câştigător în 2020 al unui de neînţeles Mare Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneţia.

13
/01
/22

Dacă pentru mulți dintre noi sfârșitul anului trecut a stat, din punct de vedere cinematografic, sub semnul lungmetrajului lui Sorrentino, „È stata la mano di Dio”, începutul lui 2022 ne-a pus în fața unui alt film italian – „Trei etaje” / „Tre piani”, semnat de Nanni Moretti.

10
/01
/22

CRONICĂ DE FILM Miza celor mai multe filme de epocă, bazate în general pe romane, este de a crea un conflict între moravurile vremii şi secrete intime care, dacă ar fi dezvăluite, ar fi condamnate public.

07
/01
/22

Independența Film, casa de distribuţie care promovează în România de 25 de ani filme independente de referință, premiate sau prezentate la marile festivaluri de film, anunță titlurile care vor fi lansate în cinema în primăvara anului 2022.