Beatrice Rancea: „Cel mai mult îmi doresc să revenim la normal“
https://www.ziarulmetropolis.ro/beatrice-rancea-cel-mai-mult-imi-doresc-sa-revenim-la-normal/

Beatrice Rancea, manager – director general al Operei Naţională Iaşi, de la personaj artistic la personalitate artistică.

Un articol de Marian Șușu|1 septembrie 2020

Care este rolul din balet cu care v-ați identificat cel mai mult?

În formarea unui artist interpret, orice rol contribuie la creșterea sa profesională. Astfel ajungi să te identifici și să iubești fiecare personaj căruia îi dai viață. Cariera mea ca interpret cred că a fost cel mai puternic marcată de personajul Mama Asse din spectacolul Peer Gynt, în regia și coregrafia inegalabilei Mihaela Atanasiu.

Cum a fost trecerea de la balet la regie de teatru?

A fost o trecere dură, neașteptată și nedorită de mine în acel moment. Am fost obligată să renunț la dans si m-am dedicat regiei. Sunt două lucruri total diferite, dar experiența scenică ca interpret m-a ajutat mult în definirea mea ca regizor de teatru, operă și film.

Ce a însemnat ca experiență perioada în care ați lucrat în Ungaria?

În Ungaria a fost o experiență unică. Unele dintre cele mai frumoase spectacole le-am lucrat acolo. Am dramatizat romane importante scriind piesele si textele la Maestrul și Margareta – Mihail Bulgakov, Notre-Dame de Paris – Victor Hugo, Teatrul Antic, Barba Albastră – Charles Perrault. Au fost șapte veri minunate, având șansa să montez în aer liber folosind ca decor ruinele Catedralei gotice din Zsámbék. Am organizat audiții, și din zeci de actori din Budapesta mi-am ales distribuțiile ideale. Spectacolele au fost extrem de apreciate. Maestrul și Margareta – Mihail Bulgakov și Visul unei nopți de vară – William Shakespeare au fost considerate de criticii de specialitate cele mai bune spectacole ale stagiunilor respective.

Ce ne puteți spune despre proiectul aflat deja în derulare – SAMER 2020?

SAMER 2020 este un proiect binevenit și mult așteptat după luni de zile în care am stat departe de scenă și publicul spectator. Am căutat spații și locații inedite: Grădina Botanică Iași, curtea Catedralei Catolice Iași, grădina La Castel Iași, parcul Operei Naționale din Iași. Am pregătit recitaluri de Operă, Operetă, dedicate compozitorilor italieni, ruși, francezi și premiera spectacolelor de balet El Tango și Gala de la clasic la modern. Am avut și un eveniment Carmina Burana și Requiem, dedicat victimelor Covid. Fiecare spectacol a fost unic în felul său, schimbând repertoriul prezentat și interpreții la fiecare reprezentație. Am jucat două luni câte două, trei spectacole pe săptămână. A fost o mare bucurie pentru noi reîntâlnirea cu spectatorii.

Ce proiecte de viitor are Opera Națională Română Iași? 

Proiecte… Cel mai mult îmi doresc să revenim la normal și să jucăm la capacitatea maximă în minunata noastră sală de spectacole. Avem în lucru premiera spectacolului Bal Mascat de Giuseppe Verdi și adaptarea la scenă a noilor premiere de balet El Tango și Gala de la clasic la modern. Ar fi primele proiecte ale acestei stagiuni. Premiere ce au avut deja loc în aer liber.

23
/07
/14

După realizarea scenografiei pentru multe producții românești și pentru coproducții internaționale, Mihaela Ularu, mama actriţei Ana Ularu, a revenit la prima pasiune a sa, teatrul, realizând costumele din spectacolul independent „În parc”, scris şi regizat de Radu Iacoban, cu Ana Ularu/Rodica Lazăr și Istvan Teglas în distribuţie.

15
/07
/14

Andreea Bibiri spune că în teatru nu există democrație. Mărturisește că regizorul care a influențat-o cel mai mult a fost Liviu Ciulei și vorbește despre prima ei colaborare cu actorul Marius Manole, într-un spectacol „un pic cam personal“, „Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem dragoste“.

15
/07
/14

INTERVIU. Aflat la prima ediţie, festivalul Ceau, Cinema! (17-20 iulie) îşi propune să apropie publicul de filmul european, într-o oraş fără nici un cinematograf de stat funcţional, dar cu ambiţii de capitală culturală: Timişoara. Pentru a afla ce înseamnă un astfel de eveniment, am stat de vorbă cu iniţiatorul şi organizatorul principal: copywriterul şi criticul de film Lucian Mircu.

19
/06
/14

Tânăra și talentata regizoare Carmen Lidia Vidu prezintă cea de-a treia sa premieră în acest an, „Cântec de leagăn. O poveste despre Maria Tănase“, vineri, 20 iunie, de la ora 19.30, la Godot Cafe Teatru. Spectacolul este un video poem teatral ce aduce pentru prima dată pe o scenă de teatru documente autentice, scrisori de arhivă, frânturi din interviurile, gândurile și amintirile Mariei Tănase, alături de şase dintre cântecele nemuritoare ale artistei, interpretate live.

17
/06
/14

Marele regizor polonez Krzysztof Zanussi afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis realizat la TIFF, că nu există decât un pas între succes și eșec, că premiile sunt folositoare, că a făcut compromisuri în timpul comunismului, că tinerii își vând astăzi prea ușor libertatea și că ceea ce contează este să te comporți decent în viață.

13
/06
/14

Actrița Rodica Lazăr este un buchet de energii multinuanțate. Privirea ei azurie este într-un contrast perfect cu timbrul pregnant al vocii ei. Ai putea vorbi la nesfârșit cu actrița, despre meseria ei, despre începuturi, despre continuări și despre perserverența pe care trebuie să o conții pentru evoluția profesională.

11
/06
/14

Convenţia a fost simplă. Pornind de la fiecare literă din alfabet, Eduard Kunz a ales un cuvânt cheie care îi defineşte viaţa. Şi l-a explicat. Şi, ca orice artist care se respectă nerespectând regulile, a sărit chiar peste litera A. Şi a început aşa: