Bill Plympton, regele animaţiei independente, revine la Anim’est
https://www.ziarulmetropolis.ro/bill-plympton-regele-animatiei-independente-revine-la-animest/

Fanii animaţiei vor şti să îşi rezerve în agendă săptămâna 3-12 octombrie, când unul dintre cei mai celebri animatori americani se întoarce la Anim’est. După prezenţa la a treia ediţie, în 2008, Bill Plympton este din nou invitat la cel mai iubit festival de film din capitală şi aduce, în programul proiecţiilor de anul acesta, o mulţime de titluri premiate din cariera sa.

Un articol de Petre Ivan|2 octombrie 2014

Supranumit regele animaţiei independente, Bill Plympton este primul autor care a realizat un lungmetraj făcut în exclusivitate din desene de mână.

Născut în Portland, Oregon, Bill a absolvit secţia de Grafică din cadrul Portland State University, iar înainte de a-şi începe cariera de animator a lucrat, ca ilustrator, pentru numeroase reviste: The New York Times, National Lampoon, Rolling Stone, Playboy sau Screw.

A devenit unul dintre cele mai celebre nume din istoria animaţiei odată cu prima nominalizare la Oscar, în 1987, pentru scurtmetrajul de animaţie Your Face.

În 2005, a fost nominalizat din nou la Oscar, de data aceasta pentru scurtmetrajul Guard Dog. Un alt scurtmetraj, Push Comes to Shove, a primit în 1991 prestigiosul Palme d’Or la Cannes. În 2001, Eat a fost răsplătit cu Marele Premiu pentru Scurtmetraj de către Semaine de la Critique.

După o carieră apreciată în scurtmetraj, cu filme care au apărut pe MTV şi în colecţia Spike and Mike’s care face turul festivalurilor, cinematografelor şi universităţilor, Bill s-a îndreptat spre lungmetraj.

Din 1991 până azi, a realizat nu mai puţin de zece lungmetraje. Şapte dintre ele, The Tune, Mondo Plympton, I Married A Strange Person, Mutant Aliens, Hair High,

Bill Plympton

Bill Plympton

Idiots and Angels şi Cheatin’ sunt filme de animaţie.

Bill Plympton a colaborat, de asemenea, cu Kanye West, Madonna şi Weird Al Yankovic la realizarea unor videoclipuri muzicale şi proiecte publicistice.

În 2006, a primit Premiul Winsor McCay pentru întreaga carieră la Annie Awards, premiile americane ale filmului de animaţie.

Bill Plympton, „Tarantino al animației”

La Bucureşti, publicul Anim’est e invitat să vizioneze, în primul weekend al festivalului, o retrospectivă specială a primelor filme de scurtmetraj din cariera celebrului animator. Programul Plymptoons: The Complete Early Works Of Bill Plympton, va cuprinde, începând cu experimente din studenţie, fragmente scurte animate, spoturi şi reclame, până la hituri de scurtmetraj care i-au adus faima internaţională, ca Boomtown, în colaborare cu Jules Feiffer, sau Your Face, şi gagurile de colecţie Plymptoons.

Fanii lui Plympton, dar şi publicul neiniţiat, vor avea parte de primele mostre ale lumii absurde populate de personaje metamorfozate în caricaturi hidoase, cu gesturi exagerate, mesaje incorecte politic şi mult umor, ce i-au adus, lui Plympton, supranumele de „Tarantino al animației”.

Proiecţia va avea loc sâmbătă, 4 octombrie, la Cinema Studio, de la ora 14.00, şi va fi reluată duminică, 5 octombrie, la Re:Animation Hub, de la ora 19.30.

6 lungmetraje semnate de Plympton vor fi, de asemenea, proiectate la a noua ediţie a festivalului – începând cu The Tune / Melodia (1992), primul lungmetraj din cariera animatorului, ce i-a adus o nominalizare la Grand Jury Prize, la Sundance.

Un alt titlu de lungmetraj proiectat la Anim’est este I Married A Strange Person / Soţul meu e un ciudat (1997), premiat cu Grand Prix la Annecy, un amestec de Akira cu umor, Road Runner cu oameni şi Pulp Fiction animat, nerecomandat celor sub 15 ani.

Lista de lungmetraje continuă cu Mutant Aliens / Mutanţi extratereştri (2001), un soi de parodiere a filmelor de categorie B, ce abundă de sex şi violenţă gratuite, şi Hair High (2004), un clasic gotic cu zombi despre un triunghi amoros ce sfârşeşte tragic, nominalizat la premiul Cristal la Annecy.

Nu va lipsi din program nici celebrul Idiots and Angels / Idioţi şi îngeri, animaţia premiată, în 2008, la Annecy (distincţie specială), Cinanima şi Fantasporo, o comedie neagră pe muzica lui Tom Waits „ca un film de David Lynch, dacă Lynch ar fi făcut animaţie”, după cum declara însuşi Plympton.

Seria de lungmetraje e completată de Cheatin’ / Amanţii electrici, animaţia lansată în 2013 despre încă un triunghi amoros ce naşte sâmburi de gelozie, uneltiri diabolice, ură şi nesiguranţă, recompensată cu Premiul special al juriului la Annecy, anul acesta.

Duminică, 5 octombrie, publicul e invitat să completeze experiența Bill Plympton cu un masterclass de animaţie pe care acesta îl va susţine, timp de două ore, la Cinema Elvira Popescu. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Foto: Bill Plympton – animest.ro

04
/11
/21

Ce-mi place foarte mult la cinema-ul furios al lui Nadav Lapid este că nu ştii niciodată unde te va duce şi în ce fel te va învălui. Singurul lucru pe care poţi să îl anticipezi este că vei fi surprins. Nu-ţi rămâne decât să te laşi purtat de ideile sale neconvenţionale şi incomode.

01
/11
/21

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

31
/10
/21

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

30
/10
/21

Întâmplarea a făcut să văd în aceeaşi zi de la „Les Films de Cannes a Bucarest” două titluri din Rusia, ambele incluse în secţiunea Un Certain Regard a ediţiei din acest an a evenimentului de pe Croazetă - „Unclenching the Fists”, de Kira Kovalenko, şi House Arest”, de Aleksei Gherman Jr.

29
/10
/21

CRONICĂ DE FILM În a doua parte a relatărilor despre Festivalul „Les Films de Cannes a Bucarest” vă propunem să descoperiţi filmul câştigător al Premiului Juriului pe Croazetă, fascinantul „Memoria” al thailandezului Apichatpong Weerasethakul.

27
/10
/21

CRONICĂ DE FILM Prima parte a unui „jurnal” despre ediţia din acest an a Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest” - câteva observaţii despre surprizătorul documentar „Cow”, al britanicei Andrea Arnold.

27
/10
/21

După o lungă perioadă de așteptare, FILM MENU, revista de cultură cinematografică editată de studenții Facultății de Film din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” București, sub umbrela UNATC PRESS, își lansează cel de-al 29-lea număr. Evenimentul va avea loc la București, în după-amiaza zilei de sâmbătă, 30 octombrie, la Cinemateca Eforie (strada Eforie 2) și include două proiecții conexe.

26
/10
/21

La Civil, filmul Teodorei Ana Mihai, care i-a adus anul acesta la Cannes Prix de l'Audace la secțiunea Un Certain Regard, se vede acum în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, la București, Cluj și Iași, iar de vineri, 29 octombrie, intră în cinematografele din toată țara.

26
/10
/21

Întâmplări fatale, criminali în serie, experimente cu urmări grave, vampiri și alte creaturi ale nopții sunt elementele cheie ale săptămânii filmelor de Halloween la Warner TV. Postul de televiziune propune unele dintre cele mai populare filme horror și SF, de la „From Hell” și „Halloween: H20” la maraton „Final Destination”, care pot fi vizionate până pe 31 octombrie.

25
/10
/21

În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta noile restricții ce intră în vigoare de astăzi.

25
/10
/21

New Draft, prima rezidență online de dezvoltare de scenarii de lungă durată din România, s-a desfășurat în perioada iulie - octombrie, 2021. Dedicată regizorilor și scenariștilor din toată țara, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe (literatură, teatru, arte vizuale, etc.), cu proiecte în faza de început, prima ediție New Draft a dezvoltat 12 proiecte de lung-metraj, totul finalizând cu o sesiune de pitch online în fața unei audiențe formate din producători și regizori români.

24
/10
/21

Ultimele două programe ale actualei ediții a Cineclubului One World Romania, disponibile online, gratuit, până la 18 noiembrie, se concentrează pe activitatea de la Sahia a Mártei Mészáros și Slavomir Popovici, doi cineaști care și-au lăsat amprenta asupra producției studioului de film documentar în moduri foarte diferite.