„Bestiaire” și „Who Wants to Kill Jessie” – lumi pe care le ignorăm, lumi care ne acaparează
https://www.ziarulmetropolis.ro/bestiaire-si-who-wants-to-kill-jessie-lumi-pe-care-le-ignoram-lumi-care-ne-acapareaza/

Centrul Ceh vă aşteaptă luni şi de marţi, de la ora 20:00, cu două proiecţii care propun o schimbare de perspectivă – intrăm în lumea animalelor odată cu proiecţia filmului „Bestiaire”, la Documentary Mondays, şi suntem invadaţi de personaje de benzi desenate deodată cu protagoniştii filmului „Who Wants to Kill Jessie”, pe 20 noiembrie, la Fiction Tuesday.

Un articol de Liliana Matei|16 noiembrie 2018

Relațiile dintre oameni și animale s-au desfășurat într-o permanentă tensiune timp de multe secole, însă astăzi pare că am ajuns, cu ajutorul tehnicii, la un echilibru – nu ne mai este frică de ele, pentru că știm cum să le supunem. Spațiile mici, industrializarea, zgomotele puternice au devenit cotidiene pentru noi, însă animalele, puse în prezența acestor elemente, sunt dezorientate și nu sunt în stare să proceseze ce se întâmplă cu ele. Luni vedem în Bestiaire cum regizorul Denis Côté aduce privitorul în intimitatea animalelor. Pe măsură ce documentarul se adâncește într-o excursie prin Parc Safari în Quebec, nu mai e clar cine este observatorul: Côté sau animalele?

Documentarul, care a fost proiectat în acest an la Cannes, nu necesită foarte multe cuvinte, iar singurele intervenții vorbite par să contemple situația în care oamenii și animalele au ajuns să viețuiască pe pământ.

Marți ne desprindem de lumea tăcută din Bestiaire și urmărim la Fiction Tuesday o comedie sci-fi, care surprinde urmările nedorite ale intervenției oamenilor în lumea viselor. Soția inventatorului Jindrich încearcă să-i elimine acestuia coșmarurile, însă o aduce în schimb la viață pe Jessie, supereroina unei benzi desenate. Filmul capătă amploare când realizăm că în lumea noastră au pătruns, odată cu Jessie, și dușmanii săi, iar viața soților se transformă într-un fiasco umplut în timp real de replici din bule de dialog. La o privire mai atentă, Who Wants to Kill Jessie (foto sus), în regia lui Václav Vorlíček, dezvăluie prin satiră dorința unui regim totalitar care ar controla visele și fanteziile oamenilor.

„Bestiaire”

Deși Bestiaire și Who Wants to Kill Jessie par inițial total diferite, ceea ce le leagă este manipularea pe care omul o face cu privire la cele două lumi, transformările pe care acesta le dorește devenind o realitate tristă în cadrul primului film și o distopie, ce-i drept comică, pentru cel de-al doilea.

Centrul Ceh vă așteaptă, așadar, luni pentru Bestiaire și marți pentru Who Wants to Kill Jessie, de la ora 20:00. Intrarea este liberă, se face de la 19:30 și berea este din partea casei!

Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.