Joi, 18 decembrie, şi Sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 18.00 , iubitorii filmului şi nu numai, pot viziona, la Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti) – Sala „Jean Georgescu”, câteva documentare rare despre Avangarda din România şi Avangarda Europeană.
Un articol de Petre Ivan|16 decembrie 2014
Pe la începutul anilor ’20, Brâncuşi îi cere sfatul lui Man Ray pentru a-şi cumpăra un aparat de fotografiat. Acesta din urmă îi recomandă o cameră Thornton Pickard 13 x 18, dotată cu un obiectiv cu focalizare 250, cu burduf şi o cameră demontabilă 20 x 25, plus un suport cu cremalieră.
Îi mai recomandă să developeze negativele de sticlă la un atelier de specialitate, însă Brâncuşi refuză căpos, în maniera-i caracteristică şi, la fel cum făcuse şi cu atelierul la sosirea sa în Montparnasse, îşi construiește singur o cameră obscură în incinta acestuia.
Până la imaginea în mișcare nu mai era decât o jumătate de pas, iar în 1923 Man Ray înregistrează primele imagini cu Brâncuși la lucru.
Brancusi filmé: 1923-1939 reprezintă așadar totalitatea filmelor realizate de Constantin Brâncuși, necunoscute sau foarte puțin vehiculate, majoritatea constituindu-se fie ca documente cinematice ale propriilor sculpturi, fie ca gesturi artistice în sine sau de arhivare a anumitor apropiați cum au fost Victor Brauner, Lizica Codreanu, Man Ray, Marcel Duchamp, Ezra Pound și mulți alții.
Sesiunea a X-a, cea care încheie ediția a IV-a a proiectului „Avangarda revizitată…”, dar nu și ultima, sperăm, trebuie citită radicular.
De la Constantin Brâncuși către Marcel Iancu, cu această peliculă absolut inedită – Ștrandul Kiseleff (1930) – în care cercetătorii ANFR l-au identificat pe unul din fondatorii dada, alături de fratele său, Iuliu Iancu. Reportajul documentează construcția timp de 52 de zile a unei opere
constructiviste.
De la Marcel Iancu se face trecerea înspre spațiul francez, cu reportajele privind evoluția artei abstracte, cele cu Salvador Dalí și Pablo Picasso. Părăsim pictura avangardei, însă rămânem în spațiul francez, al literaturii suprarealiste și al filmului.
Tot în siajul filmului, cinefilii se vor întâlni cu Alberto Cavalcanti și Charles Chaplin, doi autori fără de care avangardele istorice ar fi arătat altfel, pentru ca finalul să aparţină teatrului și coregrafiei, cu Bertolt Brecht și Josephine Baker, doi artiști intens ovaționați de avangarda din România.
CONSTANTIN BRÂNCUȘI / BRANCUSI FILMÉ: 1923-1939
Franța, 2011, Documentar, a/n, mut, 56 min
Conservare: Philippe-Alain Michaud, Isabelle Daire
Responsabil colecție: Alexis Constantin
Digitalizare: Kantuta Quiros
Montaj: Didier Coudray
Cu: Constantin Brâncuși, Man Ray, Florence Meyer, Barbara Hepworth, Victor Brauner, Margit Brauner-Kosch, Maria Chaliapine, Marcel Duchamp, Mary Reynolds, Vera Moore, Ezra Pound, Lizika Codreanu
Copyright: ADAGP, VISARTA
Film courtesy of Éditions du Centre Pompidou
Programul ediției a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA
Sesiunea a X-a:
Constantin Brâncuși
Marcel Iancu
Experiment și artă abstractă, Salvador Dalí, Pablo Picasso
Louis Aragon, Paul Éluard, René Clair
Alberto Cavalcanti, Bertolt Brecht, Charles Chaplin, Josephine Baker
Serghei Eisenstein, Vladimir Maiakovski
Foto: Avangarda revizitată – Cinemateca Eforie