Cannes 2014. Anul maeştrilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/cannes-2014-anul-maestrilor/

Indiferent de cum vor arăta filmele selecţionate în competiţia oficială a ediţiei din acest a Festivalului de la Cannes (14-25 mai), un lucru e cert după anunţarea regizorilor aruncaţi în lupta pentru Palme d’Or: este anul numelor cunoscute, o îmbinare între cineaşti deja clasicizaţi, maeştri recenţi şi valori în ascensiune.

Un articol de Ionuţ Mareş|18 aprilie 2014

Lista filmelor reţinute în competiţie, anunţată joi de delegatul general al Festivalului de la Cannes, Thierry Fremaux, cuprinde 18 titluri. Este posibilă, nu şi garantată, anunţarea ulterioară a unui alt film, aşa cum s-a mai întâmplat în ultimii ani.

Competiția din acest an, cea care va atrage cel mai mare interes din partea presei, mizează în primul rând pe câțiva veterani, regizori care au marcat cinematografia din țara lor, dar și pe cea mondială.

O spectaculoasă revenire în competiție, după mulți ani, este cea a legendarului cineast francez Jean-Luc Godard, regizorul a cărui carieră a influențat decisiv și se confundă cu modernitatea cinemaului. Noul său film, ”Adieu au langage”, de doar o oră și 10 minute, va stârni cu siguranță unele din cele mai interesante discuții.

Marea Britanie este reprezentată de doi dintre cei mai titrați regizori ai săi, veteranii Mike Leigh (”Mr. Turner”) și Ken Loach (”Jimmy’s Hall”). Ambii sunt câștigători de Palme d’Or, dar și răsfățați ai Festivalului de Cannes, printre alte mari festivaluri.

Alți doi maeștri sunt canadienii David Cronenberg și Atom Egoyan. Primul, cu o filmografie remarcabilă, însă fără Palme d’Or, propune ”Maps to the Stars”, o satiră la adresa lumii hollywoodiene. Al doilea este la a șasea prezență în competiție la Cannes, de această dată cu thrillerul ”Captives”.

În afară de Godard, competiția canneză mai include alte trei nume de cineaști francezi. Deși mai puțin cunoscut de un public larg, Olivier Assayas, care vine cu filmul de limbă engleză ”Sils Maria”, a fost mereu un favorit al criticilor și așa va fi, probabil, și în acest an.

Bertrand Bonello (”Saint Lorent”), de asemenea francez, este o creație a Cannes-ului, unde a câștigat în 2001 Premiul FIPRESCI, iar de atunci a mai fost de două ori în competiție, în 2003 și 2011.

Un alt francez este Michel Hazanavicius. Cunoscut inițial mai mult în Franța, în 2011-2012 a devenit celebru în întreaga lumea, după ce filmul său ”The Artist” a ajuns un răsfățat al premiilor, inclusiv la Oscar, prima prezentare a celebrei pelicule alb-negru având loc tot la Cannes. De această dată, Hazanavicius propune ”The Search”, o dramă de o cu totul altă factură decât ”The Artist”.

Doi mari cineaști, posesori deja a două premii Palme d’Or și a unui Mare Premiu al Juriului la Cannes, frații belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne au fost din nou incluși în competiție și sunt printre favoriți, cu noul lor film, ”Deux jours, une nuit”, un ”western belgian”, cum l-a numit în glumă Thierry Fremaux.

Lista favoriților festivalului continuă cu trei regizori consacrați în ultimul deceniu, dar intrați deja în rândul numelor de necontestat.

Mari absenţi: Malick şi Kusturica

Remarcat la sfârșitul anilor ’90 la Berlinale, dar preluat după 2000 de Festivalul de la Cannes, unde, deși nu a câștigat încă un Palme d’Or, a avut patru filme în competiție, fiecare premiat, turcul Nuri Bilge Ceylan va oferi, cel mai probabil, unul din cele mai discutate filme ale anului – ”Winter Sleep”, care are peste trei ore.

Regizoarea japoneză Naomi Kawase, cu o carieră în care a îmbinat lungmetrajele de ficțiune cu documentarele, s-a impus la Cannes încă din 1997, unde a câștigat cu filmul său de debut Camera d’Or, iar în 2007 a obținut Marele Premiu. După ce, anul trecut, a făcut parte din juriu, acum a fost inclusă în competiția oficială, cu filmul ”Still the Water”.

Rusul Andrei Zviangințev este, cu ”Leviathan”, la doar al patrulea film, însă succesele de până acum, la critică și la festivaluri (în 2003 a câștigat Leul de Aur), îl fac un favorit incontestabil.

Cinematografia americană este de asemenea reprezentată în competiție, cu al doilea film ca regizor al cunoscutului actor Tommy Lee Jones, ”The Homesman”, dar și cu al treilea lungmetraj al lui Bennett Miller, ”Foxcatcher”.

Tommy Lee Jones

Tommy Lee Jones, într-o scenă din filmul „The Homesman“

O surpriză ar putea să o ofere canadianul Xavier Dolan, un adevărat fenomen. La doar 25 de ani, a ajuns la al cincilea film, precedentul lungmetraj fiind prezentat la Veneția anul trecut, iar primele trei fiind incluse în diverse secțiuni la Cannes, însă niciodată în competiție. Noul său film este ”Mommy”, o dramă despre relații, așa cum ne-a obișnuit tânărul cineast.

Ultimele trei titluri din competiție aparțin unor regizori mai puțin cunoscuți, însă, așa cum se întâmplă la Cannes, nu există outsideri cerți pentru juriu, a cărui componență nu a fost anunțată încă.

”Le meraviglie” este al doilea lungmetraj de ficțiune al regizoarei italiene Alice Rohrwacher, iar în fruntea distribuției este anunțată Monica Bellucci. ”Relatos salvajes”, de Damian Szifron, este singura prezență latino-americană din competiție, la fel cum ”Timbuktu”, de Abderrahmane Sissako, din Mauritania, este singurul film care reprezintă cinematografia africană.

Filme neterminate pentru Cannes

De la Cannes vor lipsi totuși câteva nume mari despre care presa a scris în ultimele săptămâni că ar fi putut ajunge pe Croazetă. Terence Malick și Emir Kusturica nu și-au terminat filmele la timp, așa cum a precizat Thierry Fremaux.

Nu se cunosc însă, cel puțin deocamdată, motivele absenței unor regizori care au mai trecut pe la Cannes și ale căror noi filme erau cotate cu șanse de a prinde selecția: Paul Thomas Anderson, Alejandro Gonzalez Inarritu, Thomas Vinterberg, Roy Anderson sau Apichatpong Weerasethakul.

Filme în competiția oficială

Olivier ASSAYAS – ”SILS MARIA”

Bertrand BONELLO – ”SAINT LAURENT”

Nuri Bilge CEYLAN – ”WINTER SLEEP”

David CRONENBERG – ”MAPS TO THE STARS”

Jean-Pierre DARDENNE, – ”DEUX JOURS, UNE NUIT”
Luc DARDENNE

Xavier DOLAN – ”MOMMY”

Atom EGOYAN – ”CAPTIVES”

Jean-Luc GODARD – ”ADIEU AU LANGAGE”

Michel HAZANAVICIUS – ”THE SEARCH”

Tommy Lee JONES – ”THE HOMESMAN”

Naomi KAWASE – ”STILL THE WATER”

Mike LEIGH – ”MR. TURNER”

Ken LOACH – ”JIMMY’S HALL”

Bennett MILLER – ”FOXCATCHER”

Alice ROHRWACHER – ”LE MERAVIGLIE”

Abderrahmane SISSAKO – ”TIMBUKTU”

Damian SZIFRON – ”RELATOS SALVAJES”

Andrei ZVIAGINȚEV – ”LEVIATHAN”

Foto: filme Cannes 2014

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.