Barfe, zvonuri si minciuni. La Teatrul Naţional
https://www.ziarulmetropolis.ro/barfe-zvonuri-si-minciuni-la-teatrul-national/

CRONICĂ DE TEATRU Unul dintre cei mai prolifici dramaturgi contemporani, recompensat cu multe Premii Tony şi Emmy, Writers Guild şi Golden Globe, Neil Simon scrie piese de teatru, în special comedii, şi scenarii de film de ficţiune, inspirându-se din viaţa sa.

Un articol de Monica Andrei|29 ianuarie 2014

CRONICĂ DE TEATRU Unul dintre cei mai prolifici dramaturgi contemporani, recompensat cu multe Premii Tony şi Emmy, Writers Guild şi Golden Globe, Neil Simon scrie piese de teatru, în special comedii, şi scenarii de film de ficţiune, inspirându-se din viaţa sa.

Cu trilogia autobiografică formată din “Brighton Beach Memoirs” (1983), “Biloxi Blues” (1985) şi “Broadway Bound” (1986) a obţinut recunoaşterea unanimă a criticii, iar pentru continarea acesteia, “Lost Younkers”, dramaturgul a obţinut Premiul Pulitzer. Pe lângă toate aceste importante premii a fost nominalizat şi la Oscar.

Un autor valoros, cu multe spectacole de succes pe Broadway şi în lume. Piesele dramaturgului nu sunt la prima montare în România. Am văzut spetacole pe textele acestui autor prin şcolile de teatru, în club, la penitenciar, prin teatrele din ţară.

Piesa de teatru “Rumors” (“Zvonuri”) (1988) de Neil Simon, stă la baza recentei premiere din stagiunea 2013-2014 de la Teatrul Naţional din Bucureşti, în regia lui Ion Caramitru, scenografia Lilianei Cenean şi decorul semnat de Cătălin Arbore.

Titlul spectacolului, “Bârfe, zvonuri şi minciuni”, este o foarte bună şi inspirată strategie de marketing. E tot ceea ce poţi livra unui spectator ca să-l atragi să cumpere bilet, să intre în sala de spectacol, şi apoi mai vede el dacă rămâne acolo. Pentru că un zvon este o ştire neîntemeiată, dar ficţiunea care-i dă viaţă şi-i propagă interesul e bârfa din jurul zvonului. Minciuna înfloreşte în context.

Deşi dramaturgul îşi numeşte piesa „farsă“, în realitate e o comedie slăbuţă, scrisă prin 1988 la mult timp după ce oferise publicului adevăratele bijuterii creative din toată cariera sa. De la Platon până la Shakespeare şi după, în farse, servitorii aleargă pe mai multe uşi din şi în scenă declanşează şi rezolvă conflictul, iar în spectacolul de la Teatrul Naţional din Bucureşti sunt plecaţi în vacanţă prin Japonia.

Se pomeneşte despre ei, la fel ca şi despre cele două personaje, Mira şi Charles, care nu apar niciodată în scenă, însă toată acţiunea se petrece în jurul lor.

Barfe zvonuri si minciuni

Echipa spectacolului „Barfe, zvonuri si minciuni

Povestea este simplă. O aniversare de 10 ani de la căsătorie presupune o petrecere pe cinste, unde sunt invitaţi avocaţi, psihologi, contabili şi un candidat la Senat. O întâmplare ciudată se petrece în casa viceprimarului din New York, unde avea loc aniversarea, cu ceva timp înainte de eveniment.

Nu ştim dacă este crimă sau tentativă de sinucidere, sau şi una şi cealaltă. Cuplurile apar pe rând, ca să-şi prezinte oraţiile şi cadourile şi află că un glonţ ar fi atins urechea viceprimarului, care zace în camera de la etaj. Pentru că mai nou, comediile “moderne” au la bază subiect de dramă.

Situaţia le-ar pune în pericol cariera tuturor invitaţiilor, care ar umfla artistic ani grei într-o puşcărie federală. Protagoniştii petrecerii nu caută să dezlege enigma împuşcăturii, ci să o ascundă, întâi unii în faţa altora, apoi în faţa Poliţiei, pentru a scăpa nearestaţi. Spaima lor nevrotică stârneşte râsul.

Acţiunea se petrece în living-ul casei primarului, un spaţiu decorat adecvat de către scenograful Cătălin I. Arbore, care arată a interior burghez cu fotolii şi canapele, cu un bar aflat în spate, o scară spre etaj, uşi ce dau spre bucătărie, baie, pivniţă şi spre exterior. Cuplurile de actori intră în scenă în costume elegante, bine gândite şi create special pentru petrecerea de aniversare de către Liliana Cenean.

Spectacolul începe. Intră în scenă primul cuplu care dă tonul situaţiei ambigue: Monica Davidescu (Chris Gorman) în costumul ei de culoarea vişinei putrede este o apariţie fermecătoare, însă uşor agitată, dar partenerul ei, Marius Bodochi, (Ken Gorman) când surzeşte după descărarea accidentală a armei pe care voia să o ascundă, devine o minune de haz.

Ei hotărâsc să nu spună celorlaţi invitaţi adevărul, pentru că Mira nu este în casă iar Charles e “împuşcat” în camera de la etaj. Derulează ultimele zvonuri, exagerează bârfe despre nişte amanţi secreţi până ce sosesc ceilalţi invitaţi.

Am remarcat cuplul care stârneşte cel mai mult haz în timpul spectacolului: Rodica Ionescu (Cookie Cusack), îmbrăcată în rochie roşie moştenită de la bunica, se vaită de durerea de spate masându-l cu un sul roşu anume adus de acasă. Are o coafură adecvată şi un frumos costum inspirat din portul popular ucrainean, se plimbă cocoşată şi le povesteşte prietenilor cum vorbeşte şi găteşte ruseşte la o emisiune de televiziune.

Barfe zvonuri si minciuni

Prietenii o expediază urgent la cratiţă de cum apare la petrecere. Nu de alta, dar soţul său, Armand Calotă (Ernie Cusack, psihologul) nu trebuie să afle adevărul. Cei doi dau rateuri în bucătărie, unde explodează cuptorul, îşi taie degetele, apoi el se îmbată, stârnind râsul publicului.

Cecilia Bârbora ( Claire Ganz), îmbrăcată într-o rochie neagră elegantă, este o apariţie obositoare şi stridentă, dar partenerul ei, Silviu Biriş (Lenny Ganz) te ţine cu răsuflarea la gură cu toate poveştile şi manifestările lui sincere de a salva situaţia critică.

Ultimii doi sosesc la petrecere certându-se. Florentina Ţilea (Cassie Cooper) se străduieşte să facă noi cuceriri de faţă cu soţul ei, Gavril Pătru (Glenn Cooper) şi scapă cristalul în formă de penis în wc, jucându-şi admirabil rolul.

Am văzut un spectacol într-o seară de sâmbătă, când afară ningea, gerul pişca aspru obrajii, iar viscolul te împingea doi paşi înainte şi unul înapoi. Spre uimirea mea, sala de spectacol era plină, semn că lumea doreşte comedie indiferent de condiţiile meteorologice şi costul unui bilet.

Spectacolul este, însă, un pic prea lung. Finalul rămâne în coadă de peşte, pentru că dinspre uşa pivniţei se aude un glas şi se vede o fantomă.

Sigur, domnule Caramitru, aveţi dreptate că “încercarea de a aduce pe scena Teatrului Naţional o comedie este plină de riscuri” – aşa cum scriaţi în caietul program – mai ales atunci când textul nu permite prea mult, iar actorii se străduiesc cât de cât să facă publicul să râdă. Eu una văd şi de data asta că spectacolul pe care l-aţi regizat va avea succes la public multă vreme.

INFO

Teatrul Naţional din Bucureşti, Sala Studio

Barfe, zvonuri şi minciuni (Rumors, de Neil Simon)
Traducerea Oana Ioachim

Distribuţia (în ordinea intrării în scenă)
Monica Davidescu (Chris Gorman) şi Marius Bodochi (Ken Gorman)
Cecilia Bârbora ( Claire Ganz) şi Silviu Biriş (Lenny Ganz)
Rodica Ionescu (Cookie Cusack) şi Armand Calotă (Ernie Cusack)
Oana Ioachim / Florentina Ţilea ( Cassie Cooper) şi Gavril Pătru (Glenn Cooper)
Victoria Dicu (ofiţerul Pudney), Dorin And one (ofiţerul Welch)

Regia şi ilustraţia muzicală Ion Caramitru
Asistent regie Patricia Katona
Decorul arh. Cătăin I. Arbore

Costumele: Liliana Cenean

Foto din Barfe, zvonuri si minciuni – TNB

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.