Bucharest International Dance Film Festival, Utopie/ Distopie, în conferințe, ateliere și documentare
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucharest-international-dance-film-festival-utopie-distopie-in-conferinte-ateliere-si-documentare/

Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, care va avea loc între 3-6 septembrie, prezintă documentare, conferinţe şi ateliere de de film de dans chiar în inima Bucureştiului.

Un articol de Petre Ivan|14 august 2020

Cea de-a șasea ediție a festivalului include, pe lângă cele trei competiții, proiecția în premieră națională a documentarului Being Jérôme Bel și o serie de evenimente dedicate industriei de film și dans: un atelier de film de dans cu coregrafa Chrysanthi Badeka, două conferințe care vor explora tema BIDFF – utopie/distopie, susținute de artiștii Jassem Hindi și Pavle Heidler, și un masterclass susținut de Maria Tânjală, cofondator FilmChain.

Seara de sâmbătă, 5 septembrie, va fi marcată de premiera națională a filmului Being Jérôme Bel (documentar, 79’, FR, regia Aldo Lee și Sima Khatami). Proiecția va avea loc de la 21:00, la Cinema Elvire Popesco, în aer liber, iar biletele se vor pune în vânzare începând cu 17 august. Filmul surprinde procesul de lucru al lui Jérôme Bel, coregraf și performer recunoscut pentru maniera sa provocatoare de a confrunta spectatorii cu propriile preconcepții despre corp, dar arată și dificultățile celor doi regizori care se lovesc de rezistența artistului în a fi portretizat. Lungmetrajul a avut premiera în 2019, în cadrul Festivalului de Film de la Locarno, în afara competiției.

În cadrul atelierului de film de dans, Chrysanthi Badeka va explora, timp de trei zile, alături de participanți, arta filmului de dans ca o practică pentru dezvoltarea artistică interdisciplinară. Folosind elemente transmedia de reflexie și compoziție, Chrysanthi propune un studiu de conținut, estetică, filmare non-teatrală, coregrafia camerei, realizarea unui storyboard, scrierea și comunicarea în echipă. Atelierul își propune să creeze o colaborare fructuoasă între profesioniști care activează în diferite domenii artistice, punând accentul pe noile utopii ale filmului de dans și educația peer-to-peer. 

„Într-o lume în care ne confruntăm cu probleme critice de zi cu zi, este esențial să reanalizăm, acum mai mult decât oricând, puterea corpului uman pe ecrane. În plin proces de transformare socială, cum lăsăm un impact asupra publicului? Cum construim povestea unui corp în mișcare? Cum ne imaginăm viitorul dansurilor pe ecran? Despre asta va fi atelierul din cadrul BIDFF”, a spus Chrysanthi Badeka. 

Chrysanthi Badeka este o coregrafă independentă, dansatoare, creatoare de filme, editor, profesor specializat în videodance, curator de filme de dans pentru festivaluri și conferințe și manager de proiect la mAPs – migrating Artists Project în Grecia. 

Atelierul de dans se va desfășura în zilele de 4, 5 și 6 septembrie, între orele 11.00 – 15:00 la LINOTIP-Centrul Independent Coregrafic, iar participarea se va face pe bază de înscriere și selecție, în limita locurilor disponibile, la adresa de email [email protected]

Prima conferință din programul dedicat industriei de film și dans va fi susținută de Maria Tânjală, cofondator FilmChain și producător de film, vineri, 4 septembrie, de la ora 16:00. Prezentarea sa – „Overarching vision and Collective work”, centrată pe viziunea generală și munca colectivă, pornește de la o paralelă între filme și startup-uri, și cuprinde sfaturi de dezvoltare pentru scenarii, producție, marketing, construcția mărcii personale, precum și detalii despre contracte, distribuție, campanii de crowdfunding, implicarea echipei și prezența la festivaluri internaționale.

Jassem Hindi, un artist ce explorează relația fizică dintre poezie și performance, cercetător independent în filosofie – studiind granița dintre ospitalitate și obsesie,  va susține în cadrul BIDFF, pe 5 septembrie, de la ora 16:00, o conferință despre tehnicile de editare legate de textura utopiilor și a distopiilor, care au și puterea de a manipula timpul. 

Artele performative temporale (performance, poezie, sunet, cinema) și derivatele lor au dezvoltat, discret, ca efecte secundare, sutele de alte teorii temporale, împrumutând unele de la altele gesturi care alterează timpul: supraexpunere, cut-up-uri, adâncimea, swarm, voice over-ul. Aceste tehnici de editare cu efecte secundare expun ceea ce există, ce poate exista, ce ne bântuie și care sunt legile transformării”, a adăugat Jassem Hindi. 

A doua conferință BIDFF va fi susținută de Pavle Heidler, care va spune, pe 6 septembrie, de la ora 16:00, povestea distopiei pornind de la teoria lui Descartes, privind ruptura minte-corp, care a influențat standardele valorilor pe care vestul le-a instituit și promovat atât de mult – o teorie care discriminează corpul și ale cărei practici sunt competitive, perturbatoare, egocentrice, orientate spre produs și putere.


Motivul pentru care vreau să spun această poveste este pentru că în adâncurile ei stă ascunsă o altă 

poveste – a utopiei. Această este istoria unei dinamici integrate minte – corp, în care realitatea nu este măsurată în unități palpabile ci ține,mai degrabă, de negociere, participare și motivație”, a spus Heidler. 

Pavel Heidler este absolvent al Salzburg Experimental Academy of Dance și al Performing Arts Research and Training Studios și s-a specializat în Coregrafie – Performance  la University of Dance and Circus – Stockholm University of the Arts. Proiectele sale vorbesc despre ficțiunea erotică experimentală și incapacitățile narative ale dansului. Pavel Heidler a primit în 2018 International Choreographer’s Stipend, oferit anual unui artist suedez de către Comisia Suedeză a Granturilor Artistice.

Pentru fiecare din cele trei evenimente dedicate profesioniștilor din domeniul filmului, artelor performative, artei vizuale și digitale, programate la Centrul Național al Dansului București, sunt disponibile 15 locuri, iar înscrierile se pot face la adresa de email [email protected]. Cei interesați sunt rugați să trimită un email prin care își manifestă dorința de participare, alături de o scurtă prezentare personală. Pentru suplimentarea măsurilor de siguranță, aceste evenimente ar putea avea loc online, organizatorii urmând să confirme tuturor participanților modalitatea de desfășurare.

Filmul care deschide cea de-a șasea ediție BIDFF este EMA, în regia lui Pablo Larraín. Proiecția va avea loc pe 3 septembrie, de la ora 21:00, la Cinema Elvire Popesco (bilete disponibile aici: https://bit.ly/2CgZniR) și Mercato Kultur (biletele vor fi disponibile în curând, pe Eventbook). 

Proiecțiile BIDFF 2020 vor avea loc în aer liber la: Cinema Elvira Popesco și Muzeul Țăranului Român, iar evenimentele speciale, cu locuri limitate, la LINOTIP – Centru Independent Coregrafic și CNDB – Centrul Național al Dansului București.

Website | Facebook |  Instagram

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.