Bucureștiul, sub asaltul filmelor de Cannes
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucurestiul-sub-asaltul-filmelor-de-cannes/

Filmele câştigătoare ale celor mai importante premii pe Croazetă în acest an, retrospective, invitaţi celebri şi discuţii despre cinema pot fi găsite în programul celei de-a 5-a ediţii a festivalului „Les Films de Cannes a Bucarest“ (24-30 octombrie), iniţiat şi patronat de Cristian Mungiu.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 octombrie 2014

Ajuns la cea de-a 5-a ediție și devenit, pentru mulți, cel mai important eveniment cinematografic al toamnei în Capitală, festivalul Les Films de Cannes a Bucarest propune șapte zile pline de proiecții de la care nu ți-ai dori să lipsești.

Noua ediție pare mai glamourizată ca precedentele. Nu doar pentru că aduce (aproape) toate filmele premiate la Cannes în luna mai (marele absent este „Mommy”, al canadianului de 25 de ani Xavier Dolan), dar mai ales pentru că printre invitați se numără și un superstar – actrița franco-argentiniană Berenice Bejo (premiată anul trecut pe Croazetă, cu „Le passe”).

Ea va fi însoțită de partenerul ei de viață, regizorul francez Michel Hazanavicius, cel care în urmă cu trei ani dădea lovitura cu filmul mut și alb-negru „The Artist” cannes(programat de asemenea în festival).

Cei doi vor prezenta noul film făcut împreună, drama „The Search”, și vor avea discuții cu publicul după proiecții și în cadrul unor sesiuni de Open Talk.

Alți invitați sunt veteranul cineast francez Betrand Tavernier, care va fi onorat printr-o (mini)retrospectivă și va susține un masterclass, regizorul franco-român Radu Mihăileanu, ce va prezenta un film pe care l-a produs, „Caricaturistes, fantassins de la democratie”, și regizorul ucrainean Serghei Loznița, care va aduce apreciatul documentar „Maidan”, despre protestele din 2013 și 2014 de la Kiev.

Programul festivalului propune o concurență între filmele care au rulat în Competiția oficială de la Cannes, cele din celebra selecție paralelă Un Certain Regard și câteva repere din alte secțiuni.

Din Competiție vor fi aduse „Maps to the Stars”, de David Cronenberg, „The Search”, de Michel Hazanavicius, „Deux jours, une nuit”, de Jean-Pierre și Luc Dardenne, „Adieu au langage”, de Jean-Luc Godard, „Foxcatcher”, de Bennett Miller, „Leviathan”, de Andrei Zviangințev, „Winter Sleep”, de Nuri Bilge Ceylan”, „Jimmy`s Hall”, de Ken Loach, „Saint Laurent”, de Bertrand Bonello, „Clauds of Sils Maria”, de Olivier Assayas, „Mr. Turner”, de Mike Leigh, „Still the Water”, de Naomi Kawase, și „Le meraviglie”, de Alice Rohrwacher.

Din Un Certain Regard vor fi proiectate, printre altele, câștigătorul, „White God”, de ungurul Kornel Mundruczo, și filmul laureat cu Premiul Juriului la această secțiune, „Turist”, de suedezul Ruben Ostlund. Atenție la regizorii și filmele din Un Certain Regard – este cunoscut faptul că pot aduce satisfacții cinematografice nebănuite.

Două atracții sunt noul film al lui Abel Ferrara, scandalosul „Welcome to New York”, în care Gerard Depardieu îl joacă pe Dominique Strauss-Kahn în timpul implicării fostului director al FMI în scandalul sexual de la New York, și omnibusul „Bridges of Sarajevo”, care cuprinde scurtmetraje regizate, printre alții, și de Jean-Luc Godard și Cristi Puiu.

Pentru că astfel de filme de festival își găsesc loc cu greu în programele numeroaselor săli de cinema de la mall-uri și pentru că cinematografele de stat sunt rara avis în țară, problema distribuției lor este una crucială. Tocmai de aceea, organizatorii au pregătit și un seminar internațional pe această temă.

La primele trei ediții, festivalul s-a bazat pe doar două cinematografe, Studio și sala Elvira Popescu a Institutului Francez. În urma cererii mari de bilete, anul trecut s-a mai cooptat un cinematograf din centrul orașului, CinemaPRO. Din păcate, în acest an s-a renunțaț la CinemaPRO, înlocuit cu mai puțin atractiva (dar mai încăpătoarea și, să sperăm, pregătita) sală de la Cinema Patria, care va completa astfel tradiționalele Studio și Elvira Popescu, cinematografe mici, dar performante tehnic.

Programul complet și toate informațiile (despre bilete, filme sau invitați) pot fi găsite pe site-ul festivalului, filmedefestival.ro.

Cinci filme obligatorii:

° „Leviathan”, noul film al lui Andrei Zviangințev, premiat pentru scenariu. Ajuns la al patrulea lungmetraj (toate recompensate în festivaluri, în special la Veneția și Cannes), rusul este unul din cei mai puternici cineaști ai momentului. Iar dacă ați comis imprudența de a-i fi ratat (vreunul din) precedentele filme – „The Return” (2003), „The Banishment” (2007) și „Elena” (2011) -, atunci să nu vă plângeți că nu se mai fac mari filme ca altădată.

° „Winter Sleep”, al lui Nuri Bilge Ceylan. Nu cred că mai trebuie insistat pe motivele pentru care filmul turcului, premiat cu Palme d`Or, trebuie văzut. Elogiile, inclusiv ale celor mai pretențioase reviste de cinema, au conferit (foarte)lungmetrajului (trei ore și un sfert) o aură mitică, cum numai la filmele născute clasice întâlnești. Singurul risc e ca, după „Winter Sleep”, producțiile cu care suntem de obicei asaltați în cinema să pară telenovele ieftine.

° „Adieu au langage”, Premiul Juriului. Să poți vedea, în prezent, un film de Jean-Luc Godard înseamnă să te întâlnești cu istoria cinematografiei. Mai precis, cu partea ei glorios-revoluționară. Pentru că puțini au fost regizorii care au influențat arta (și meșteșugul) filmului ca acest regizor vizionar, teribilist (chiar și la aproape 84 de ani) și enervant de mizantrop. „Adieu au langage” este, bineînțeles, un film de pe altă planetă, un obiect greu identificabil, însă de câte ori vă este dat să întâlniți așa ceva?

Cannes

„Maps to the Stars”, de David Cronenberg

° „Maps to the Stars”, de David Cronenberg. „Încă un nume consacrat?”, veți putea întreba. N-avem ce face, acesta a fost trendul la Cannes în 2014. Dacă-l cunoașteți cât de cât pe teribilul cineast canadian, nu veți dori să-i ratați noul film. Cu atât mai mult dacă disprețuiți (sau măcar priviți cu răceală) Hollywood-ul, lume pe care regizorul o ridiculizează în „Maps to the Stars”. Iar Julianne Moore s-ar putea să fi obținut cel mai important trofeu al ei cu rolul din film – premiul de interpretare feminină la Cannes.

° „P`tit Quinquin”, de Bruno Dumont. Îmi cer iertare pentru această (nouă) propunere radicală. Dar cineastul francez, care a avut parte de o retrospectivă la o ediție precedentă de Les Films de Cannes a Bucarest, este scandalos de bun, chiar dacă (sau poate tocmai pentru că) filmele lui sunt dure, deranjante și greu de spart (cu mintea). „P`tit Quinquin” este o miniserie (din patru părți și de aproape trei ore și jumătate în total) căreia Cahiers du Cinema i-a alocat în septembrie coperta și un dosar consistent. Nu-i este oferită oricărui film această onoare.

Foto: Les Films de Cannes a Bucharest – filmedefestival.ro



10
/02
/15

CineȘoc este noul eveniment marca ARCUB, care va transforma lunar sala de spectacole din Batiște 14 într-o sală de proiecție cinematografică. Astfel, programul urmărește să devină o alternativă la filmul de mall și, în același timp, o completare a ofertei existente deja în sălile independente din Centrul Bucureștiului.

10
/02
/15

Prima dintre cele trei statuete Oscar primite de Charlie Chaplin, evaluată la peste un milion de dolari, a fost furată luna trecută, în cadrul unei spargeri organizate la Paris. Trofeul câştigat de legendarul actor din perioada filmelor mute a fost furat din sediul Asociaţiei Chaplin, compania care protejează numele şi imaginea artistului.

08
/02
/15

O maşină Ferrari 250 SWB California, parte a colecţiei Baillon şi care i-a aparţinut pentru scurt timp actorului francez Alain Delon, a fost vândută pentru 14,2 milioane de euro, fiind vedeta unei licitaţii organizate de casa Artcurial în cadrul evenimentului Salon Rétromobile de la Paris.

08
/02
/15

Ovidiu-Iuliu Moldovan, Şerban Ionescu, Victor Rebengiuc. Mari actori ce recomandă filmele din Seria „Duminica filmului românesc”. Puteţi urmări „Dreptate în lanţuri” „Ion: blestemul pământului şi „Tandreţea lăcustelor”, duminică, 8 februarie, la TVR2.

07
/02
/15

Actriţa americană Natalie Portman, care locuieşte de curând la Paris, după căsătoria ei cu coregraful francez Benjamin Millepied, a declarat, într-un interviu acordat publicaţiei Madame Figaro, că este pregătită să joace într-un film turnat în limba lui Molière

07
/02
/15

Lungmetrajul "Aferim", de Radu Jude, care va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de la Berlin, se numără printre cele nouă filme pe care prestigioasa revistă americană IndieWire le recomandă la evenimentul cinematografic din capitala Germaniei.

07
/02
/15

CRONICĂ DE FILM „Whiplash”, scris și regizat de americanul Damien Chazelle, este un film încrâncenat care susține ideea de act artistic ca simplă mecanicitate, folosind ca pretext narativ o relație maladivă între un toboșar de jazz ambițios și un profesor despotic.

06
/02
/15

Channing Tatum şi Mila Kunis formează pentru prima dată un cuplu pe marile ecrane în „Ascensiunea lui Jupiter”, o aventură SF de proporţii epice, realizată de Lana şi Andy Wachowski şi produsă de Warner Bros. Pictures. Filmul care are premiera în 3D şi IMAX 3D pe 6 februarie.

06
/02
/15

Capitala Germaniei a devenit centrul mondial al cinematografiei o dată cu Gala de Deschidere a celei de-a 65-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (5-15 februarie). Evenimentul a avut loc aseară la Berlinale Palast în prezența a peste 1500 de invitați. Gazdele serii au fost Dieter Kosslick, directorul Berlinalei, și Anke Engelke.

05
/02
/15

CRONICĂ DE FILM Câştigător în 2014 al Premiului Gopo pentru cel mai bun documentar, „Experimentul Bucureşti” este un experiment cinematografic despre un posibil experiment social imaginat pentru a atrage atenţia asupra unui experiment istoric dureros, Fenomenul Piteşti.

05
/02
/15

Șase proiecții pentru public și presa internațională vor aduce povestea procurorului Cristian Panait, cea care a inspirat scenariul filmului De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, peste hotare, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin. Evenimentul începe astăzi, 5 februarie, și se va încheia pe 15 februarie, cel de-al treilea lungmetraj al lui Tudor Giurgiu fiind inclus în secțiunea Panorama Special.